رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ یکی از نکات برجسته کشورمان این است که فارغ التحصیل بسیاری در رشته ای مختلف داریم که بیکارهستند چرا آموزش و پرورش از اینها استفاده نمی کند؟
کد خبر: ۷۹۰۷۲۳
چرا آموزش و پرورش از فارغ التحصیل بیکار استفاده نمی کند؟

علی لاریجانی درجلسه مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور افزود: لذا تا این همگرایی بین خانوادهها ،‌معلمان و بخش های اجرایی کشور به وجود نیاید با نگارش و تزریق پول مسئله‌ای حل نمی شود.

وی در ادامه اظهار کرد: باید تلاش شود از منابع به درستی و بهینه استفاده شود اما ما کشور را پرخرج اداره می کنیم لذا منابع مان همیشه کم است.

لاریجانی با اشاره به اینکه باید از منابعی که وجود دارد به درستی استفاده کرد اظهار کرد: یکی از نکات برجسته کشورمان این است که فارغ التحصیل بسیاری در رشته ای مختلف داریم که بیکارهستند چرا آموزش و پرورش از اینها استفاده نمی کند؟

وی تصریح کرد: امروز 42 درصد فارغ التحصیل دانشگاهی کشور بیکار هستند و آموزش و پرورش می تواند از میان آنها انتخاب کند و با یک دوره مهارت ورزی از منابعی که وجود دارد به درستی بهره ببرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در کشور دوازده میلیون دانش آموز وجود دارد و 103 هزار مدرسه در حالی که ترکیه با همین تعداد، 60 هزار دانش آموز دارد، بنابراین نتیجه می گیریم راه هایی وجود دارد که از منابع درستی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ساختار آموزش و پرورش باید اصلاح شده و به سمت چابک شدن پیش برود گفت: هرچه آموزش و پرورش چابک و کوچک شود عناصر محوری و میدانی سریعتر به نتیحه می رسد، البته آقای فانی اشاره کردند که با 700 هزار نفر می توانند مسائل آموزش و پرورش را اداره کنند که تقریب قابل قبولی است.

گاهی صدای معلمان گم می‌شود

لاریجانی اظهار کرد: متاسفانه رده های زیادی میان معلم و وزیر وجود دارد و گاهی صدای معلمان در این پیچ و خم ها گم می‌شود؛ یکی ازمشکلاتی که معلمان دارند تبعیض است که می گویند بین دریافتی ما و دیگران تبعیض وجود دارد در حالیکه قانون خدمات کشوری که در دست دولت است می تواند آن را حل کند.

وی خاطر نشان کرد: قانون خدمات کشوری مبنای کار استخدامی کل دستگاه ها است و باید بر اساس آن عمل کنند تا تعادل ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهکار‌ها می تواند واگذار کردن کارها به مردم باشد گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد را مردمی کنید و در اختیار مردم قرار دهید مانند جهاد می ماند باید این را بدانیم که فقط مربوط به اقتصاد نیست اقتصاد اگر دولتی باشد موفق نمی شود لذا آموزش و پرورش باید به این سمت و سو برود.

وی در ادامه یادآور شد: اجرای اصل 44 از دولتی بودن خارج شد، اما جنس دیگری از دولتی بودن را دربرمی‌گیرد، لذا در این زمینه و مسائل آموزش و پرورش باید کاری کنیم که اصلاحات سریعتر صورت گیرد که در مجلس می توانیم به این مسئله، کمک کنیم.

بیماری مدرک گرایی داریم

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان ایکه متاسفانه در کشور بیماری مدرک گرایی داریم اظهار کرد: درسایر کشورهای پیشرفته به دنبال رشد خلاقیت و کارآفرینی هستند لذا جنس کنکور وتست زنی خلاقیت درکشور نیست و من نگرانم از آموزش و پرورش تاسی کنیم و این را در کشور باب کنیم. در واقع امروز بیش از این که به مدرک نیاز داشته باشیم به کار آفرین نیاز داریم به عنوان مثال نمی دانم تا چه اندازه برگزاری امتحان ورودی برای تیزهوشان کار صحیحی است لذا معتقدم راه علاجی برای اینگونه مسائل باید بیابیم.

وی با بیان اینکه می توانیم افراد را صاحب حرفه کرده تا وارد بازار کار شوند گفت: اگر افراد به جای مدرک گرایی به گونه ای گرایش یابند تا صاحب حرفه شوند و ما از اول این کار را انجام دهیم، متناسب با آن هم وارد بازار کار خواهند شد.

رئیس قوه مقننه پیشنهاد کرد که آموزش و پرورش برنامه روشنی برای بومی سازی منابع به مجلس و دولت ارائه کند و گفت: در این صورت می توانیم به دستگاه اصلی تصمیم ساز در کشور کمک کنیم و در جهت چابک سازی و مردمی کردن آن هم گام برداریم.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها