jamejamonline
اقتصادی صنعت و انرژی کد خبر: ۷۲۷۳۲۹ ۲۲ مهر ۱۳۹۳  |  ۱۰:۵۵

مرسدس بنز جی‌تی که در نمایشگاه خودروی پاریس 2015 جنجال‌آفرین شده، سوپراسپرت معاصری است که روح سوپراسپرت‌های کلاسیک و باشکوه مرسدس در آن دمیده شده است.

خودرویی که جنجال آفرین شد + عکس

یکی از هیجان‌انگیزترین اتفاقات اخیر در صنعت خودرو، رونمایی از سوپر اسپرت «AMG GT» توسط کمپانی مرسدس بنز است.

جی‌تی که در موتورشوی پاریس 2015 نیز به نمایش گذاشته شده، یکی از تماشایی‌ترین خودروهای این نمایشگاه است و هوش از سر خبرنگاران و بازدیدکنندگان برده است.

نخستین مدل مرسدس یک خودروی مسابقه‌ای بوده و مدل جدید آن‌هم این میراث را حفظ کرده است.

این زیبای نفس‌گیر، دومین خودروی سوپر اسپرت است که به‌طور کامل در زیرمجموعه «AMG» ساخته‌ و پرداخته شده است.

چیدمان هوشمندانه موتور و ساختار آلومینیومی و سبک‌ وزن جی‌تی یک تجربه یک رانندگی بسیار پویا را برای دوستداران مرسدس به ارمغان می‌آورد تا جایی که کمپانی ویژگی بارز مدل جدید را چابکی بسیار زیاد آن توصیف می‌کند.

نسبت توزیع وزن در این مدل 47 به 53 (در جلو و عقب) و وزن کل آن‌هم 1540 کیلوگرم است.

جی‌تی بی‌همتا از یک قلب نیرومند و کاملاً جدید 4 لیتری، 8 سیلندر و V شکل مجهز به توربوشارژر دوقلو سود می‌جوید.

در واقع دو نمونه از این موتور موجود خواهد بود. موتور استاندارد 462 اسب بخار قدرت (در دور موتور 6000 دور در دقیقه) و 600 نیوتن متر گشتاور (در دور موتور 1600 تا 5000 دور در دقیقه) تولید می‌کند. با استفاده از این موتور شتاب‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت 4 ثانیه طول می‌کشد.

در مقابل موتور مدل جی‌تی «اس» ، 47 اسب بخار قدرت بیشتر و 50 نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند. شتاب‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن نیز 3.8 ثانیه طول می‌کشد. بیشینه سرعت آن‌ها هم به ترتیب 304 و 310 کیلومتر بر ساعت است درحالی‌که سرعت مدل استاندارد به‌طور الکترونیک کنترل و محدود می‌شود.

جالب است بدانید باوجود نیروی تولیدی چشم‌گیر کمپانی ادعا دارد این مدل فقط 7.7 لیتر در هر 100کیلومتر سوخت مصرف می‌کند که برای یک خودروی 8 سیلندر پیشرفت قابل‌توجهی است.

یک جعبه‌دنده 7 سرعته دو کلاچه که در مدل «SLS» نیز به کار گرفته شده، به موتور جی‌تی جفت می‌شود.

در مجموع طراحی منبع تأمین نیرو به‌گونه‌ای است که نه‌تنها آن را به یک خودروی سوپر اسپرت تمام‌عیار تبدیل کرده بلکه قابلیت استفاده روزمره را نیز به رانندگان آن بخشیده است. میزان تولید صدا، راحتی در حین رانندگی و مصرف سوخت موردتوجه ویژه طراحان قرار گرفته‌اند.

رانندگان «جی‌تی S» می‌توانند از حالت‌های مختلف رانندگی کامفرت (آسایش)، اسپرت و اسپرت پلاس استفاده کنند.

این مدل به معنای واقع اسپرت است؛ تناسبات خیره‌کننده، سطوح نیرومند و عضلانی و خطوط روان جی‌تی جدید را به خودروی سوپر اسپرت معاصری تبدیل کرده که روح سوپر اسپرت‌های کلاسیک و باشکوه مرسدس در آن دمیده شده است.

جی‌تی آمیزه‌ای از زیبایی و زیرکی است. این خودروی دو سرنشین از ابعاد خودرویی با چرخ‌های عقب محرک بهره می‌برد. طراحی خارجی در بخش جلو از سری حاضر مرسدس الهام گرفته است.

چراغ‌های جلو از «رودستر SL» گرفته شده‌اند اما کاپوت کشیده، مجموعه شیشه‌ها که به عقب کشیده شده، چرخ‌های بزرگ، ورودی‌های عریض هوا، درهای بدون چارچوب، شانه‌های پهن، چشم‌های بادامی‌تر عقب (چراغ‌های عقب) و بخش عریض‌تر عقب شخصیتی متمایز از مدل‌های دیگر به آن بخشیده است. برخلاف «SLS» فعلی، در جی‌تی خبری از درهای گالوینگ نیست. در بزرگ صندوق فضای بسیار کارآمدی زیر خود پنهان کرده است.

درون اتاقک با فضای کاملاً لوکس و مجهزی سروکار داریم. در این اتاقک تم غالب اتاقک‌های مرسدس بازنگری شده و همچنین تأکید خاصی روی عرض داشبورد شده است.

چهار دریچه ورودی هوا که در مرکز جاسازی شده‌اند و دو ورودی هوای دیگر در چپ و راست به این امر کمک می‌کنند.

کنسول مرکزی هم که با انبوهی از امکانات روی کار می‌آید و طراحی آن تداعی‌گر کنسول‌های خودروهای مسابقه است.

خریداران می‌توانند از بین گزینه‌های سیلور کروم، فیبر کربن مات، فیبر کربن براق، سیاه دایموند و سیلور فایبرگلاس مات جنس و رنگ کنسول را انتخاب کنند.

موقعیت پایین صندلی‌ها دسترسی راننده به همه امکانات را درحالی‌که همچنان بر جاده مسلط است راحت‌تر کرده است. توجه به جزئیات نیز که از ویژگی‌های بارز AMG است، در اتاقک به‌خوبی مشهود است.

صندلی‌های اسپرت دقت بالا و کیفیت عالی مواد را به رخ می‌کشند و فرمان خوش‌دست‌تر از حد تصور است.

یک دکمه وسوسه‌برانگیز هم اتاقک را به کمال می‌رساند؛ دکمه‌ای قرمزرنگ که روی آن نوشته شده «انجین استارت استاپ» و مسئول تلنگر زدن به موتور است.

چرخ‌های 19 اینچی سبک‌وزن به‌صورت استاندارد به همراه مدل جی‌تی ارائه می‌شوند و با لاستیک‌ های 35.255 در جلو و 35.295 در عقب پوشانده می‌شوند.

در مقابل جی‌تی S در قسمت عقب چرخ‌های 20 اینچی را پیشنهاد می‌کند و آن‌ها را با لاستیک‌ های 30.295 می‌پوشاند.

چرخ‌های جلوی آن 19 اینچی هستند و لاستیک‌های جلو هم 35.265. اگر هنوز راضی نشدید «جی‌تی S» را به لاستیک‌های میشلن «Pilot Sport Cup 2» مزین کنید.

برای رانندگی در پیست بهتر است «جی‌تی» و «جی‌تی S» مجهز به ترمزهای کربن سرامیکی را انتخاب کنید البته ترمزهای استاندارد به‌ خوبی از عهده وظایف خود برمی‌آیند.(خودروبانک)

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
من
Spain
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
اشتباه نوشتین ، اینكه مشخصات پراید 141 با موتور تقویت شده جدید هست كه !!!
۰
۰
یعقوب ( اسلامشهر)
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
هیولاییه برا خودش
۰
۰
میثم
Spain
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
من كه خوشم نیومد
۰
۰
رضا
United States
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
هنوز دنبال اینیم كه یه دونه ایربك بزاریم یادوتا
۰
۰
عشق پراید
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
به پراید خودمون نمیرسه پراید بهتره
۰
۰
فرزاد
United States
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
همینكه عكسشو میبینم و هر روز یه مدل جدید بیرون میده كی ف میكنم ماشین فقط بنز
۰
۰
majid
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
ای بابا این ماشین ها چی هستند فقط پراید 111 محصول سایپا امن راحت جا دار وسیله برای رسیدن سریع به دنیای بعدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟///
۰
۰
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
مرسدس ك تعریف و تمجید نمیخواد.تعریف از محصولات طراحی و همه شاخص های مرسدس بنز ی جور تاكید بر مسائلی هست كه سالهاست اقلیت و اولویت اون بر همگان ثابت شده.واقعا نمیشه اسم این شركت رو یه شركت زمینی گذاشت.خوش به سعادت كسایی كه از محصولات این شركت استفاده میكنن.چون ممكن نیست از عمر باقی مونده از زندگیشون همچین لذتی رو با هیچ نوع و برند دیگه ای تجربه كنن.
۰
۰

یادداشت

بیشتر
چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر