پس از آن‌که اتحادیه اروپا اعلام کرد تحریم‌های جدید خود را علیه مسکو از روز جمعه آغاز کرده است، مقامات آمریکایی نیز با ادعای دخالت روسیه در حوادث و درگیری‌های اوکراین از اعمال تحریم‌های جدید علیه کرملین سخن گفتند؛ این اقدامات و تحریم‌ها با واکنش شدید روس‌ها رو به‌رو شده است.
کد خبر: ۷۱۶۶۴۶
جنگ تحریم‌های غرب و روسیه بالا گرفت

به گزارش ایسنا، تحریم‌های جدید آمریکا بر شش بانک روسی از جمله «سابر بانک» که بیشترین جابه‌جایی و حجم پولی را در روسیه در اختیار دارد اعمال شده و اشخاص و کمپانی‌های روسی نیز جزو فهرست این تحریم‌ها هستند. تحریم‌های واشنگتن در عرصه صنعت نفت نیز فعالیت پنج شرکت انرژی روسیه شامل گازپروم، گازپروم نفت، لوک اویل، سورگوت نفت گاز و رزنفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین به موجب تحریم‌های آمریکا، دارایی‌های پنج شرکت فناوری دفاعی دولت روسیه مسدود می‌شود.

از سوی دیگر، براساس تحریم‌های اتحادیه اروپا مقامات و تجار روسی بیشتری به فهرست افرادی اضافه شده‌اند که از ورود به خاک کشورهای اروپایی یا انجام عملیات بانکی در این کشورها منع شده‌اند. نبود دسترسی به بازار سرمایه، بخش نفت و گاز روسیه، صنایع دفاع، کالاهایی که موارد مصرف دوگانه دارد و همچنین فناوری‌های حساس از دیگر بخش‌های‌ تحریم اتحادیه اروپا علیه مسکو است.

روسیه: تحریم‌های جدید، اولویت‌های مسکو را تغییر نمی‌دهد

به‌دنبال اعمال تحریم‌های جدید، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به دنبال اقداماتی برای مقابله با تحریم‌های جدید علیه مسکو هستیم و این اقدام آمریکا را خصمانه می‌دانیم. این وزارتخانه با هشدار نسبت به این‌که این تحریم‌ها نه تنها منافع تجاری آمریکا را در خطر می‌اندازد بلکه باعث مخدوش شدن روابط دو جانبه بین واشنگتن و مسکو می‌شود، ادامه داد: کاخ سفید باید بداند که تحریم‌های جدید باعث تغییر اولویت‌های روسیه نمی‌شود.

در همین حال، دیگر مقامات مسکو نیز نسبت به این تحریم‌ها واکنش نشان دادند. الکسی بوشکوف، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس نمایندگان روسیه (دوما) در صفحه توییتر خود نوشت: اتحادیه اروپا این تصمیم را در حالی گرفت که کشورهای این اتحادیه از ورای چنین تحریم‌هایی زیان قابل توجهی متحمل خواهند شد. آنتون سیلیانوف، وزیر دارایی روسیه نیز روز گذشته هشدار داد اتحادیه اروپا و آمریکا با اعمال تحریم‌ها ضد روسیه در واقع به منافع تجاری خود لطمه می‌زنند.

اما موضع سخت‌تر را «نیکلای لویچف» از نمایندگان پارلمان و عضو حزب «روسیه عادل» گرفت که خود وی نیز جزو فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارد؛ وی در این باره گفت: از تصمیم اتحادیه اروپا ابراز شرمساری می‌کنم، این اتحادیه استقلال سیاسی خود را از دست داده و تحت امر آمریکا قرار گرفته است. واکنش سیاستمداران روسی درباره تحریم جدید اتحادیه اروپا با عبارات جالبی بیان می‌شود، به گونه‌ای که «ولادیمیر جیرونوفسکی» رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه در صفحه توییتر خود چنین نوشت: از بروکسل بابت قرار دادن نام من در فهرست تحریم خیلی ممنونم، زیرا نشانه‌ای از این است که من از روسیه دفاع کرده‌ام. روز جمعه نیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نسبت به این تحریم‌ها گفته بود: تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه گرچه از برخی جهات خاص، منفی است اما اگر به مشکل به‌طور کلی نگاه کنیم جنبه مثبت تحریم‌ها برای ما بیشتر از جنبه منفی آن است.

به عقیده کارشناسان، دور جدید تحریم‌ها نه تنها نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات پیچیده تجاری و بازرگانی روسیه با آمریکا بگشاید بلکه اقتصاد هر دو کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از سوی دیگر، محدودیت عملیات شناسایی و اکتشاف و استخراج نفت از سوی شرکت گازپروم، گازپروم نفت و رزنفت تاثیرات منفی بر همکاری شرکت‌های نفت و گاز روسیه با شرکت‌های چند ملیتی آمریکا همچون اگزان موبیل در مناطق قطب شمال خواهد گذاشت.

اوکراین: پوتین به‌دنبال احیای شوروی است

در بحبوحه این اتفاقات، مقامات اوکراین نیز به انتقاد از روس‌ها و دخالت آنها در کشورشان می‌‌پردازند. در همین باره، روز گذشته آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین طی سخنانی در کنفرانسی در کی‌یف با حضور فعالان اقتصادی و قانونگذاران اروپایی و اوکراینی درباره آخرین تحولات کشورش گفت که این کشور در شرایط جنگی است و روسیه متجاوزی است که باید از اقدامات آن جلوگیری شود. وی افزود: برای من روشن است که هدف نهایی پوتین، نه فقط تصاحب دونتسک و لوهانسک، بلکه تصاحب کل اوکراین است. او نتوانست با این موضوع کنار بیاید که اوکراین بخشی از خانواده بزرگ اتحادیه اروپا باشد؛ او می‌خواهد شوروی سابق را زنده کند.

از سوی دیگر برخی منابع خبری اعلام کردند با وجود گذشت هشت روز از آتش بس میان طرف‌های درگیر در اوکراین، روز گذشته درگیری‌هایی در اطراف فرودگاه دونتسک رخ داد. به گزارش واحد مرکزی خبر، دفتر مطبوعاتی ارتش اوکراین در شرق این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: بسیاری از شورشیان با حمایت شش تانک جمعه شب به فرودگاه دونتسک حمله کردند اما سربازان ما این حمله را دفع کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها