به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان، در سال​های گذشته از خدمتگزاران برخی مدارس برای تدریس در کلاس اول استفاده می شده است

کمبود معلم عامل افت علمی دانش‌آموزان خوزستانی

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان جدی‌ترین مشکل آموزشی این استان را کمبود نیروی انسانی دانست وگفت: در سال‌های گذشته در این اداره کل از سرباز معلم، آموزشیاران نهضت و حتی خدمتگزاران برای تدریس در کلاس اول استفاده می‌شده است.
کد خبر: ۷۱۳۰۶۹

به گزارش مهر، محمد تقی‌زاده با اشاره به کمبود 7100 نفری نیروی انسانی در این استان افزود: 7000 معلم متقاضی انتقال به سایر نقاط نیز در استان وجود دارند که از شرایط و محیط خود ناراضی‌اند. اگر این 7000 متقاضی را با 7000 کمبود معلم در کنار 7000 معلمی که احتمال دارد درگیر شغل دوم باشند جمع کنیم، حدود 21 هزار جایگاه معلمی ما با چالش جدی در بخش آموزش مواجه است.

وی گفت: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش هیچ امتیاز خاصی برای معلمان خوزستان در نظر نگرفته و یکی از دلایل تقاضای انتقالی، مشکلات و نبود مشوق لازم در استان است، زیرا شرایط زندگی در خوزستان نسبت به دیگر استان‌های کشور با مشکلات زیادی همراه است. بسیاری از معلمان ما می‌خواهند در محیطی زندگی کنند که شرایط بهتر و امکانات رفاهی و درمانی بیشتر دارد.

خوشبختانه امسال سهمیه خوزستان برخلاف استان‌های دیگر در زمینه اضافه کار (حق‌التدریس) کاهش پیدا نکرده است که این امر در کنار همه تنگناهایی که داریم یک امتیاز به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: وقتی نتوانیم در زمینه کمی و کیفی مشکلات را حل کنیم، نباید شاهد تغییرات کیفی جدی در آموزش و پرورش باشیم. سال گذشته تعداد زیادی از کلاس های درس دوره ابتدایی به صورت چند پایه (حضور دانش‌آموزان چند مقطع تحصیلی در یک کلاس درس) اداره شد؛ به همین دلیل برخی معلمان ما در برخی مدارس بخصوص روستایی و عشایری، حدود 50 عنوان درسی را در یک هفته تدریس می‌کردند و 97 درصد کلاس‌های آموزش و پرورش عشایر نیز به شکل چند پایه اداره می‌شود.

عضو کارگروه آموزش و پرورش استان خوزستان به مشکلات مالی این اداره نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون حدود 200 میلیارد تومان کسری منابع مالی و بدهی داریم، همچنین حدود هفت میلیارد تومان به شرکت توزیع نیروی برق بدهی داریم. همین بدهی سنگین به شرکت برق باعث شد در ایام برگزاری کنکور که سالن‌های ما آماده برگزاری آزمون بودد، اداره برق اقدام به قطع برق کند. با این شرایط چگونه انتظار داریم دانش‌آموز خوزستانی با دانش‌آموزان دیگر استان‌های کشور رقابت علمی جدی داشته باشد.

تقی‌زاده ادامه داد: در شرایط فعلی، اولین اقدامی که برای خروج از بحران انجام دادیم، تدوین برنامه توسعه علمی و آموزشی یک ساله با 23 شاخص برای سال تحصیلی آینده استان خوزستان است که خوشبختانه این برنامه در شورای آموزش و پرورش نیز تصویب شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان درباره رتبه پایین دانش‌آموزان خوزستانی در کنکور سراسری امسال افزود: به عقیده من مشکل موجود در مبحث آموزش و پرورش خوزستان، مساله کنکور نیست بلکه مشکل ما دوره مهم و حساس پیش‌دبستانی است که در استان به آن بی‌توجهی شده است، زیرا ما باید سن تعلیم و تربیت را کاهش داده و پیش‌دبستانی را توسعه دهیم. اگر چنین کاری انجام دادیم آن وقت دیگر در کنکور مشکلی نداریم. تحقیقات ثابت کرده دانش‌آموزانی که پیش‌دبستانی را گذرانده‌اند تا دانشگاه موفق‌تر از دانش‌آموزانی که پیش‌دبستانی را نگذرانده‌اند، عمل می‌کنند.تقی‌زاده با اشاره به وجود 650 هزار بی‌سواد در خوزستان گفت: براساس برنامه پنج ساله که پایان آن سال 1394 است؛ بی‌سوادی در کشور باید ریشه‌کن شود، ولی عملکرد سال گذشته آموزش و پرورش خوزستان در جذب بی‌سوادان فقط 5000 بوده است، بنابراین چگونه می‌توانیم در یک سال باقیمانده بی‌سوادی را ریشه‌کن کنیم. طبق اعلام وزارت حدود 200 هزار اولیا یی بی ‌سواد در خوزستان داریم که صد هزار نفرشان شناسایی شده‌اند.

محرومیت در مدارس عشایری

مدیر آموزش و پرورش عشایر استان خوزستان نیز با انتقاد از رعایت نشدن عدالت آموزشی در توزیع امکانات بین مدارس گفت: مدارس عشایری خوزستان از بسیاری امکانات محروم هستند.

حمید قنبری در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان این‌که بیش از 60 درصد مدارس عشایری استان بدون سرویس بهداشتی و 70 درصد آنها بدون آزمایشگاه، نمازخانه و دیگر امکانات است، افزود: جمعیت دانش‌آموزی در مدارس عشایری استان 14 هزار نفر است که این دانش‌آموزان در 573 مدرسه و 14 منطقه عشایری ازجمله الوار گرمسیری، دزفول، شوشتر، لالی، مسجدسلیمان، اندیکا، رامهرمز و باغملک تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که در دزفول و بخش سردشت، هزار دانش‌آموز عشایری در 72 مدرسه و 120 کلاس درس تحصیل می‌کنند که به دلیل کمبود اعتبار و امکانات با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، تصریح کرد: مدارس عشایری این منطقه استاندارد نیست، به طوری که با وقوع یک زلزله3 ریشتری فاجعه‌ای رخ خواهد داد.

قنبری در عین حال یادآور شد که با پیگیری انجام شده 50 میلیارد ریال اعتبار برای زیرسازی مدارس عشایری خوزستان تامین شده که امیدواریم با این اعتبار شاهد ارائه امکانات به این مدارس محروم باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها