بهرام عظیمی می‌گوید خلق شخصتی «سیا ساکتی» در قسمت دوم این مجموعه در سال 1379 توسط وی بوده ولی کم کم نام و حق معنوی وی حذف و حتی به نام دیگران ثبت شده است.
کد خبر: ۷۳۶۳۷۲
گلایه‌های خالق «سیا ساکتی» از حذف نامش

شهاب کسرایی تهیه‌کننده تازه ترین تیزرهای آموزشی «سیا ساکتی» چندی پیش در گفتگو با خبرگزاری مهر از تولید مجموعه جدید از تیزرهای آموزشی با محوریت شخصیت «سیاساکتی» خبر داده بود. پس از انتشار این گفتگو، بهرام عظیمی کارگردان فیلم و سریال های انیمیشن که با مجموعه «سیا ساکتی» شتناخته می شود در تماسی که با خبرگزاری مهر داشت انتقادهایی را درباره نکاتی که این تهیه‌کننده گفته بود، وارد دانست.

وی گفت: در مصاحبه ای که شهاب کسرایی با خبرگزاری شما داشته گفته است که خالق شخصیت «سیا ساکتی» ابراهیم ساکتی بوده است این در حالی است که طراح شخصیت «سیاساکتی» از ابتدا من بوده ام ولی متاسفانه در قسمت پنجم از این مجموعه نامم به عنوان خالق این شخصیت حذف شد.

عظیمی ضمن گلایه از دست اندرکاران تولید این مجموعه بیان کرد: استفاده از «سیا ساکتی» در جهت تبلیغات تیزرهای آموزشی بدون اسم بردن از مولف و خالق اصلی این شخصیت غیراخلاقی است و لازم می دانم برای روشن شدن افکار عمومی و علاقمندان به این مجموعه، توضیحاتی را ارائه کنم.

کارگردان بخشی از انیمیشن «سیا ساکتی» تاریخچه ای از چگونگی ساخته شدن این تیزرهای آموزشی در زمینه راهنمایی و رانندگی ارائه کرد و گفت: سال 1375 سه قسمت انیمیشن برای کنترل نامحسوس پلیس راهنمایی رانندگی به کارگردانی امیر محمد دهستانی ساخته شد که در آن مجموعه ایلا سلیمانی مدل ساز و انیماتور بود. در واقع این مجموعه نخستین سری از ساخت انیمیشن هایی در حوزه آگاهی بخشی راهنمایی و رانندگی بود. شخصیت اصلی در آن مجموعه هوتن نام داشت که متاسفانه این سه انیمیشن با وجود کیفیت بسیار بالا و ساختاری نوین، پخشی بسیار محدود داشت و خیلی دیده نشد.

عکس های مجموعه سیاساکتی مربوط به بهرام عظیمی

عظیمی متذکر شد: در سال 1379 زمانی که محمد باقر قالیباف به عنوان فرمانده نیروی انتظامی روی کار آمد، تحولات عجیب و غریب و بی سابقه ای که رویکرد مثبت داشت در نیروی انتظامی و به ویژه در راهنمایی و رانندگی اتفاق افتاد. در راستای همین تحولات بود که اداره کل فرهنگ ترافیک ناجا تصمیم گرفت نسبت به ارتقای سطح آگاهی عمومی به مردم تیزرهای آموزشی با محوریت راهنمایی و رانندگی بسازد و مدیری موسسه انیمیشن حور با توجه به سفارش راهنمایی و رانندگی از من خواست که مسئولیت ساخت مجموعه دوم را به عهده بگیرم.

عکس های مجموعه سیاساکتی مربوط به بهرام عظیمی

کارگردان فیلم انیمیشن «تهران 1500» ادامه داد: برهمین اساس از سال 1379 به بعد، 45 قسمت از این انیمیشن را به عنوان طراح کاراکتر، فیلمنامه نویس و کارگردان با تیم همراهم ساختم؛ البته دو قسمت ابتدایی را به تنهایی ساختم و تنها شخصیتی که از سری قبل به این مجموعه آمد هوتن بود. حتی یادم هست که صداپیشه هوتن، امیر محمد دهستانی کارگردان قسمت اول این مجموعه بود، زنده یاد حسین باغی صداپیشه تمام کاراکترهای مرد بود و آزاده مویدی فر هم همه شخصیت های زن و کودکان را صداپیشگی می کرد.

وی با اشاره به همکاران فنی و هنری خود در مجموعه دوم انیمیشن های راهنمایی و رانندگی گفت: مهرداد نبئی آهنگساز و مسئول افکت و ابراهیم ساکتی و شهاب پیچاقیان مدل ساز و انیماتور بودند.

عکس های مجموعه سیاساکتی مربوط به بهرام عظیمی

عظیمی در پاسخ به اینکه در مجموعه دوم علاوه بر شخصیت هوتن که از مجموعه اول آمده بود چه شخصیت دیگری معرفی شد؟ گفت: جواد، راد، داود خطر، آقای آرام، پلیس، بهاره و برادران کوچک سیا و هوتن و چند نقش فرعی دیگر در این دوران خلق شد. این تیزرهای تبلیغاتی در ابتدا به داود خطر معروف شد و سیا ساکتی هنوز نیامده بود.

کارگردان انیمیشن فیلم سینمایی «تهران 1500» با اشاره به چگونگی اضافه شدن «سیا ساکتی» توضیح داد: چند قسمت از این مجموعه را ساخته بودم که اداره کل فرهنگ ترافیک از من خواست تا یک شخصیت موتوری به قصه وارد کنم بنابراین پیشنهاد شخصیت و انتخاب نام سیا هر دو از سوی نیروی انتظامی بود بنابراین شخصیت سیا ساکتی را مانند سایر شخصیت ها من طراحی و خلق کردم و بعد از آن کاراکتر طراحی شده ابتدایی سیا را به ابراهیم ساکتی دادم و از او خواستم که از روی طرح، مدل کامپیوتری این شخصیت را بسازد. شخصیت ما کمی تپلی با پوست تیره و لباسش کاپشن خلبانی با آستر نارنجی و شلوار شش جیب و کتانی بود.

عکس های مجموعه سیاساکتی مربوط به بهرام عظیمی

وی افزود: از آنجا که خود ابراهیم ساکتی شخصیت بسیار جذابی داشت و جوانی هنرمند بود و البته هست، همیشه پیشنهادهای جالب به هنگام ساخت شخصیت ها می‌داد که قابل استفاده بود، همچنانکه شهاب پیچاقیان وقتی مدل کامپیوتری داود خطر را می ساخت پیشنهاد داد که چشمان داود کمی چپ و پیراهنش مانتی گل باشد و من پذیرفتم.

عظیمی با اشاره به اینکه طبق عادتی که دارد اسم و قیافه بسیاری از شخصیت ها را براساس اطرافیان، دوستان و خانواده خود انتخاب می کند، عنوان کرد: در یکی از قسمت های سه دقیقه ای کاراکتر راد به خانه سیا می رود و زنگ خانه سیا را به صدا در می آورد در همین لحظه به ابراهیم ساکتی گفتم کاراکتر سیا تا کنون فامیلی نداشته و از او خواستم تا فامیل خودش را روی زنگ بنویسد چون هم خواستم نامش در این مجموعه ماندگار شود و هم فامیلی ساکتی برای کاراکتر شر و شوری مثل سیا خیلی با نمک می شد و درست از همان قسمت مردم این کاراکتر را با نام و فامیل سیا ساکتی شناختند.

عکس های مجموعه سیاساکتی مربوط به بهرام عظیمی

وی با اشاره به قطع همکاری با همکاران خود در سال 1384 گفت: در فاصله زمانی سال 1372 تا سال 1384 در شرکت حور فعالیت می کردم و درست پس از دیده شدن قسمت دوم از این مجموعه بود که مردم متوجه نکات ریز در قوانین راهنمایی و رانندگی شدند که این اتفاق مهم ،مدیون مدیران هنردوست آن دوران در نیروی انتظامی و تیم سازنده این انیمیشن ها بود.

کارگردن مجموعه انیمیشن های «بزن بریم سینما» تصریح کرد: اسفند ماه 1381 من از شرکت خواستم که کمی برای سال بعد حقوقم را اضافه کنند ولی وقتی بعد از تعطیلات نوروز 1382 به شرکت آمدم دیدم که آقای ابراهیم ساکتی و شهاب پیچاقیان که زیر نظر من آموزش انیمیشن دیده بودند، هرکدام جداگانه در حال ساخت سری جدید این انیمیشن ها هستند.

وی افزود: من تا قبل از سال 1384 مصاحبه های بسیار زیاد تلویزیونی و مطبوعاتی در رابطه با موفقیت این انیمیشن ها و به خصوص در رابطه با خلق کاراکتر سیا و داود خطر داشتم (همه مدارک به میزان بسیار زیاد موجود است). جالب این است که آن زمان هیچکس مدعی خلق شخصیت سیا نبود ولی درست در زمانی که من بعد از 12 سال تلاش شبانه روزی از آن شرکت جدا شدم، جریانی شکل گرفت تا به دلیل شباهت نام سیا ساکتی به ابراهیم ساکتی اینگونه عنوان شود که ابراهیم ساکتی خالق سیا بوده است.

عکس های مجموعه سیاساکتی مربوط به بهرام عظیمی

این کارگردان انیمیشن با اشاره به این مطلب که چهره سیاساکتی دستخوش تغییر شده است، گفت: باید اعتراف کنم بعد از آن 45 قسمت نویسندگی و کارگردانی من، تنها کسی که با جان و دل و هنرمندی با کاراکترهایی که من خلق کرده بودم به خوبی انیمیشن ساخت خود ابراهیم ساکتی بود ولی متاسفانه هر کارگردانی که بعد از من آمد قیافه سیا ساکتی را تغییر داد و همین تغییر قیافه و تغییر اخلاق و شخصیت سیا و دیگر کاراکترها باعث شد تا این انیمیشن ها به مرور افت کند. اما حقیقت این است کسی که نویسنده فیلمنامه است و کاراکتری را به قصه اش اضافه می کند و به آن کاراکتر می گوید که تو چنین و چنان باش و فلان دیالوگ را بگو و فلان لباس را بپوش و برای آن صدای مناسبی انتخاب می کند و آن را طراحی می کند، او است که خالق آن کاراکتر است.

عظیمی با اشاره به زمانی که این انیمیشن ها میان مردم محبوب شد، گفت: محبوبیت این انیمیشن ها به واسطه پخش اولین قسمت آن در سال 79 بود. در اولین قسمت جواد که سی دی به آیینه پیکانش آویزان کرده با وجود اینکه چند مسافر دارد، داود خطر را از در سمت خود سوار می کند و در اولین قسمت داود خطر می میرد. نکته جالب اینکه هنوز هم بسیاری این مجموعه را با نام داود خطر می شناسند؛ کاراکتری دوست داشتنی که فقط یک دقیقه بازی کرد و مُرد ولی نویسنده یادی از او در قسمت های بعدی می کرد. جالب این است که بدانید سیا نیز در اولین قسمت حضورش می میرد ولی بنا به درخواست نیروی انتظامی سیا برای حضور در قسمتهای بعدی دوباره جان می گیرد. پخش این مجموعه انیمیشن بین سالهای 79 تا 81 با جذب 98 درصد مخاطب برای اولین بار در تاریخ تلویزیون ایران رکورد شکست.

عکس های مجموعه سیاساکتی مربوط به بهرام عظیمی

این انیماتور افزود: مجموع این انیمیشن ها به گویش ها و زبان های مختلف دوبله شد و سی دی آنها نیز در شهرهای مختلف ایران و کشورهای همسایه از علاقمندان زیادی برخوردار بود و در سال 1384 کاراکتر سیا مورد علاقه کودکان عراقی قرار گرفت.همچنین با توجه به آمار پلیس کشور و دانشگاه تهران و اداره آمار سازمان صدا و سیما در آن زمان، بعد از پخش این انیمیشن ها و ایجاد قوانین جدید راهنمایی و رانندگی، بین 25 تا 30 درصد رفتار رانندگی مردم مثبت شد و برای اولین بار در ایران کودکان به پدران و مادران خود به هنگام رانندگی تذکر می دادند و از والدین خود می خواستند که مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و این دقیقا هدفی بود که مدیران نیروی انتظامی وقت برای رسیدن به آن از هنر برای فرهنگسازی استفاده کردند.

عظیمی در پایان عنوان کرد: تصاویر شخصیت های این مجموعه روی انواع لوازم تحریر نقش بست و عروسک‌های چینی و ایرانی این مجموعه در سایزهای مختلف ساخته شد و به فروش رسید. جالب است که بدانید از این تولیدات حتی یک نمونه کوچک نیز برای خالق این شخصیت ها فرستاده نشد و من به عنوان خالق این کاراکترها محصولاتی که از روی شخصیت های ساخته می شد می خریدم و به فرزندانم هدیه می دادم. (خبرگزاری مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها