شناسنامه شاگردان برجسته کمال الملک

کتاب «مکتب کمال الملک» نوشته و گردآوری محمد حسن حامدی و شهروز مهاجر به معرفی و بررسی آثار و جایگاه 46 تن از اولین نقاشان واقع‌گرای ایران را که بعدها اولین استادان نقاشی دانشگاه تهران شدند، می‌پردازد.
کد خبر: ۷۱۶۱۲۴
شناسنامه شاگردان برجسته کمال الملک

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این کتاب به سفارشسازمان زیباسازی شهر تهران به سرانجام رسیده و تمامی تصاویر انتخابی کتاب به جز چند مورد، از آثار موزه تازه تأسیس شده کمال‌الملک گرفته شده است.

در ابتدای کتاب، نویسندگان درباره مراحل تدوین کتاب می‌نویسند: «با طراحی و تأسیس «موزه کمال الملک» در سال 1392 در باغ نگارستان؛ جایی که کمال الملک مدرسه‌اش را در سال 1290 تأسیس کرد، ضرورت پشتوانه‌های علمی و تدبیر پژوهش‌های مرتبط پیش آمد. لذا اقداماتی در این راستا شکل گرفت که کتاب پیش رو یکی از آن‌هاست؛ مجموعه‌ای که به صورت اجمالی به معرفی هنرمندان و آثار مکتب کمال‌الملک و گزیده ماخذ شناسی ایشان پرداخته است.»

کتاب با مقاله کوتاهی از محمد حسن حامی با عنوان «مروری بر آموزش هنر در ایران» آغاز می‌شود. این مقاله به شرح تاریخ شکل‌گیری اولین مدارس مدرن هنری (و نه مکاتب استاد و شاگردی) که توسط اولین تحصیلکرده‌های فرنگ رفته ایران بنا شده‌اند، می‌پردازد.

دارالفنون/مدرسه صنیع‌الملک/مدرسه کمال‌الملک/دانشکده هنرهای زیبا

نویسنده در مقاله شرحی از نظام آموزشی مدارس هنری ایران ارائه می‌دهد؛ از دارالفنون که در سال 1269 و هنرستان صنیع الملک که در سال 1280 توسط ابوالحسن غفاری (صنع الملک) تأسیس شد تا مدرسه «صنایع مستظرفه» که در سال 1290 توسط محمد غفاری (کمال الملک) با کمک جمعی مشروطه خواهان بنا نهاده شد و در نهایت در سال 1319 با ادغام در دانشگاه تهران دانشکده هنرهای زیبا نام می‌گیرد. تصویر زیر اثر محمود اولیا (1278 تا 1340) از شاگردان کمال‌الملک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها