5 آبان، درگذشت استاد جلال الدین محدث ارموی

امروز 5 آبان 1393 هجری شمسی؛ 2 محرم 1436 هجری قمری 27 اکتبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۳۲۱۵۱
5  آبان،  درگذشت استاد جلال الدین محدث ارموی

هجری شمسی

5 آبان 1304

به تحریک رضاخان تظاهرات بزرگی در تهران برای خلع سلسله قاجار صورت گرفت.

5 آبان 1345

ایران و لبنان روابط سیاسی خود را که برسر موضوع تیمور بختیار قطع شده بود، از سر گرفتند.

5 آبان 1358

استاد سید جلال الدین محدث اُرموی مدرس، محقق، مصحح و ادیب معاصر درگذشت. وی مدتی ریاست بخش کتب خطی کتابخانه ملی ایران را بر عهده داشت و در شناختن نسخه های قدیمی و خطی بسیار ماهر بود.

هجری قمری

2 محرم 61

حضرت امام حسین (ع) و یارانشان به دشت کربلا وارد شدند. پس از آن که والی مدینه بر بیعت امام حسین (ع) با یزید اصرار کرد، آن حضرت عازم مکه شدند و سپس سفرشان را به کوفه در سرزمین عراق آغاز کردند. در اوایل محرم سال 61 هجری با لشکر عبیدالله ابن زیاد به فرماندهی حّر بن یزید ریاحی مواجه شدند و حّر مانع پیشروی آن حضرت به سوی کوفه شد.

2 محرم 973

تقی الدین محمد بن معین الدین اوحدی اصفهانی از شاعران دوره صفویه متولد شد. وی تذکره نگار و فرهنگ نویس معتبری به شمار می رفت و از خاندان مشهور یلیانی کازرونی بود. اما پس از موچ خانواده به اصفهان در این شهر متولد شد. او ساله در دربار صفویه بود و سپس به حج رفت و مدتی نیز به هندوستان سفر کرد. از آثار اوحدی اصفهانی «عرفات العاشقین» را می توان برشمرد.

میلادی

27 اکتبر 1907

ویلیام تامسن ملقب به لرد کولین ریاضیدان و فیزیکدان انگلیسی درگذشت. او تحقیقات و سیعی درباره حرارت و برق در علم فیزیک انجام دادو در فن آوری انتقال پیام از زیر دریا ابداعاتی به عمل آورد که در نهایت موفق به اختراع تلگراف زیر دریایی شد. درجه بندی معروف کلوین برای سنجش دما به نام او نامگذاری شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها