او نوشته بود « همه مردم این شهر شاهدند که چه بی نهایت دوستت دارم و با این همه دلت را شکسته ام.... مرا ببخشای و بدان که عشقم ابدیست. » اما برای همه آدم های دنیا عذرخواهی به اندازه این مرد ترک آسان نیست. گروه زیادی مغرورند و گروهی زیادی خجالتی و برخی هم راه های طلب بخشایش را یاد نگرفته اند.
همین وضعیت است که باعث شده چشم بادامی ها تازگی ها شرکتی برای عذرخواهی تاسیس کنند تا به آنها که زبان شان نمی چرخد بگویند « متNسفم » کمک کنند یا آن نگفتنی را بالاخره به زبان بیاورند یا هزینه ای بپردازند و کارمندی از شرکت استخدام کنند که پیام طلب بخشایش شان را به گوش دیگران برسانند.
رئیس این شرکت گفته است کارمندانش دوره های مختلف عذرخواهی کردن را می گذرانند و هرچه کلاس شان بالاتر می رود، پرونده های عذرخواهی جدی تری به عهده شان گذاشته می شود. البته این اولین بار نیست که نام چشم بادامی ها کنار کلمه « عذرخواهی » قرار می گیرد. آن ها سابقه ای دیرین در طلب بخشایش دارند و زیاد پیش آمده است که مقامی ارشد در این کشور جلوی چشم میلیون ها بیننده برنامه ای به مردم تعظیم کرده و مسئولیت خطایش را گردن گرفته است تا به مردم ثابت کند از اشتباهش ، پشیمان است و این همان کاری است که برخی مردم دنیا از جمله ایرانی ها آن را یاد نگرفته اند.
طفره رفتن از عذرخواهی در کشورمان، از سوی برخی مدیران که رفتارشان باید الگوی دیگران باشند، بیشتر است شاید چون خیال می کنند اگر به کم کاری یا سهل انگاری شان اعتراف کنند مردم بد عادت می شوند و سطح انتظار شان از مدیری ارشد در جامعه شان بالا می رود.
شاید هم می ترسند در صورت اعتراف به اشتباه، دیگران به توانایی های مدیریتی شان شک کنند. حال آن که طلب بخشش کردن از مردم و تلاش برای جبران یک اشتباه، نه تنها مردم را بد عادت نمیکند بلکه به آنها می فهماند مدیرشان آنقدر شجاعت داشته که مسئولیت اشتباهش را بپذیرد.
اعتراف به اشتباه، توانمندی های یک مدیر را هم خدشه دار نمی کند چرا که اولاً ماه به هر حال پشت ابر نمی ماند و حتی اگر مسئولی به خطایش اعتراف نکند مردم سرانجام از آن با خبر می شوند. ثانیاً اعتراف به اشتباه، مردم را قانع می کند که مدیر ارشدشان قابل اطمینان و راستگوست و اگر در راستای اجرای سیاست هایش مرتکب خطایی شود آنها را حل خواهد کرد.
به نظرتان ، حالا که عذرخواهی مدیران و مسئولان بابت خطاهای شان این همه محاسن دارد اما خیلی های شان هنوز از عذرخواهی می ترسند و اغلب اشتباهاتشان را گردن دیگران می اندازند، بهتر نیست یکی از آن دست شرکت های عذرخواهی ژاپنی هم در ایران تاسیس شود؟ شاید دیگر وقتش رسیده است که مردم و برخی مدیران ایرانی هم عذرخواهی کردن را تمرین کنند یا دستکم نماینده ای استخدام کنند تا درخواست طلب بخشیش را به گوش مردم برساند ؟
مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: