جام جم آنلاین گزارش می دهد

روحانی بر سر دو راهی ماندن یا رفتن

مجلس شورای اسلامی فردا چهارشنبه در اولین سالگرد دولت حسن روحانی، اولین وزیر او را استیضاح می کند تا در نتیجه آن، مشخص شود شمار طرفداران دولتی که شعار خود را « تدبیر و امید» برگزیده، در خانه ملت تا چه اندازه است و آیا جنجالی ترین وزیر او خواهد توانست بار دیگر اعتماد نمایندگان یک مجلس اصولگرا را بدست آورد؟
کد خبر: ۷۰۷۴۰۹
روحانی بر سر دو راهی ماندن یا رفتن

این استیضاح درست در روزی رخ می دهد که رییس جمهوری طبق برنامه اعلام شده قبلی، نخستین سفر استانی خود را به اردبیل آغاز می کند و نماینده ولی فقیه و استاندار اردبیل نیز در بیانیه مشترکی، مردم را به استقبال از وی فراخوانده اند.

از سوی دیگر، طبق قانون، هنگام استیضاح هر وزیر، رییس جمهوری یا هر یک از معاونان وی می توانند با حضور در مجلس، از عملکرد او دفاع کنند و هر گاه وزیر استیضاح شونده، برای دولت و رییس جمهوری مهم بوده، روسای دولتها در دوره های گذشته معمولا در صحن علنی مجلس حضور یافته اند تا از عملکرد وزیر مذکور دفاع کنند.

در چنین شرایطی، به نظر می رسد اکنون روحانی بر سر دو راهی ماندن در تهران برای دفاع از "رضا فرجی دانا" وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس یا رفتن به اردبیل برای دیدار با مردم قرار گرفته است.

راه سوم نیز این است که رییس جمهوری، چند ساعتی سفر خود را به تعویق بیندازد تا بتواند پس از طرح دیدگاههای نمایندگان استیضاح کننده، دیدگاههای خود را به صورت کلی بیان کند و پس از آن، نشست علنی مجلس را نیمه کاره رها کند تا به سفر خود برسد.

بدیهی است با توجه به اهمیت استیضاح و صف بندی شدید هواداران و مخالفان وزیر علوم، خروج زودهنگام رییس جمهوری از مجلس می تواند به زیان هواداران وزیر تلقی شود و شرایط را برای طراحان استیضاح و موافقان برکناری فرجی دانا هموار سازد.

" مجید نصیرپور" معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اعلام کرده است که "اسحاق جهانگیری" معاون اول رییس جمهوری و شماری از وزیران فردا در جلسه استیضاح وزیر علوم در مجلس حضور خواهند داشت ولی هنوز حضور رییس جمهوری در این جلسه مشخص نیست.

با توجه به اهمیت استیضاح، عدم حضور رییس جمهوری را نمی توان به معنای اطمینان داشتن او از رای آوردن فرجی دانا تلقی کرد بلکه بر عکس، باید آن را نشانه ناامیدی او از رای اعتماد دوباره اکثریت مجلس به وزیر علوم دانست زیرا شرایط نشان می دهد فضای مجلس بیشتر به نفع استیضاح کنندگان است.

در همین راستا، علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران در گفتگو با خبرگزاری مهر از افزایش شمار امضاکنندگان استیضاح وزیر علوم خبر داد و گفت که شمار امضاها از 51 به 62 مورد افزایش یافته است.

وی علت این امر را "برخی بداخلاقی ها" و "بی نتیجه بودن وعده و وعیدهای " وزیر علوم در طول شش جلسه گذشته برای جلوگیری از طرح استیضاح بیان کرد.

"محمدرضا رضایی کوچی" نماینده جهرم و عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نیز به خبرگزاری فارس گفت: فرجی‌دانا فردا نخواهد توانست بار دیگر اعتماد مجلس را به دست آورد و اکثریت اعضای این فراکسیون به استیضاح رأی مثبت خواهند داد.

از سوی دیگر، خبرنگار جام جم آنلاین در مجلس گزارش داد: با وجود انتقادهای جدی که در مجلس به عملکرد رضا فرجی دانا در طول 9 ماه گذشته در وزارت علوم وارد است، اما به نظر می رسد او بتواند بار دیگر رای اعتماد حداقلی را برای تداوم وزارت خود بدست آورد.

بر اساس این گزارش، نشست فردا آزمونی سخت و دشوار برای بهارستان نشینان به شمار می رود چرا که در یک سال گذشته وزن کشی های سیاسی برخی طیف های منتقد در مجلس با دولتی ها و دادن چندین کارت زرد آنان به وزیران، شرایطی را بوجود آورده که اکنون کار به استیضاح وزیر علوم رسیده است. با این حال، بسیاری از نمایندگان مستقل و حتی اصولگرایان معتدل معتقدند رای آوردن استیضاح فرجی دانا در شرایط سیاسی کشور منفعتی برای طیف منتقد دولت به دنبال نخواهد داشت .

محمد باقری بناب نماینده بناب و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به جام جم آنلاین گفت: استیضاح هرچند حق قانونی نمایندگان است اما درموقعیت حساس کشور باید هوشمندانه رفتار کرد و از اقداماتی که می تواند زمینه تنش میان قوا را فراهم سازد، پرهیز کرد.

هادی شوشتری عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به نزدیکی سال تحصیلی یاد آورشد که رضا فرجی دانا با حضور در جلسات مختلف توانسته است توضیحات منطقی به سوالات بدهد لذا این احتمال می رود با دفاع خوب وزیر و رئیس جمهور در صحن علنی ، وی بتواند از مجلس رای اعتماد کسب کند.

اما، عثمان احمدی عضو کمیسیون اقتصادی، احتمال موفقیت استیضاح را با توجه به فضای مجلس 50 – 50 دانست و گفت: در صورتی که دولت تعامل خوبی با فراکسیون های مختلف مجلس داشته باشد و فرجی دانا بتواند پاسخهای منطقی به سوالات نمایندگان در صحن علنی مجلس بدهد، احتمال تداوم وزارت او وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
این همه میگن پول گرفتن در مدارس از سالهای گذشته تا الان غیر قانونیه ولی همچنان مردم در مدارس سر كیسه میشوند ودانشگاهها هم كه جای خود دارند

نیازمندی ها