محسن قادری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون بانک مرکزی از صندوق مشاع خود این کارمزد را تحت عنوان یارانه و برای فرهنگ سازی استفاده مردم از پایانه های فروش بجای خرید نقدی پرداخت می کرد افزود: با فراهم شدن این فرهنگ سازی از اول آبان پذیرندگان این مبالغ را خواهند پرداخت که البته رقم ناچیزی درقبال هر تراکنش خواهد بود .
وی درباره رقم دقیق این مبلغ سکوت کرد و گفت : رقم دقیق آن بعدا جمع بندی واطلاع رسانی خواهد شد .
مدیرعامل شاپرک درپاسخ به این سئوال که درقبال امتناع فروشندگان از انجام فروش از طریق پایانه ها چه عکس العملی خواهید داشت ؟ گفت : ممکن است در وهله اول با افت فروش از طریق این پایانه ها مواجه شویم اما با توجه به رقم پایین این کارمزد و حجم بالای خرید مردم از طریق کارت های اعتباری و امنیت خرید وفروش از این طریق پیش بینی می کنیم مشکلی بوجود نخواهد آمد.
وی افزود: مردم این روزها دیگر با جیب پر پول به خرید نمی روند و هر فروشنده ای که مانع خرید از طریق پایانه فروش شود خودش ضرر کرده و مشتری های خود را از دست می دهد .
قادری درباره تعدد دستگاههای پوز در فروشگاهها نیز گفت : دراین طرح به ساماندهی و کاهش این تعداد نیز فکر کرده ایم که عملیاتی خواهد شد.
وی گفت : مردم باید در مورد پرداخت کارمزد خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی توجیه شوند.
قادری درباره شرایط حاکم بر نظام کارمزد خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی ، افزود: وضع کارمزد برای تراکنش های مانده گیری به روشنی نشان داد که می توان باتوجیه افکار عمومی و فرهنگ سازی اصلاحات لازم را انجام داد و تجربه موفقی به ثبت رساند.
وی ادامه داد: این تجربه به راحتی به سایر درگاه ها و تراکنش ها هم قابل تعمیم است؛ و این تجربه که ما در کشور بتازگی به آن دست یافته ایم در سایر کشورها سالهاست در حال اجراست و یک موضوع جهانی بوده و حرف تازه ای نیست.
مدیر عامل شاپرک با اشاره به هزینه های تراکنش روی پایانه های فروشگاهی در پاسخ به این پرسش که چرا کاربران باید به ازای پولی که در بانک ها سپرده کرده اند هزینه استفاده از خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی بپردازند نیز گفت : دقیقا به همین خاطر باید حداقل بخشی از کارمزدها را بانک ها پرداخت کنند؛ واقعیت این است که با ساز و کار فعلی نظام کارمزدی در واقع یارانه ای غیرهدفمند از جیب کسانی که از این خدمات استفاده نمی کنند یا کمتر استفاده می کنند؛ پرداخت می شود.
وی افزود: در شرایطی که تمام تلاش دولت جلوگیری از پرداخت یارانه های غیرهدفمند است نباید این رویه نادرست را در حوزه پرداخت الکترونیکی ادامه داد اما متاسفانه به علت نگاه منفی که به اشتباه نسبت به بانک ها نزد برخی از مردم وجود دارد- این گونه تصور می شود که بانک ها باید تمام هزینه های خدماتی را که ارائه می کنند- بپردازند و از کاربران و مشتریان پولی دریافت نکنند.
قادری ادامه داد: قبل از وضع کارمزد برای تراکنش مانده گیری - شبکه بانک ها گرفتار مانده گیری های بی مورد و غیرضروری بسیاری از کاربران بود که بصورت رایگان از این خدمات استفاده می کردند اما اکنون به جرات می توان گفت - در حد معناداری از تعداد این تراکنش ها کاسته و استفاده از این خدمت واقعی و برحسب نیاز شده است.
به گفته وی، از مرحله آشنایی و اعتمادسازی برای مردم عبور کرده ایم و اکنون نیازی نیست هزینه های استفاده از خدمات پرداخت الکترونیکی از بیت المال تامین شود.
قادری اضافه کرد: با توجه به آشنایی مردم با خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی تعداد کاربران و تراکنش ها به صورت روزافزون افزایش خواهد یافت و طبیعتا هزینه های بیشتری بر ارائه دهندگان این خدمات تحمیل می شود.
وی افزود: درست است که افزایش استفاده از خدمات غیرحضوری و الکترونیکی - بخشی از هزینه های بانک ها و اجتماعی را کاهش می دهد اما باید در نظر داشت - استفاده از دستگاه پوز و گوشی تلفن همراه و اینترنت نیز در حد خود هزینه هایی دارد که پرداخت تمام این هزینه ها در مقیاس افزایش یافته آن بدون مشارکت کاربران ناممکن خواهد بود .
قادری در پاسخ به این پرسش که برخی مقاومت ها در برابر اصلاح نظام کارمزد پرداخت الکترونیکی از کجا نشات می گیرد؟ گفت : واکنش های منفی عمدتا به این خاطر است که از ابتدا این خدمات رایگان به کاربران ارائه شد در صورتی که هزینه بر بود از این رو تغییر این عادت اکنون سخت است و با مقاومت هایی روبرو می شود. (واحد مرکزی خبر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
خدایا كجا زندگی میكنیم ما؟برای خدمات پیش فرض هم از آدم پول می گیرند
ما همیشه بنده مطیع بوده و هستیم .شماها راحت باشید و هر دستوری دارید بدید .فقط تعداد كاركنانتون رو زیاد كنید مردم زیاد توی صف معطل نشن گناه دارن این بنده خداها
از ابتكارات بانك مركزی است چه می شود...
پس این همه مالیات میگیرن واسه چی؟ شما با كارت خوان كه حساب میكنید پول 24 ساعت بعد میره به حساب صاحب كالا سود این پول نو این مدت تو حساب بانك میره.
1- اخذ كارمزد از تراكنش--- یا --- اجاره ماهیانه دستگاه
2- واریز وجوهات بعد از 72 ساعت از زمان تراكنش
3- پرداخت هزینه خدمات پس از باردید یا سرویسكاری تكنسین فنی
4- پرداخت هزینه رول كاغذ و مواد مصرفی (بعهده صاحب فروشگاه)
حالا هی نا شكری كنید، یه بار هم كه اینا تصادفا خواستن یه كار خوبی بكنن (اونم بعد از 5 سال تعلل) ملت طلبكار طبق معمول اعتراض دارن. والا به خدا همه جای دنیا پولیه، تازه نصف این خدمات هم نمیدن، مثلا توی هر شهر و ده كوره سرور نمیزارن ، فروشگاهها متحمل هزینه تلفن میشن... بازم بگم ؟ بگم ؟؟ بگم؟؟
دلیل كه بنده خودم. درصنف خرازی فروشی هستم روزانه به طور متوسط 50 بار مشتریان بابت خرید ازدستگاه كارت خوان استفاده
میكنند كه مبلغ هر تراكنش حدود 5 الی 30هزارتومان است در صورتی كه یك طلافروش یا یك لوازم خانگی فروش یك تراكنش
به اندازه كل تراكنش های یك روزما است وبرای او 200تومان در مبالغ بلا چیزی نیست ولی برای ما خرده فروش ها سوپریها بسیا ر
زیاد است