کیانوش رستمی ناباورانه مدال طلای وزنه‌برداری را از دست داد

سیفی، صیاد دومین طلای ایران

ورزشکاران کشورمان در روز پنجم بازی‌های آسیایی تنها چند کیلو یا چند ضربه کم آوردند تا روز پرمدال کشورمان را با کسب بیش از یک مدال طلا خوشرنگ‌تر کنند؛ اما هرچه بود تلاش ملی‌پوشان ووشو، وزنه‌برداری، قایقرانی و شمشمیر بازی در این روز به کسب یک مدال طلا، سه مدال نقره و یک برنز منجر شد.
کد خبر: ۷۲۱۰۷۸

به گزارش جام‌جم، در شرایطی که از آغازین ساعات صبح دیروز دوستداران ورزش کشورمان به امید کسب سه، چهار مدال طلا جدی‌تر از روزهای قبل پیگیر اخبار بازی‌های آسیایی از شرق آسیا و از اینچئون کره‌جنوبی بودند، در عمل فقط محسن محمدسیفی، ملی‌پوش ووشو بود که طلای دوره گذشته بازی‌های آسیایی خود را تکرار کرد و در جدال نهایی وزن 65 کیلو مقتدرانه در دو راند پیاپی بر حریف قزاقستانی چیره شد و با این مدال طلای خود چند پله رتبه ورزش کشورمان را در جدول توزیع مدال‌ها ارتقا داد.

سیفی پس از کسب این مدال ارزشمند گفت: با کادر فنی فیلم حریفم را بازبینی کرده بودیم و متوجه شدم زمانی که درگیر می‌شویم خیلی به من نزدیک می‌شود. بنابراین فن بغل ران که تخصص اصلی خودم است را رویش اجرا کردم و توانستم موفق شوم و خوشحالم که زحمات شش ماهه خود و کادر فنی را به ثمر نشاندم و روح پدر و مادرم را شاد کنم.

این در حالی بود که حمیدرضا لادور که به دیدار نهایی وزن 75 کیلو راه یافته بود در جدالی نزدیک و نفسگیر 2 بر یک مغلوب سانداکار کشور میزبان شد تا او هم به مدال نقره بسنده کند. به این ترتیب تیم ده نفره ووشوی ایران با احتساب مدال برنز سجاد عباسی در حالی با چهار مدال به کار خود در این عرصه خاتمه داد که ووشوی ایران در دوره گذشته این بازی‌ها سه طلا و سه برنز کسب کرده بود.

نقره فراتر از انتظار

هر چند کسب فقط یک مدال طلا در روز پنجم این بازی‌ها برای ورزش ایران پایین‌تر از حد انتظار بود اما ملی‌پوشان قایقرانی و شمشیمر بازی نیز یک مدال نقره و یک برنز فراتر از انتظار کسب کردند. در شمشیربازی و در بخش تیمی اسلحه سابر تیم ملی ایران با ترکیب مجتبی عابدینی، علی پاکدامن و محمد رهبری برابر کره‌جنوبی قهرمان المپیک لندن تن به شکست داد و به مدال نقره دست یافت. ایران در حالی به این عنوان دست یافت که مرحله نیمه‌نهایی چین را شکست داده بود.

پس از کسب این مدال پیمان فخری سرمربی تیم اسلحه سابر گفت: به آن هدفی که می‌خواستیم رسیدیم. دو سال پیاپی در مسابقه‌های قهرمانی آسیا دوم یا سوم اسلحه سابر می‌شدیم و باید خودمان را در بازی‌های آسیایی که بزرگ‌ترین رویداد ورزشی قاره است، نشان می‌دادیم. تیم ما جوان است و میانگین سنی 22 سال دارد. آنها توانایی حضور در بازی‌های آسیایی بعدی را دارند و می‌توانند مدال‌های بهتری هم بگیرند.

دیگر ملی‌پوشان چه کردند؟

دیروز ورزش ایران ملی‌پوشان دیگری هم داشت که در ادامه نگاهی می‌اندازیم به نتایج آنها. در تیراندازی و در تفنگ خفیف درازکش 50 متر زنان مه‌لقا جام‌بزرگ یکی از امیدهای مدال‌آوری ایران به رتبه چهارم بسنده کرد. در این ماده تیم ایران در مجموع هشتم شد.

در قایقرانی و روئینگ تکنفره زنان نازنین رحمانی چهارم شد، در روئینگ چهار نفره مردان ایران با ترکیب سیاوش سعیدی، خشایار عباس‌آبادی، مسعود فتحی و صابر نادری چهارم شد، در روئینگ سبک‌وزن مردان عاقل حبیبیان چهارم شد. در نخستین روز از مسابقات قایقرانی بادبانی احمد احمدی در جایگاه نهم قرار گرفت. در شنا و در 4 در 100 متر مختلط، تیم ایران با ترکیب چاووشی‌فر، جلالی،‌ انصاری و میرزایی نهم شد، در 100 متر پروانه مهدی انصاری در رده نوزدهم قرار گرفت، در 100 متر قورباغه آریا نسیمی‌شاد در رده بیست و چهارم قرار گرفت، در بدمینتون ثریا آقایی در اولین مسابقه خود 2 بر صفر حریف مغولستانی را شکست داد و به جمع 32 نفر پایانی رسید. در بسکتبال ایران در نخستین دیدارش 76 بر 41 هند را مغلوب کرد. در هندبال تیم ملی ایران در سومین دیدارش26 بر 25 مغلوب عمان شد.

در ماده خرک حلقه ژیمناستیک سعیدرضا کیخواه با امتیاز 566 سیزدهم شد. در وزن 60 کیلوی بوکس فروتن گل آرا بوکسور با تجربه ایران در گام نخست مغلوب حریف تایلندی شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

امروز در اینچئون

کاروان ایران در روز پنجم بازی‌های آسیایی اینچئون یک طلا، 4 نقره و یک برنز به دست آورد. برنامه روز ششم رقابت ورزشکاران کشورمان در بازی‌های آسیایی به شرح زیر است:

والیبال‌/‌ ایران - هنگ‌کنگ (ساعت 11 و 30 دقیقه)

شنا‌/‌ مهدی انصاری در 50 متر پروانه، میرزایی و جلالی در، 100 متر آزاد (مقدماتی ساعت 3 و 30 دقیقه)

تیروکمان‌/‌ امیر کاظم‌پور، اسماعیل عبادی، سکینه قاسمپور، شبنم سرلک در مرحله حذفی کامپوند انفرادی (ساعت 4)

بسکتبال‌/‌ ایران – فیلیپین (ساعت 8 و 30 دقیقه)

بدمینتون‌/‌ سروش اسکندری و ثریا آقایی در انفرادی مردان و زنان (از ساعت 3 و 30 دقیقه تا 13 و 30 دقیقه)

دوچرخه سواری‌/‌ محمود پراش و حسن ورپشتی در کایرین (ساعت 4 و 30 دقیقه)

قایقرانی‌/‌ محسن شادی و سولماز عباسی در فینال روئینگ تک نفره، روئینگ دو نفره مردان، روئینگ هشت نفره مردان (ساعت 4 و 30 دقیقه تا ساعت 7)، احمد احمدی در بادبانی (ساعت 5 و 30 دقیقه)

تیراندازی‌/‌ ساسان شهسواری، مهدی جعفری پویا در تفنگ درازکش 50 متر مردان؛ امیر چاووشی، مسعود عزیزیان، سیاوش خوشنویس در تراپ دوبل مردان (ساعت 3 و 30 دقیقه)

رستمی غافلگیر شد و نقره گرفت

می‌گویند در ورزش‌های غیررکوردی پیش‌بینی کردن غیرممکن است، زیرا در این ورزش‌ها امکان وقوع هر نتیجه‌ای وجود دارد، اما دیروز در ورزش رکوردی وزنه‌برداری نیز پیش‌بینی‌ها نقش بر آب شد. جایی که براساس رکوردهای کیانوش رستمی، ملی‌پوش دسته 85 کیلوی کشورمان، بیشتر کارشناسان و ناظران مدال طلا را برای او کنار گذاشته بودند و خود او نیز دیروز پس از بلند کردن وزنه 208 کیلو در حرکت دوضرب مدال طلا را برای خود مسجل می‌دید دو بار به قصد شکستن رکورد بازی‌های آسیایی به وزنه 212 کیلو حمله کرد و وقتی در مهار این وزنه ناکام ماند، ناگهان رقیب چینی را روی تخته دید که با مهار وزنه 218 کیلویی طلا را در لحظات آخر قاپید.رستمی در شرایطی به این سرنوشت گرفتار آمد که در حرکت یک‌ضرب با مهار 172 کیلو در صدر ایستاد و درمجموع 380 کیلو به کار خود پایان داد و وزنه‌بردار چینی که در یک‌ضرب 163 کیلو را مهار کرده بود در نهایت با مجموع 381 کیلو هم مدال طلای رستمی را به نقره تبدیل کرد و هم رسول تقیان دیگر وزنه بردار کشورمان نیز که پیش از این مدال برنز را در گردن خود می‌دید با این حرکت به رتبه چهارم سقوط کرد.تقیان در این رقابت در حرکت یک‌ضرب با 163کیلو در رده چهارم این حرکت و در دوضرب با ثبت رکورد 205کیلوگرم و در نهایت مجموع 368 کیلوگرم به عنوان چهارمی بسنده کرد.البته تقیان تنها ورزشکار کشورمان نبود که دیروز چهارم شد، زیرا مه‌لقا جام‌بزرگ در تیراندازی و نازنین رحمانی در قایقرانی روئینگ نیز به چهارمی بسنده کردند. اما پس از غافلگیری وزنه‌برداران کشورمان، حسین رضازاده، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران این‌گونه به اظهارنظر پرداخت: وزنه‌برداران ما باید رقابت‌های وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی را جدی بگیرند. آنها براحتی مدال طلا و برنز را از دست داده‌اند.

رضازاده در پاسخ به این پرسش که در انتخاب وزنه برای رستمی، مربیان اشتباه نکردند، گفت: مربی کارش را درست انجام داد و وزنه‌بردار باید وزنه را بلند می‌کرد. مثل وزنه‌بردار چینی که در حرکت سوم 218 کیلوگرم را بالای سر برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها