ایران زمین

آغاز عملیات باستان‌شناسی شهر پارسه

عملیات باستان‌شناسی و برنامه مطالعات شهر پارسه تخت جمشید با رویکرد شناخت شهر ایرانی در چارچوب برنامه مطالعاتی دستگاه‌های پژوهشی و دانشگاهی کشور آغاز شد.
کد خبر: ۷۲۵۷۸۲

این طرح تحقیقاتی با پاسخگویی به چند پرسش مرتبط با باستان‌شناسی هخامنشی و پس از هخامنشی فارس بویژه برای بازسازی بافت ابتدایی مرکز هخامنشی با شکوه تخت‌جمشید آغاز شده است. این طرح براساس امضای تفاهم‌نامه بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و دانشگاه بولونیای ایتالیا و به سرپرستی دکتر علیرضا عسکری چاوردی از ایران و دکتر پی‌یر فرانچسکو کالیری از ایتالیا اجرا می‌شود. در اجرای این طرح که 40 روز به طول می‌انجامد، کارشناسان پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی، میراث فرهنگی فارس و بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد مشارکت دارند.

یادداشت تفاهم مربوط به عملیات باستان‌شناسی شهر پارسه را چند روز پیش سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و آنجلو پمپیلیو، رئیس گروه میراث فرهنگی دانشگاه بولونیا امضا کردند. در فصل گذشته عملیات باستان‌شناسی در این منطقه چند اثر تاریخی و سه بنا ازجمله بنای دارای آجرهای لعاب‌دار با تصاویری از اسطوره‌های ایران که قابل مقایسه با بین‌النهرین و شوش است، کشف شد. تعداد بناهای کشف شده در شهر پارسه تخت جمشید تاکنون به عدد 20 رسیده است.‌/ ‌مهر

رشد 7 درصدی حیات وحش چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری از افزایش 7 درصدی جمعیت حیات وحش استان براساس نتایج سرشماری تابستانه حیات وحش خبر داد.

شهرام احمدی افزود: جمعیت دو گونه شاخص حیات‌وحش در این استان 7 و 4 درصد رشد داشته است.

وی گفت: براساس سرشماری امسال، جمعیت قوچ و میش در تابستان نسبت به میانگین چهار سال قبل 7 درصد و جمعیت کل و بز نیز 2 درصد رشد داشته است.

به گفته احمدی، سرشماری پستانداران دو بار در سال به‌صورت تابستانه و زمستانه انجام می‌شود.

وی هدف از انجام سرشماری را سنجش حداقل جمعیت موجود علفخواران شاخص، ترکیب جنسی و سنی گونه‌ها، وضع زیستگاه‌ها و کمبودها و نارسایی‌های موجود، عوامل تهدید حیات وحش، مقایسه میزان جمعیت و تنوع پستانداران، ارائه راهکارهای بهبود مدیریت و به طور کلی پایش مناطق تحت مدیریت سازمان عنوان کرد.

احمدی اظهار کرد: سرشماری تابستانه حیات وحش از بیست و هفتم مرداد تا سی‌ام شهریور توسط ماموران اجرایی مستقر در مناطق حفاظت شده استان با همکاری اداره نظارت بر امور حیات وحش این اداره کل انجام شد./ ایرنا

تونل امامزاده هاشم تا 3 ماه آینده بسته است

مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور نیروی انتظامی اعلام کرد: تونل گردنه امامزاده هاشم واقع در محور هراز در استان‌های مازندران و تهران شرق از امروز هفدهم مهر تا هفدهم دی مسدود خواهد بود.

براساس این گزارش، این انسداد به علت اجرای عملیات آب‌بندی و نصب جت‌فن انجام شده و تا اطلاع قانونی مسدود خواهد بود. در زمان انسداد، تردد وسایل نقلیه به صورت رفت‌و برگشت از خارج تونل انجام می‌شود.

تونل امامزاده هاشم طولانی‌ترین تونل کشور است که سال 92 در محور ارتباطی هراز به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از این تونل که طول آن 3000 متر است 70درصد مشکلات تردد و توقف خودروها در فصل زمستان در گردنه امامزاده هاشم برطرف شده است.‌/‌ ایرنا

درختان کهنسال البرز ملی می‌شود

مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز با اشاره به این‌که تاکنون آثار غار «یخ مراد»، درخت «اورس» شهرستانک و چنار «گوراب» این استان در فهرست آثار طبیعی ثبت رسیده شده، گفت: این اداره کل درصدد ثبت دیگر آثار طبیعی استان است، از همین رو در اولین گام 15درخت کهنسال را شناسایی و برای ده اصله از آنها پرونده‌ ثبت در فهرست میراث طبیعی تهیه کرده است.

عبیدی درختان کهنسال شناسایی شده را از نوع ارس، چنار، سرو، گردو و توت دانست و افزو‌د: در مراحل بعدی علاوه بر درختان کهنسال؛ آبشارها و غارهای استان بررسی می‌شوند و پرونده ثبتی آنها نیز تهیه خواهد شد.‌/‌ ایسنا

تاخیر در کوچ پاییزه عشایر سمنان

مدیر امور عشایری استان سمنان از آماده شدن عشایر این استان برای کوچ پاییزه خبر داد و گفت: عشایر استان تمایل دارند آخر مهرماه کوچ خود را شروع کنند.

حشمت‌الله جدیدی افزود: بخش عمده‌ای از عشایر استان از دستگاه‌های ذی‌ربط خواستند ‌که کوچ پاییزه آنها با تاخیر انجام شود و تا آخر مهرماه نیز در ییلاق بمانند.

وی گفت: عشایر استان با توجه به وقوع خشکسالی و نبود مرتع و بوته و کمبود منابع آبی و با توجه به این‌که هنوز هوای ییلاق مناسب است و سرد نشده، علاقه‌مندند در منطقه بمانند و با تاخیر راهی قشلاق شوند تا هزینه‌های آنها کمتر شود. مدیر امور عشایری استان ادامه داد: با توجه به این‌که وقوع خشکسالی و فقر مراتع، امسال مشکلات متعددی برای عشایر استان به‌وجود آورد و بسیاری از آنها از این ناحیه متضرر شدند، انتظار می‌رود که در این جهت با عشایر همکاری لازم انجام شود.

جدیدی، با اشاره به مسیرهای کوچ عشایر از ییلاق به قشلاق، تصریح کرد: عشایر استان سمنان در ییلاقات تهران، مازندران، البرز و... ساکن هستند و ان‌شاءالله راهی قشلاق استان می‌شوند. وی ادامه داد: تعدادی از عشایر استان در بیارجمند و خارتوران شاهرود، تعدادی به خراسان شمالی و گلستان و تعدادی نیز به گرمسار و آرادان می‌روند. تعدادی نیز در جنوب سمنان ساکن خواهند شد.

مدیر امور عشایری استان سمنان با اشاره به این‌که جمعیت عشایر استان سمنان، حدود 15 هزار نفر است، یادآور شد: این عشایر در قالب بالغ بر 3000 خانوار عشایری زندگی می‌کنند.‌/‌ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها