گفت‌و‌گو با هوشنگ مرادی‌کرمانی

ادبیات کودک ما حرف اول منطقه را می زند

16 شهریور، تولد هوشنگ مرادی کرمانی، داستان نویس ایرانی

امروز 16 شهریور 1393 هجری شمسی؛ 11 ذی القعده 1435 هجری قمری؛7 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده،بدین شرح است:
کد خبر: ۷۱۴۲۰۸
16 شهریور، تولد هوشنگ مرادی کرمانی، داستان نویس ایرانی

هجری شمسی

16 شهریور 1323

هوشنگ مرادی کرمانی داستان نویس معاصر در روستای سیرچ از توابع بخش شهداد کرمان، متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش و دوره متوسطه را در کرمان گذراند. تحصیلات عالیه خود را در دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران دنبال کرد. همچنین در همین ایام در رشته مترجمی زبان انگلیسی نیز به تحصیل پرداخت و درجه لیسانس گرفت. از ۱۳۳۹ هـ .ش با رادیو محلی کرمان به عنوان نویسنده به همکاری پرداخت. از سال 1347 نخستین آثار وی منتشر شد که از آن جمله به «قصه های مجید» و «بچه های قالیبافخانه» می توان اشاره کرد. به این آثار جوایز متعددی تعلق گرفته است. اولین اثری که از او به زبان انگلیسی ترجمه شد، داستان «سماور» از «قصه های مجید» بود. آثار مرادی کرمانی به زبان ‏های هندی، عربی، انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، هلندی و فرانسوی ترجمه شده است. هوشنگ مرادی کرمانی تاکنون جوایز متعددی را به خود اختصاص داده است که از آن جمله می توان از جایزه هانس کریستن اندرسن در ۱۹۸۶ و 1992، جایزه کتاب سال ۱۹۹۴ میلادی کودکان و نوجوانان اتریش، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه ۱۳۷۲هـ . ش، جایزه مهرگان ادب و جایزه خوزه مارتینی در ۱۹۹۵ میلادی نام برد.

16 شهریور 1354

بیست و سومین دوره مجلس شورای ملی که در شهریور 1350 آغاز به کار کرده بود، خاتمه یافت.

16 شهریور 1356

کنسولگری‌ ایران در سوئیس هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت و بسیاری از اسناد و مدارک آن به سرقت رفت‌

16 شهریور 1357

ارتشبد غلامعلی اویسی فرمانده نیروی زمینی‌، به فرمانداری نظامی تهران وحومه منصوب شد.

16 شهریور 1360

کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لندن، مورد حمله قرار گرفت و 54 نفر توسط پلیس لندن بازداشت شدند.

هجری قمری

15 ذی القعده 148

حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) هشتمین امام شیعیان جهان در مدینه منوره ولادت یافتند. مشهورترین لقب ایشان «رضا» و کنیه ایشان «ابوالحسن» بود. امام رضا (ع) در اواخر عمر به درخواست مامون خلیفه عباسی به مرو رفتند و خلیفه به اصرار ولیعهدی خود را به ایشان واگذار کرد. مامون قصد داشت از این طریق مشروعیت حکومتش را مهیا کند. اما امام رضا (ع) با درایت خویش قصد او را آشکار و خنثی کردند.

15 ذی القعده 389

سلسله آل بویه از خاندان های مشهور شیعی ایران تاسیس شد. آل بویه که به دیالمه و دیلمیان هم مشهور بودند در ایران و عراق حکمرانی کردند. در زمان آل بویه خدمات ارزنده ای به علم و فرهنگ اسلامی عرضه شد. در هفدهم سپتامبر سال 1982 میلادی، کشتار فلسطینیان در اردوگاه های صبرا و شتیلا توسط نیروهای رژیم صهیونیستی و فالانژها رخ داد. پس از این رخداد نیروهای رژیم صهیونیستی بخش های وسیعی از بیروت را اشغال کردند.

میلادی

7 سپتامبر 1899

قیام بوکسورها در چین شروع شد. این قیام را عده ای از جوانان و نظامیان چین با نام «آی هو چوآن» یا «مشت های هماهنگ عدالت» آغاز کردند و به بوکسورها معروف شدند. آنها بر ضد نفوذ روزافزون دولت های اروپایی و آمریکا در چین و فعالیت مبلغان مسیحی قیام کردند. بوکسورها سرانجام در برابر ارتش مشترک آلمانی، ایتالیایی، آمریکایی، روسی و ژاپنی شکست خوردند. و دولت چین به کشورهای اروپایی غرامت نیز پرداخت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها