رأی اعتماد پارلمان به کابینه جدید

دولت عراق تشکیل شد

با پایان مهلت قانونی نخست‌وزیر عراق برای معرفی کابینه، حیدر العبادی فهرست اعضای دولت خود را به پارلمان ارائه کرد. این در حالی است که به گزارش برخی رسانه‌ها، تکلیف برخی کرسی‌ها از جمله وزارتخانه‌های دفاع و کشور مشخص نشده است؛ البته اسامی سایر وزیران هم تا لحظه تنظیم این خبر رسانه‌ای نشده بود.
کد خبر: ۷۱۴۹۲۴

به گزارش مهر، یک منبع آگاه به شبکه خبری المسله گفته است برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که قرار است ابراهیم الجعفری رئیس ائتلاف ملی، معاون اول رئیس‌جمهور و حسین شهرستانی وزیر خارجه عراق شود. همچنین گفته می‌شود نوری مالکی نخست‌وزیر قبلی عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون نیز به عنوان معاون رئیس‌جمهور در نظر گرفته شده است. احتمالا رئیس‌جمهور عراق درآینده سه معاون خواهد داشت که نفر سوم آن ایاد علاوی رئیس ائتلاف العراقیه خواهد بود.

در مورد ترکیب دولت نیز برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که بهاء الاعرجی معاون اول نخست‌وزیر، جابر الجابری وزیر کشور، قاسم داوود (ائتلاف ملی) وزارت دفاع، عادل عبدالمهدی (ائتلاف ملی) وزارت نفت، روز نوری شاوس (ائتلاف کردستان) وزارت دارایی، محمد اقبال از اتحاد القوی الوطنیه وزیر آموزش و پرورش، سلمان الجمیلی (نیروهای ملی) وزارت برنامه‌ریزی، عدیله حمود وزارت بهداشت، جواد الشهیلی (ائتلاف ملی) وزارت منابع آبی، علی الادیب (ائتلاف ملی) وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی تعیین شده‌اند. در مجموع کابینه حیدر العبادی قرار است 31 عضو داشته باشد.

روزهای گذشته حیدر العبادی علت تاخیر در تشکیل کابینه جدید را مخالفت او با برخی نامزدهای پیشنهادی گروه‌ها برای احراز پست‌های وزارتی عنوان کرده بود. فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق بیستم مرداد به دنبال معرفی حیدر العبادی از سوی پارلمان این کشور، وی را مامور تشکیل کابینه جدید عراق کرد. وی یک ماه برای معرفی اعضای دولت خود وقت دارد.

پیشروی‌های ارتش عراق

در حالی که هنوز اعضای کابینه عراق مشخص نشده‌اند، نیروهای ارتش عراق با پیشروی‌های خود توانسته‌اند پیروزی‌های جدیدی به دست آورند.

به گزارش بی‌بی‌سی، نیروهای ارتش عراق می‌گویند بخش‌های وسیعی از اطراف سد کلیدی حدیثه را با کمک حملات هوایی آمریکا از شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی (داعش) پس گرفته‌اند. سد حدیثه بر رود فرات در استان انبار در غرب عراق ساخته شده و در حدود ۱۸۰ کیلومتری شمال غربی بغداد قرار دارد. این سد دومین سد بزرگ عراق به شمار می‌رود. دراین درگیری‌ها بود که احمد الدلیمی استاندار الانبار کشته شد. در یک خبر دیگر منابع امنیتی و پزشکی عراق از کشته و زخمی شدن 77 نفر در حمله یک عامل انتحاری به شهرک الضلوعیه در شمال بغداد خبر دادند. این حمله یک گردهمایی سران قبایل عراق را هدف قرار داده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها