گرچه به صورت معدود، اما در میان کسانی که مرحوم می‌شوند، داریم افرادی را که بازماندگان‌شان به هردلیلی می‌خواهند جسدشان را به خارج از کشور انتقال دهند. سفرهای خارجی اهل قبور هم مثل سفر ما آدم‌های معمولی برای خودش قواعد و مراحلی دارد.
کد خبر: ۷۲۶۰۳۲

چند شماره پیش در همین صفحات گزارش چمدان و در گزارش میدانی مربوط به پزشکی قانونی تهران، نوشتیم که در سازمان پزشکی قانونی، بخش خاصی برای مومیایی کردن اجساد وجود دارد. اگر آن زمان از شنیدن این جمله تعجب کردید، باید بدانید اجسادی که در پزشکی قانونی مومیایی می‌شوند، نه از دسته مشاهیرند، نه از دسته ثروتمندان، آنها همان آدم‌های معمولی هستند که قرار است به کشور دیگری منتقل شوند و طبق قوانین بین‌المللی حمل‌ و نقل هوایی، باید پیش از پرواز، مومیایی شوند. این کار برای این انجام می‌شود که ظاهر جسد حفظ و از فساد آن جلوگیری شود. اجسادی که مومیایی می‌شوند، ماندگاری زیادی ندارند و فقط در حدی است که در طول پرواز فاسد نشود و مایعات بدنشان به بیرون نشت نکند. جنازه مومیایی شده تا چند روز کاملا تازه است و بعد از دفن، مواد به کار رفته خود به خود از بین می‌رود و جسد تجزیه می‌شود.

فرآیند مومیایی نصف روز زمان می‌برد و اجساد پس از مومیایی تا انجام هماهنگی‌های لازم با سفارت و شرکت هواپیمایی، در سردخانه می‌مانند. در این فرآیند مواد شیمیایی خاصی به بخش‌های مختلف جسد تزریق و از افساد جسد جلوگیری می‌شود. برای اجسادی که قرار نیست مسافرت خارجی بروند ماجرا متفاوت است. آنها در فرآیند دیگری قرار می‌گیرند که صرفا مانع نشت مایعات بدن به خارج می‌شود و به آن «ضدعفونی کردن جنازه» می‌گویند. به این اجساد ماده‌ای تزریق نمی‌شود و تنها از مواد شیمیایی نگهدارنده بیرونی استفاده می‌شود.

بعد از انجام کامل فرآیند مومیایی؛ اجساد را در جعبه‌های خاصی می‌گذارند و بعد از پلمب شدن تحویل شرکت هواپیمایی می‌دهند. از آنجا که این کار، بسیار حساس است، فقط در تهران انجام می‌شود و بندرت پزشکی قانونی شهرهای دیگر مبادرت به مومیایی جسد می‌کنند. ضمنا بد نیست بدانید که طبق تعرفه‌های‌سازمان پزشکی قانونی، هزینه مومیایی اجساد برای انتقال به خارج از کشور، حداقل یک میلیون تومان است. به این مبلغ باید یک‌سری هزینه‌های جانبی از قبیل ترجمه اسناد پزشکی قانونی، هزینه‌های سفارت و گمرک و خرید جعبه مخصوص را هم بیفزایید.

هزینه حمل جسد هم بسته به وزن آن و مسیر پروازی که طی می‌کند، متفاوت است. بنا بر گزارشی که سال گذشته در رسانه‌ها منتشر شده، به عنوان مثال برای ارسال جسد به لندن، به ازای هر کیلوگرم از وزن جسد و تابوت باید 11 هزار و 500 تومان بپردازید که به این رقم 6 درصد مالیات و 15 هزار تومان بارنامه اضافه می‌شود. رقم کرایه برای شهر پاریس به‌ازای هر کیلوگرم از وزن جسد با تابوت، 11 هزار و صد تومان و برای چین 8100 تومان محاسبه می‌شود. البته حواستان باشد که این ارقام مربوط به پیش از شناورسازی نرخ بلیت هواپیماست و ممکن است حمل و نقل هوایی اهل قبور هم متاثر از همین ماجرا، گران‌تر از گذشته شده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها