23 شهریور، درگذشت مرتضی راوندی پژوهشگر تاریخ

امروز 23 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 18 ذی القعده 1435 هجری و 14 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۱۶۸۶۱
23  شهریور، درگذشت مرتضی راوندی پژوهشگر تاریخ

هجری شمسی

23 شهریور 1286

کابینه میرزا احمدخان مشیرالسلطنه شکل گرفت‌. این کابینه که از دولتهای عصر محمدعلی شاه قاجار بود تا24 مهر به مدت 31 روز برقرار بود.

23 شهریور 1339

سازمان کشورهای صادر کننده نفت موسوم به "اوپک" در بغداد تشکیل جلسه داد.

23 شهریور 1346

چریک‌های مسلح قشقایی و بویراحمدی، پاسگاه‌های ژاندارمری و پادگان‌های محلی را خلع سلاح کردند و شهرهای کازرون‌، بوشهر و بسیاری دیگر از شهرهای استان فارس را به تصرف خود درآوردند.

23 شهریور 1350

منوچهر آزمون به معاونت نخست وزیر و رئیس سازمان اوقاف منصوب شد.

23 شهریور 1378

"مرتضی راوندی" پژوهشگر و مورخ معاصر درگذشت. وی در سال 1292 ش در تهران به دنیا آمد و در رشته قضایی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. او سالها به پژوهش در باره نقش سیاسی و اجتماعی مردم ایران پرداخت. نگارش ده جلد کتاب تاریخ اجتماعی ایرانی حاصل این تلاش است.

هجری قمری

18 ذی القعده 439

"خیام نیشابوری" شاعر، فیلسوف، پزشک و ریاضی‏دانِ شهیر ایرانی به دنیا آمد. وی در چند حوزه فعالیت علمی داشت اما بیشتر شهرت او به واسطه رباعیات لطیفش است.

18 ذی القعده 502

ابوالقاسم، حسین بن محمد، معروف به "راغب اصفهانی" درگذشت. وی از بزرگان علمای اهل سنت بود که در لغت، حدیث، کتابت، کلام، حکمت، اخلاق و علوم و فنون ادبی و عربی و شعر شهره‏ آفاق و مراتب فضل و کمال وی مسلم است. وی را شیعه نیز گفته‏ا ند. افانین البلاغه، جامع التفسیر و مفردات القرآن از جمله تالیفات اوست.

18 ذی القعده 808

ابن خلدون مورخ بزرگ ملسمان در چنین روزی درگذشت. وی در اول رمضان سال 732 ق درتونس به دنیا آمد. بعد از فعالیت در کارهای دولتی و به زندان افتادن بواسطه بدگویی دیگران از دربار فاصله گرفت و به مطالعات علمی پرداخت. شهرت او در تازیخ نویسی زیاد است. مهم‏ترین اثر ابن‏ خلدون، کتاب تاریخ او موسوم به "کتاب العِبَر و دیوان المُبَتدَأ و الخَبر فی ایّام العَرَب و العَجَم و البَربَر" در هفت جلد ضخیم به چاپ رسیده که جلد اول آن به عنوان مقدمه، در فلسفه‏ی تاریخ و اجتماع، شهره‏ خاص و عام است. ابن‏ خلدون را مخترع و پدیدآورنده‏ی علم عمران نیز گفته‏اند.

18ذی القعده 1373

آیت ‏اللَّه "شیخ محمدحسین کاشف ‏الغطاء" عالم بزرگ جهان اسلام درگذشت. وی در سال 1294 قمری در نجف به دنیا آمد و مقدمات را در زادگاه خود خواند و بعد از مدت کوتاهی به مدارج عالی درحوزه رسید. وی یک بار، پس از اقامه نماز جماعت در مسجدالاقصی در حضور 150 نماینده از کشورهای اسلامی سخنرانی مهمی ایراد کرد و مسلمانان را برای مبارزه با رژیم صهیونیستی تهییج نمود. از این عالم حوزوی بیش از 40 جلد تألیف و ترجمه به جای مانده است.

14 سپتامبر 1812

مسکو از شهرهای مهم روسیه توسط ارتش فرانسه به فرماندهی ناپلئون بناپارت تصرف شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها