مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: 300 هکتار از عرصه های جنگل پارک ملی گلستان در حوزه سرزمینی خراسان شمالی در آتش سوخت.
کد خبر: ۷۰۷۴۰۷
300 هکتار از جنگل پارک ملی گلستان در آتش سوخت

سیداصغر مطهری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این آتش سوزی در حوزه سرزمینی استان خراسان شمالی در منطقه دیوار کجی اتفاق افتاده است.

وی افزود: هم اکنون جلوی پیشروی آتش سوزی گرفته شده اما کنده ها و درخت های سوخته ای وجود دارد که هم اکنون با آب پاشی و سایر موارد خاموش می شوند.

وی گفت: پوشش گیاهی این منطقه از جنگل گلستان شامل انواع درختچه های وحشی، افرا، بلوط است که در آتش سوختند.

وی علت این آتش سوزی را نیز افروختن آتش از سوی گردشگران عنوان کرد و افزود: متاسفانه گردشگران پس از روشن کردن آتش درست اقدام به خاموش کردن نکردند که منجر به آتس سوزی جنگل شد.

وی گفت: برای خاموش کردن این میزان جنگل نیروهایی از اداره کل حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، هلال احمر، بسیج، سپاه، دوست داران طبیعیت خراسان شمالی شرکت داشتند که هم اکنون نیز در این منطقه حضور دارند.

مدیر کل منابع طبیعی خراسان شمالی نیز گفت: این آتش سوزی در منطقه ای سختگذر بود که مهار آن نیز به سختی انجام شد.

موسی صابری در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: هم اکنون گروه هایی از این استان در منطقه حضور دارد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان در یک هفته گذشته با بروز دو آتش سوزی حدود 900 هکتار از جنگل های پارک ملی گلستان در آتش سوخت.

در دو ماه گذشته پارک ملی گلستان هفت بار دچار آتش سوزی شد که دو مورد آن در یک هفته اخیر رخ داده که علت آن شکارچیان غیر مجاز بود، آخرین آتش سوزی روز گذشته ( دوشنبه 27 مرداد ماه ) بوده است.

پارک ملی گلستان نخستین پارکی است که در ایران عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داد. این پارک تا قبل از سال 1336 از شکارگاه های شناخته شده و پر آوازه کشور محسوب می شد و به جنگل گلستان مشهور بود.

پارک ملی گلستان که با وسعت 91 هزار و 895 هکتار تحت حفاظت قرار گرفته در سال 1977 به عنوان ذخیره گاه زیست کره انتخاب و به پروژه شماره 8 برنامه انسان و کره مسکون (MAB) یونسکو اهداء شد و تاکنون نیز جایگاه خود را در خانواده ذخیره گاه های زیستکره جهان حفظ کرده است.

وجود یک هزار و 362 گونه گیاهی که یک پنجم فلور گیاهی ایران را شامل می شود و هم چنین وجود 302 گونه جانوری و 149 گونه پرنده نشانه اهمیت حیاتی این پارک است.

پارک ملی گلستان در حد فاصل استان های گلستان و خراسان شمالی قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها