رئیس قیمت‌گذاری وزارت نفت: قیمت نفت می‌تواند بین 50 تا 70 دلار نوسان یابد

زنگنه: کاهش قیمت نفت مشکلی برای ایران ایجاد نمی‌کند

وزیر نفت تصریح کرد: با توجه به تمهیداتی که در نظر گرفته شده، به نظر نمی‌رسد کاهش قیمت نفت، برای ایران مشکلی ایجاد کند.
کد خبر: ۷۳۸۷۳۸

به گزارش فارس، بیژن نامدار زنگنه در مصاحبه با پایگاه خبری «ترند» جمهوری آذربایجان، درباره کاهش قیمت نفت از 108 دلار به زیر 80 دلار افزود: «این وضعیت طبیعتا اثر مثبتی بر کارهای ما نمی‌گذارد، ولی ما در مورد طرح‌های بالادستی‌مان (اکتشاف و تولید) تصمیمان بر این بوده که اهدافی که داریم، تامین بکنیم.وی گفت: در این راستا از طریق صندوق توسعه ملی به پیمانکاران ما وام داده می‌شود بنابراین در آن قسمت به نظرم اخلالی ایجاد نخواهد شد. در بخش پایین دستی (پالایش و پتروشیمی) هم کلا دولت دخالت نمی‌کند. پایین‌دستی مربوط به بخش خصوصی است و آنها هم طرح‌های خودشان را ادامه می‌دهند.

وزیرنفت اظهار داشت: کاهش قیمت نفت بر درآمدها اثر دارد، اما ما سعی کردیم برای سال آینده با انقباض مالی و بخصوص بالا بردن بهره‌وری و افزایش درآمدهای مالیاتی مقدار زیادی ازاین کاهش را جبران کنیم. به‌نظرم ایران از این بابت گرفتار مشکلی نخواهد شد.»ایران در بودجه سال جاری قیمت هر بشکه نفت صادراتی را 100 دلار در نظر گرفته است.وی همچنین درباره اجلاس پیش روی اوپک در بیست‌وهفتم نوامبر (ششم آذر) گفت: «در چند روز آینده جلسه اوپک برگزار خواهد شد، آنجا باید مشورت کنیم و اطلاعاتمان را با هم مبادله کنیم ببینیم چه تصمیمی می‌توانیم برای تثبیت قیمت نفت بگیریم. من فکر می‌کنم اوپک این بلوغ و توانمندی را از خودش نشان داده که می‌تواند در شرایط حساس برای منافع اعضایش به اقدامات مهم دست بزند.»

رایزنی نفتی ونزوئلا درتهران

همچنین رافائل رامیرز، وزیر نفت ونزوئلا دیروز برای رایزنی درخصوص کاهش قیمت نفت در آستانه برپایی اجلاس اوپک در ششم آذر به تهران آمد و با وزیر نفت دیدار کرد.

به گزارش شانا، وی که همزمان با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی سفرهای دوره‌ای خود را به برخی از کشورهای تولیدکننده نفت آغاز کرده، در سومین ایستگاه به ایران رسید تا پیش از نشست آذرماه اوپک برای مقابله با سقوط قیمت نفت، اعضای این سازمان را با یکدیگر همدل کند.

وزیر خارجه ونزوئلا پیش از ایران به قطر و الجزایر سفر کرد و با عبدالله بن ناصر بن خلیفه‌الثانی، نخست‌وزیر قطر و عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری الجزایر دیدار کرد. وی پس از دیدار از ایران، به روسیه پرواز خواهد کرد.

در همین حال وزیر نفت در دیدار این مقام ونزوئلایی گفت: بازگشت به قیمت‌های گذشته نفت دشوار است، ولی باید قیمت را در حدی که وضعیت جدید بازار اجازه می‌دهد، ترمیم کرد.

زنگنه اظهار کرد: در آستانه اجلاس اوپک با بقیه اعضای اوپک تبادل نظر انجام می‌شود، اما این‌گونه نیست که پیش از اجلاس هر کشوری موضع خود را اعلام کند.

وی افزود: مهم این است که همه اعضای اوپک به عنوان یک تن واحد نظرهای خود را در خلال این مشورت‌های دو و چند جانبه به یکدیگر نزدیک کنیم.

زنگنه با بیان این‌که هدف از این دیدارها نزدیک کردن نظرها به یکدیگر است، تصریح کرد: مهم این است که اعضای اوپک ضرورت تقویت همکاری‌ها برای سامان دادن به وضعیت فعلی بازار را احساس می‌کنند و مسئولیت و رسالت اوپک این است که اقدام مناسبی انجام دهد.به گفته وزیر نفت، هر کشوری متناسب با تولید نفت خود مسئولیتی دارد و امیدواریم بتوانیم با کشورهای غیراوپک نیز در این زمینه همکاری داشته باشیم.

دلایل کاهش قیمت

در همین حال، رئیس اداره بررسی قیمت و قیمت‌گذاری نفت خام وزارت نفت گفت: با تداوم روند کاهشی نرخ جهانی نفت، قیمت هر بشکه نفت اوپک به ۷۵ دلار و ۱۵ سنت رسید.به گزارش واحد مرکزی خبر، عزت‌الله مصلحی افزود: نرخ هر بشکه نفت سنگین ایران در روز پنجشنبه هفته گذشته به 76 دلار و 50 سنت رسید.وی با بیان این‌که در یک هفته گذشته با وجود کاهش 300 هزار بشکه‌ای تولید نفت خام لیبی و البته تقویت ارزش دلار روند کاهشی قیمت نفت ادامه یافت، خاطرنشان کرد: به سبب افزایش ذخیره‌سازی آمریکا انتظار می‌رود در سه ماه نخست سال آینده میلادی قیمت‌ها 10 تا 15 دلار دیگر کاهش یابد و نرخ هر بشکه نفت برنت به کمتر از 80 دلار برسد.مصلحی، علت اصلی این کاهش را مازاد عرضه بر نیاز دانست و گفت: علاوه بر آمریکا که روزانه 9 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، روسیه به رقم بی‌سابقه تولید ده میلیون و 630 هزار دست یافت.

وی همچنین افزایش تولید عراق و نیجریه از اعضای اوپک و نروژ تولیدکننده خارج اوپک و نیز کم تمایلی بزرگ‌ترین واردکننده - آمریکا- به واردات را موجب مازاد شدید عرضه برشمرد و تصریح کرد: ذخیره‌سازی‌ها در 15 کشور اروپایی به بالاترین سطح طی چهار سال اخیر رسیده، ضمن آن‌که علاوه بر این رشد اقتصادی کشورها نیز محقق نشد و از آنجا که زمستان سردی پیش‌بینی نمی‌شود، میزان تقاضا با ضعف مواجه می‌شود.

این کارشناس، کاهش رغبت آمریکا برای واردات نفت را ناشی از تامین نفت مورد نیاز خود از طرح شن‌های نفتی(شیل اویل) اعلام و با بیان این‌که قیمت نفت می‌تواند از 50 تا 70 دلار نیز نوسان یابد، گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در دو هفته پایانی ماه جاری میلادی میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت به 69 تا 70 دلار برسد که قیمت نفت ایران نیز با دو تا سه دلار کمتر از آن به فروش خواهد رفت.

مصلحی با تاکید بر این‌که به نظر نمی‌رسد اوپک دست‌کم در سه ماه آینده تمایلی برای کاهش تولید داشته باشد، افزود: ‌در دو هفته آینده موضوع‌های مهمی چون توافق هسته‌ای ایران با 1+5 و اجلاس اوپک نیز می‌تواند بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد و حتی به کاهش قیمت‌ها منجر شود.وی گفت: اگرچه حتی در صورت توافق هسته‌ای چند ماه بازگشت نفت ایران به بازارهای قبلی خود طول می‌کشد، اما همین موضوع احتمالی نیز می‌تواند در همین مقطع زمانی 7-8 دلار موجب کاهش قیمت نفت شود.

پوتین: سقوط شدید قیمت نفت را ممکن می‌دانیم

از سوی دیگر، خبرگزاری ریانووستی روسیه اعلام کرد: پوتین سقوط بسیار شدید قیمت نفت را ممکن می‌داند

به گزارش فارس به نقل از ریا نووستی، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد مقامات کشور روسیه سقوط بسیار شدید قیمت انرژی را منتفی نمی‌دانند و چنین سناریویی را در نظر دارند، اما حتی در این صورت با استفاده از ذخایر انباشته شده تمام تعهدات اجتماعی خود را اجرا کرده و اقتصاد کشور را سر پا نگه خواهند داشت.پوتین در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایتارتاس گفت: «ما درباره تمام سناریوها از جمله کاهش به‌اصطلاح فاجعه‌بار بهای انرژی فکر می‌کنیم که کاملا ممکن است و آن را امکان‌پذیر می‌دانیم. وزارت اقتصاد، وزارت دارایی و دولت در مجموع چگونگی رشد اقتصاد در رابطه با هرکدام این سناریو را محاسبه می‌کنند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها