پیترکورتیس، روزنامه نگاری که دوسال پیش در سوریه ربوده شده بود آزاد شده است. آلمان در ازای آزادی خبرنگارش به داعش پول پرداخته است.
کد خبر: ۷۰۹۵۲۱
پیتر کورتیس چگونه آزاد شد؟

جان کری، وزیر امورخارجه امریکا روز یکشنبه گفت: پیتر تئو کورتیس، روزنامه نگاری که دو سال پیش در سوریه ربوده شده بود آزاد شده است. وی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که واشنگتن برای آزادی وی با 20 کشور رایزنی کرده است.

«پیتر کورتیس» خبرنگار آمریکایی اهل بوستون که 2 سال پیش در شهر «انتاکیه» ترکیه و در راه سفر به سوریه، توسط گروه‌های تروریستی ربوده شده بود، امروز با میانجیگری دولت قطر آزاد و به مقامات سازمان ملل در سوریه تحویل شد. این خبرنگار در مورخ 9 تیر ماه سال جاری، در یک پیام ویدئویی ظاهر شد و در حالی که مو و ریش بلندی بر سر و صورت داشت، گفت که در شرایط خوبی نگاهداری می‌شود. اوایل تابستان امسال نیز یک خبرنگار آلمانی، پس از آنکه دولت متبوعش «مقادیری پول به داعش داد»، از دست تروریست‌ها آزاد شده بود.

پیش از این، گروهک تروریستی «داعش» از گروگانگیری به عنوان ابزاری برای پول گرفتن از دولت‌ها استفاده کرده بود.

با این حال هنوز مشخص نیست آیا در ازای آزادی وی پولی پرداخت شده یا خیر. نشریه آلمانی «ولت آم زونتاگ» دیروز، به نقل از منابع امنیتی گزارش داد: وزارت امور خارجه آلمان از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده است.

این گزارش تصریح کرد که خانواده این فرد اوایل سال جاری میلادی ایمیلی دریافت کردند که در آن یک فایل ویدئویی نشان می‌داد که وی زنده است و افراط‌گران بابت آزادی وی باج می‌خواستند. این ویدئو همچنین اعدام یک گروگان‌ دیگر را که این آلمانی شاهدش بود، نشان می‌دهد.

پس از برگزاری مذاکراتی برای آزادی این فرد که در این گزارش شناسایی نشده، مقامات آلمان توانستند در ماه ژوئن وی را آزاد کنند.

به گفته این روزنامه در ازای آزادی وی چیزی داده شده است اما جزئیات آن مشخص نیست.

این روزنامه افزود: وزارت امور خارجه آلمان پرداخت هرگونه وجه به هر شکلی را رد کرده است.

واشنگتن پیشتر اعلام کرده بود که برای آزادی گروگان‌های اسیر در دست گروه‌های تروریستی، پولی پرداخت نمی‌کند.

سلامت گروگان‌های خارجی و به ویژه آمریکایی داعش، پس از انتشار تصاویر بریده شدن سر «جیمز فولی» خبرنگار آمریکایی ربوده شده در سوریه و تهدید داعش به قتل دیگر گروگان‌های غربی، مورد توجه شدید رسانه‌ها و افکار عمومی کشورهای غربی قرار گرفته است. دولت آمریکا در مورد «جیمز فولی» از دادن پول به داعش در ازای رهایی وی، خودداری کرده بود.

«فولی» که برای نشریه‌ها و خبرگزاری مختلف از جمله شنریه گلوبال پست کار می‌کرد، در هنگام مرگ 41 سال داشت.

منبع: شبکه خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها