جام جم آنلاین گزارش می دهد

اما و اگرهای پیوند داعش و بوکوحرام

القاعده، جبهه النصره، بوکوحرام، جندالله، طالبان و در نهایت «داعش»، گروه های تروریستی که در حال حاضر در کشورهای مختلف فارغ از داشتن ایدئولوژی خاصی، دست به سلاح برده و با در نظر گرفتن اهداف متفاوت اقدام به ایجاد هرج و مرج کرده‌اند.
کد خبر: ۷۱۶۸۹۹
تفاوت‌ داعش با دیگر گروه‌های تروریستی

به گزارش نامه نیوز، اگرچه تناقض های روشنی در تعریف گروه های تروریستی از سوی نهادها و دولت‌های مختلف جهان وجود دارد اما «افراط گرایی» ریشه تمامی فعالیت های تروریستی است که با به خطر افتادن امنیت و ثبات مردم آن منطقه و بعضا جهان همراه است.

بیش از 40 کشور جهان امروز برای مقابله با گروه تروریستی داعش که خود را دولت اسلامی عراق و شام خوانده است، تشکیل شده است، گروهی که بیش از 8 چاه نفت در اختیار دارد و بخش های گسترده ای از کشور عراق و سوریه را در اختیار خود گرفته است.

داعش برخلاف طالبان و القاعده و دیگر گروه های تروریستی میلی سیر نشدنی در کشتار بی رحمانه دارد؛ هیچ گروه و مذهبی را از حملات و کشتار خود بی نصیب نمی گذارد و برخلاف دیگر گروه های تروریستی که غرب را تنها دشمن اسلام و مسلمانان می خوانند، این گروه تروریستی شخصیت ها و کشورهای مختلف مسلمان و غیر مسلمان منطقه و جهان را به تبعیت از خلیفه خود خوانده خود ملزم می داند.

نخستین تفاوت فاحش میان گروه تروریستی داعش با دیگر گروه های تروریستی، حوزه به دست گرفتن قدرت از سوی آنهاست؛ داعش برخلاف دیگران خود را محدود به یک منطقه و برگرفته از نارضایتی‌های موجود در آن نکرده است، این گروه تروریستی مرزهای مشخص بر روی نقشه های رایج را کنار گذاشته و صرف نظر از آنکه بخواهد دولت ها را هدف حملات خود برای تضعیف و در نهایت ساقط شدن قرار دهد، مناطقی از کشورهای بحران زده را بستر مناسبی برای پیشروی در گسترش مناطق تحت کنترل خود و تقویت حمایت های مالی و لجستیکی هدف تصرف خود درآورده است. همانطور که در عراق و سوریه، داعش با استفاده از هرج و مرج موجود اقدام به پیشروی های خیره کننده ای کرد.

از سوی دیگر و به عنوان دومین تفاوت موجود میان گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های تروریستی، طالبان و القاعده را می توان جنبش های بومی نامید که اغلب عناصر آن را افغان‌ها و اغلب پشتوها تشکیل می دهند این در حالی است که داعش با در اختیار گرفتن ابتکار عمل در تبلیغات گسترده و مطرح کردن شعارها و اهداف متفاوت در مبارزات خود توانسته اند اغلب کشورهای جهان را وارد چالش پیوستن شهروندانشان به این گروه تروریستی کنند. در حال حاضر بیش از 15 هزار نیروی خارجی در میان عناصر داعش در سوریه و عراق در حال جنگ هستند،شهروندانی از بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین، بلژیک، تونس، عربستان سعودی، افغانستان، پاکستان، ترکیه و ...که در سال ها و به ویژه ماه های اخیر به داعش پیوستند.

واکنش اوباما به سربریده شدن دیوید هاینس

"باراک اوباما" با تشبیه اقدامات داعش در سربریدن زندانیان و گروگان ها به اقدامات "بربرها" اعلام کرد که به همراه انگلیس و با تشکیل ائتلافی منطقه ای و بین المللی به مبارزه با داعش خواهد پرداخت.

به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به کشته شدن یک شهروند انگلیسی به دست داعش، با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این اقدام اعلام کرد که ایالات متحده در مقابله با این گروه تروریستی شانه به شانه بریتانیا ایستاده است.

شب گذشته گروه تروریستی داعش با انتشار تصویر ویدئویی جدید از به قتل رساندن "دیوید هاینس" خبر داد.

پایگاه اجتماعی روحانی از آن خودش نیست

عضو شورای مشورتی اصلاحات درباره پایگاه اجتماعی دولت یازدهم و شخص رییس جمهور می‌گوید: پایگاه اجتماعی آقای روحانی ائتلافی است. از آن خودش نیست ولی در اختیار او قرار داده شده است تا پایان دوره‌یی که خواهد بود.

احمد پورنجاتی نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم در گفتگو با اعتماد، درباره دولت اعتدال و پایگاه اجتماعی آقای روحانی می‌گوید: تا جایی که من احساس می‌کنم ارتباط حمایتی و تعاملی جدی جریان اصلاح‌طلب با تمام تفاوت طیف‌بندی‌هایش با آقای روحانی و برنامه‌ها و سیاست‌هایی که دارد، وجود دارد. این یک امر موقتی نیست و پایدار است. تعبیرم این است که پایگاه اجتماعی آقای روحانی ائتلافی است. از آن خودش نیست ولی در اختیار او قرار داده شده است تا پایان دوره‌ ای که خواهد بود.

پورنجاتی در ادامه و در جواب به این سوال که آیا تلاش روحانی برای ایجاد پایگاه اختصاصی اعتدال به نتیجه می‌رسد یا خیر، می‌گوید: برخلاف برخی اطرافیان آقای روحانی که به دنبال پایگاه‌سازی بودند و مدل جبهه مشارکت در زمان آقای خاتمی را خیال می‌کردند این اتفاق هنوز نیفتاده است. آقای خاتمی برآمده از پایگاه اجتماعی بود نه اینکه او ایجاد‌کننده آن پایگاه باشد. این طور نیست که هر روز فراتر از سقف آنچه خود آقای روحانی اعلام کرده است و اصلا حمایت‌ها مبتنی بر آن اتفاق افتاده است مطالباتی دنبال شود.

عضو جمعیت دفاع از ارزش‌ها درباره تشکل اصلاح‌طلب ندا می‌گوید: برداشت شخصی من این است که این جریان یک جریان هدایت شده‌یی نبوده است. ما نباید خیلی زود برچسب بزنیم. ممکن است از نظر بخشی از حاکمیت متضمن مقاصدی باشد ولی ما بی‌جهت نباید این طور تعبیر کنیم.

حکومت داری داعش به سبک سعودی ها

عربستان اولین کشوری است که بدون مقاومت در برابر آمریکا باید به جنگ داعش برود، جنگی که یکی از منابع فرانسوی فاش کرده که آمریکا قرار است هزینه این جنگ را از جیب آل سعود پرداخت کند.

به گزارش جهان نیوز: اما در این میان این سوال اساسی مطرح می شود که چرا عربستان همانند ترکیه نمی تواند به آمریکا حتی به صورت صوری "نه" بگوید؟

گروه های تکفیری همانند داعش در عراق و سوریه به نوعی مشابهت های گفتمانی نزدیکی با نحوه اداره جامعه توسط آل سعود را دارد. به تعبییر دیگر گروه های همانند داعش در سطح افکار عمومی به نوعی نماینده فکری آل سعود محسوب می شوند. خشونت های این گروه ها در سال های اخیر سبب شده که گفتمان حکومت داری و اداره جامعه به روش سعودی بیش از پیش منفور شود.

عدم قدرت نرم افزاری آل سعود در این سال ها چه در داخل و خارج از عربستان این کشور را بیش از پیش به آمریکا برای حفظ بقاء وابسته کرده است. به همین دلیل این کشور در کنار خرید جنون آمیز تجهیزات نظامی برای جلوگیری از فروپاشی، مجبور به وابستگی شدید و مورد حمایت قرار گرفتن یک کشور قدرتمند فرامنطقه ای می باشد. به همین دلیل آل سعود با چنین وضعیت شکننده ای که با آن روبه رو هستند توانی برای "نه" گفتن مقابل آمریکا نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها