در حراج این دوره آثارحسین زنده‌رودی و سهراب سپهری از حیث برآورد اولیه رکوردهای بالا دارند

ایران پراثرترین کشور در حراج بونامز لندن

از فردا حراج خانه بونامز در شهر لندن، میزبان یکی از معتبرترین حراج‌های آثار هنری در جهان است. در این دوره هنرمندان کشورمان با 34 اثر در میان هنرمندان کشورهای خاورمیانه رکورددار بیشترین تعداد اثر هستند.
کد خبر: ۷۲۴۵۵۱

به گزارش جام‌جم، حراج آثار هنری مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز، عصر فردا در حالی در لندن با ارائه 83 اثر از هنرمندان ایران، مصر، عراق، سوریه، لبنان، سودان، الجزایر، ترکیه و مراکش برگزار خواهد شد که بیشترین آثار از هنرمندان ایران به این حراجی بین‌المللی راه یافته است.

این حراجی ساعت 5بعدازظهر فردا به وقت محلی در حراج خانه بونامز برپا می‌شود که در آن ٣٤ اثر از هنرمندان ایرانی، ٢٣ اثر مصری، ده اثر عراقی، هشت اثر سوریه‌ای، چهار اثر لبنانی و یک اثر از هر یک از کشورهای ترکیه، الجزایر، اردن و مراکش در قالب های نقاشی، نقاشیخط، مجسمه و عکس به روی میز حراج می‌رود.

در این حراجی دو اثر ایرانی از حیث برآورد اولیه رکوردهای بالا دارند؛ اثری از حسین زنده‌رودی که ١٣٠ تا ٢٠٠ هزار دلار برآورد شده و یک تابلوی نقاشی از دوره‌های نخست کاری سهراب سپهری که ١٢٠ تا ١٧٠ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

اختصاص هر دو جلد پشت و روی کاتالوگ بونامز به اثر فرهاد مشیری، از مجموعه معروفش کوزه‌ها، خود گویای حساب ویژه‌ای است که این حراج خانه برای هنر ایران باز کرده است. بر همین مبناست که قیمت پایه دیگر آثار ایرانی نیز برآوردهای قابل ملاحظه‌ای دارند؛ اثری از منیر فرمانفرمایان با عنوان «ستاره‌ها» ٩٣ هزار دلار، نقاشیخط سیدمحمد احصایی با عنوان «عشق »٧٩ هزار دلار، تابلویی از مجموعه کیک‌های فرهاد مشیری ٧٤ هزار دلار، دو نقاشی از بهمن محصص و فرهاد مشیری هر یک ٦٦ هزار دلار، دو نقاشی از رضا درخشانی و کورش شیشه‌گران هر یک ٥٨ هزار دلار، اثر سیراک ملکونیان ٣٦ هزار دلار، آثاری از فریده لاشایی و رضا آرامش هر یک ٣٣ هزار دلار، یک پرتره اثر آیدین آغداشلو ٢٣ هزار دلار، اثری از محسن وزیری مقدم ٢١ هزار دلار، چهار اثر فریدون آو، نصرالله افجه‌ای، رضا مافی و عکسی از مجموعه پنجره عباس کیارستمی هر یک ٢٠ هزار دلار، نقاشیخط سرخ رنگی از علی شیرازی ١٨ هزار دلار، اثر دیگری از حسین زنده‌رودی ١٧ هزار دلار، اثری از فرامرز پیلارام ١٣ هزار دلار، یک مجسمه بسیار کوچک هیچ و صندلی پرویز تناولی ١٢ هزار دلار، اثری از اردشیر محصص ١٢ هزار دلار، عکسی سه‌قطعه‌ای از رضا کیانیان 7000 دلار، نقاشی کوچکی از پروانه اعتمادی 5000 دلار، یک کاریکاتور از کامبیز درم‌بخش ١٥٠٠ دلار و... .

عین‌الدین صادق‌زاده، بهمن دادخواه (دو اثر)، نصرت‌الله مسلمیان، شیرین نشاط، رضا لواسانی، علی بنی‌صدر، کامی یوسف‌زاده، رکنی حائری‌زاده، محمود احمد، شادی قدیریان، آرش میرزایی، مهرداد شوقی، لیلا پازوکی و رضا آرامش دیگر هنرمندان ایرانی هستند که از آنان آثاری در حراج بونامز لندن ارائه می شود.

همچنین حضور آثاری از چهره‌های مهم هنر عرب از فاتح مدرس سوری، لویا کیالی و پل گریگوسیان گرفته تا ایمن بعلبکی جوان لبنانی این رقابت فروش هنر خاورمیانه در لندن را جذاب‌تر کرده است.

حراج گذشته بونامز لندن درخصوص هنر خاورمیانه فروردین امسال برپا شد که با فروش ٧٠٠ هزار پوندی آثار هنرمندان ایرانی و ثبت ده فروش بالای ۲۰ هزار پوندی برای هنر ایران همراه بود که در آن آثار اغلب هنرمندانمان نظیر زنده‌رودی، احصایی، مشیری، درخشانی، کیارستمی، علی شیرازی، آیدین آغداشلو و افشین پیرهاشمی در حضور هنرمندانی از هند، ترکیه، مصر، عراق، لبنان، امارات، مراکش، تونس، لیبی، یمن، عمان، کویت، سوریه و... با اقبال روبه‌رو شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها