جام جم ورزشی: انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا هفت ماه دیگر برگزار می شود و گزینه های شرکت در این انتخابات از حالا تکاپو برای بالا بردن شانس خود را آغاز کرده اند.
کد خبر: ۷۳۲۶۱۷
آغاز تکاپوی نامزدهای کنفدارسیون فوتبال آسیا

ریاست کنفدراسیون آسیا هم اکنون در اختیار شیخ سلمان رییس فدارسیون فوتبال بحرین قرار دارد که 17 ماه پیش پس از محرومیت محمد بن همام جانشین وی شد.

رییس جدید همچنین کرسی نایب رییس آسیایی فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) را هم اشغال خواهد کرد که هم اکنون در اختیار علی بن حسین از اردن قرار دارد.

کنفدراسیون آسیا علاوه بر این سه صندلی هم در کمیته اجرایی فیفا خواهد داشت که هم اکنون در اختیار ووراوی ماکودی از تایلند، ژانگ جیلونگ از چین و خود شیخ سلمان قرار دارد. مویا داد از استرالیا نیز یکی از زنان عضو کمیته اجرایی است که از سوی کنگره انتخاب شده است.

این گزارش در ادامه به گزینه های اصلی کسب کرسی های کنفدراسیون آسیا و فیفا پرداخته است.

یکی از مدعیان ریاست کنفدراسیون آسیا کوزو تاشیما نایب رییس و دبیر کل اجرایی فدراسیون فوتبال ژاپن است.

او از حمایت کامل اسپانسرهای ژاپنی لیگ قهرمانان باشگاه های آسیا برخوردار است و می توانست رقیب سلمان برای ریاست کنفدراسیون آسیا در سال 2013 باشد.

چانگ مونگ جون از کره جنوبی از دیگر گزینه های این پست به شمار می رود که یکی از اعضای امپراطوری خانوادگی شرکت هیوندای به عنوان یکی از حامیان مالی اصلی جام جهانی است.

چانگ سرپرستی تیمی را بر عهده داشت که با موفقیت توانست میزبانی جام جهانی 2002 کره جنوبی به همراه ژاپن را کسب کند.

او از این سکوی پرش برای انتخاب به عنوان نایب رییس آسیایی فیفا استفاده کرد و تا قبل از انتخاب علی بن حسین اردنی در سال 2011 این پست را در اختیار داشت.

حسن الثوادی کاندیدای ناکام انتخابات سال گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا است. دبیر کل کمیته برگزاری جام جهانی 2022 قطر که به دلیل مشغله زیاد برای برگزاری جنجالی ترین جام جهانی تاریخ، انتظار نمی رود دوباره در انتخابات شرکت کند.

از آنجایی که قطر میزبان جام جهانی است بنابراین منطقی است که نماینده ای در کمیته اجرایی فیفا داشته باشد. اکنون بحث برای معرفی سعود عبدالعزیز المهندی نایب رییس فدراسیون فوتبال قطر است که بر اساس گزارش رسانه های این کشور از حمایت شیخ حمد بن خلیفه بن احمد آل ثانی رییس فدراسیون این کشور نیز برخوردار است.

گزینه دیگر عضویت در کمیته اجرایی فیفا عبدالله سلطان احمد شاه رییس فدراسیون فوتبال مالزی است.

اما از این میان دو نفر ممکن است بیش از یک انتخاب را پیش رو داشته باشند.

یکی علی بن حسین اردنی است که هنوز در مورد شرکت در انتخابات ریاست کنفدراسیون آسیا و یا رقابت با بلاتر برای ریاست فیفا تصمیم نگرفته است.

نفر دوم شیخ احمد الفهد الحمد الصباح رییس شورای المپیک آسیا از کویت است که هم اکنون هیچ پست رسمی در فیفا و کنفدراسیون آسیا ندارد.

وی در سال 2012 به عنوان رییس شورای المپیک آسیا انتخاب شد و از حامیان انتخاب توماس باخ به ریاست کمیته بین المللی المپیک (IOC) در سال 2013 بود. او نقش به سزایی هم در انتخاب شیخ سلمان به عنوان رییس کنفدراسیون آسیا داشت اما برای حمایت های آینده خود باید بیشتر فکر کند.

ناصر بن حمد الخلیفه فرمانده گارد سلطنتی بحرین و رییس کمیته المپیک این کشور یکی از اقوام شیخ سلمان است که متهم به دست داشتن در شکنجه زندانیان سیاسی از جمله سه عضو سابق تیم ملی فوتبال بحرین است. شیخ سلمان نه تنها با ناصر نسبت خانوادگی دارد بلکه به نوشته خبرگزاری دولتی بحرین، نفر شماره دو در کمیته المپیک و شورای عالی جوانان و ورزش این کشور هم هست.

بنابراین ادامه حمایت های شیخ احمد از شیخ سلمان ممکن است نظر باخ را که از طرفداران پر و پا قرص حقوق بشر است، نسبت به وی تغییر دهد.

(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها