تازه​های دانش

اولین اپلیکیشن معتبر برای سنجش سلامت مغز

سازمان مدیریت غذا و داروی ایالات متحده آمریکا ـ FDA ـ بتازگی اپلیکیشن رایانه‌ای را که برای انجام آزمایش‌های ذهنی و شناختی به کار می‌رود تائید نموده و مجوز استفاده از آن را در مراکز سلامت صادر کرده است.
کد خبر: ۷۳۲۸۷۱
اولین اپلیکیشن معتبر برای سنجش سلامت مغز
نام این اپلیکیشن «دانا» (DANA) است و می‌توان آن را روی گوشی‌ها و تبلت‌های مبنی بر سیستم‌های عامل اندروید و iOS نصب کرد و از قابلیت‌های آن بهره برد.

براساس اظهارات شرکت سازنده این نرم‌افزار، می‌توان از آن در مراکز سلامت و بیمارستان‌ها به‌مثابه ابزاری کمکی در جهت تشخیص بیماری‌های رفتاری و روانی استفاده کرد.

دانا با فراهم‌ کردن امکانات ضروری و مورد نیاز پزشکان از قبیل اندازه‌گیری دقیق زمان واکنش افراد (از نظر دقت و سرعت) در مجموع مثل دستیار خبره عمل می‌کند و به متخصصان یاری می‌رساند.​ در واقع، اندازه‌گیری زمان واکنش‌های مغزی مانند اندازه‌گیری دمای مغز است و این نرم‌افزار عملکردی شبیه​ دماسنج دارد. این نوع اطلاعات ارزش بسیار زیادی داشته و متخصصان به منظور اتخاذ بهترین تصمیمات به چنین اطلاعات حیاتی نیاز دارند. ​ دانا همچنین به یک پایگاه داده از آزمایش‌های گوناگون روانشناختی مجهز است که برای مقایسه و بررسی توسط متخصصان مورد تائید و حرفه‌ای در این حوزه انجام شده‌ است و می‌توان از آنها برای بررسی و مقایسه نتایج استفاده کرد. این پایگاه داده شامل اطلاعاتی از زمان واکنش مغز در حالاتی نظیر ضربه مغزی، زوال عقل، استرس پس از ضربه، افسردگی، اضطراب، خستگی، استفاده از داروهای نسخه‌ای و بدون نسخه‌ای و برخی مکمل‌های تغذیه‌ای است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت، با گسترش فعالیت و حضور دولت‌ها در حوزه‌های مختلف الکترونیکی استفاده از فناوری‌های گوناگون که مبتنی بر اصول علمی پایه‌ریزی شده‌اند ضروری به نظر می‌رسد.​ نرم‌افزارهای ارزیابی رایانه‌ای نظیر دانا می‌تواند به مراقبت از میلیون‌ها بیمار مبتلا به بیماری‌های رفتاری و روانی در سراسر جهان بپردازد.​ لازم به ذکر است این نرم‌افزار پیشتر در افغانستان و روی هزاران سرباز مبتلا به بیماری‌های ذهنی و شناختی آزموده شده و از تمام آزمایش‌ها سربلند بیرون آمده است. (ضمیمه سیب)

مترجم: سیدآرش شیرخورشیدی

منبع: WebMD

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها