شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۷۰۶۳۱۷
شکایت علیه وزیر سابق بهداشت به خاطر شیرآلوده

پیشنهاد یک مسئول برای ازدواج کارمندان

روزنامه خراسان نوشت:بر اساس نامه یک مقام مسئول اجرایی به تعدادی از مدیران ارشد دولتی، وی پیشنهاد کرده است موضوع برگزاری جشنواره ازدواج های گروهی زوجین جامعه کارگری و کارمندی وابسته به دولت نیز در دستور کار وزارتخانه ها قرار گرفته و از آن حمایت شود.

اولتیماتوم دولت به مدیران اجرایی درباره بودجه 93

خراسان نوشت:بر اساس نامه مشترک علی طیب نیا وزیر اقتصاد و محمدباقر نوبخت به همه مسئولان مهم اجرایی، از آنها خواسته شده است با توجه به مفاد ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 93 کشور، ظرف 3 ماه، عملکرد دستگاه تحت مدیریت خود را در زمینه مدیریت منابع عمومی در اختیار که در بودجه امسال ذکر شده است تهیه و به خزانه داری کل کشور ارسال کنند.

بورسیه‌ معدل پایین‌ها به دستور وزیر سابق!

روزنامه ایران نوشت:معاون سابق بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم با تأیید اینکه در دولت قبل افرادی با معدل پایین بورسیه دریافت کرده‌اند، گفت: تمام این افراد با حکم وزیران دولت نهم و دهم بورسیه شدند. حسن مسلمی‌نایینی به ایسنا گفت: وزیری که آیین‌نامه را امضا می‌کند، ممکن است با توجه به شرایط خاصی که خود صلاح می‌داند دستور دهد و برخی افراد هم که معدل پایین دارند، بورسیه دریافت کنند. در همین راستا انصاف نیوز اسامی 749 نفر از بورسیه‌های سال 91 را منتشر کرد که در آن نام اقوام مقامات دولت قبل دیده می‌شود. بنا بر این گزارش، برخی در فهرست هستند که حتی شرایط اولیه دریافت بورس مانند شرط سنی و شرط معدل را نداشته‌اند. بنا براین گزارش اسنادی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد در روزهای پایانی دولت قبل، توصیه نامه‌هایی برای بورسیه شدن ارسال شده است. در این توصیه نامه، انتساب افراد به برخی تشکل‌های دانشجویی، مبنای درخواست قرار گرفته است.

توصیه نماینده و شهردار یکی از مناطق تهران برای بورسیه

ایران نوشت:ایلنا گزارش داد یک نماینده اصولگرای مجلس و شهردار یکی از مناطق تهران 27 نفر را برای استفاده از مزایای بورسیه به وزارت علوم معرفی کرده‌اند. بنا بر این گزارش، « یکی از نمایندگانی که خود را منتسب به جریان اصولگرا می‌داند، در نامه‌ای خطاب به یکی از معاونان وقت وزارت علوم 20 نفر را برای استفاده از بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا معرفی کرده. همچنین شهردار یکی از مناطق تهران نیز در نامه‌ای به تاریخ 23/11/91 خطاب به یکی از معاونان وزیر علوم وقت 7 نفر را برای اخذ بورسیه معرفی کرده است.»

10 پرونده علیه مرتضوی

روزنامه ایران نوشت:یک وکیل دادگستری خبر داد 10 پرونده علیه سعید مرتضوی در شعبه 15 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت تشکیل شده است. به گزارش مهر، پیمان حاج محمود عطار در خصوص آخرین وضعیت پرونده مرتضوی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و تحقیقات مقدماتی بازپرس 10 شهریور برای رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی تعیین وقت شد و برای وی احضاریه ارسال شده است. وی افزود: امکان دارد این احضاریه برای رسیدگی به تمام اتهامات باشد. البته بازپرس می‌تواند به صورت تفکیکی نیز به این اتهامات رسیدگی کند. عطار درباره پرونده معروف به پالیزدار نیز گفت: جلسه رسیدگی به اتهام بازپرس این پرونده در شعبه 78 دادگاه کیفری برگزار شد و با گذشت 20 روز از ثبت صدور رأی در سامانه قوه قضائیه، هنوز رأی دادگاه به ما ابلاغ نشده است.

شکایت علیه وزیر سابق بهداشت به خاطر شیرآلوده

ایران آورده:بعد از بنزین آلوده که باعث شد شماری از وکلا علیه وزیر نفت دولت قبل شکایت کنند، این بار نوبت شیر آلوده شد تا مبنای شکایت تعدادی از وکلا از وزیر بهداشت سابق باشد.روز گذشته تعدادی از وکلا به دلیل انجام ندادن وظایف قانونی سازمان غذا و دارو و مؤسسه استاندارد در تولید شیرهای آلوده که به ضرر شهروندان شده است، شکایتی را علیه مسئولان سابق وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد در دادسرا ثبت کردند.

ادعای نیویورکر درباره بازداشت خبرنگار واشنگتن پست

ایران نوشت:نشریه نیویورکر مدعی شد بازداشت «جیسون رضائیان» خبرنگار واشنگتن پست در ارتباط با انتشار ویدئوی آهنگ «هپی» بوده است. این نشریه مدعی شد جیسون گزارشی از بازداشت و آزادی شرکت‌کنندگان جوان ایرانی در ویدئوی «هپی» برای واشنگتن پست نوشته بود. نیویورکر مدعی شد احتمالاً اعتراف تلویزیونی وی و همسرش در راه باشد. جیسون رضائیان خبرنگار ایرانی امریکایی واشنگتن پست چندی پیش به همراه همسرش و دو عکاس خبرنگار این نشریه در تهران بازداشت شدند که یکی از آنها پس از چند روز آزاد شد.

بی‌اطلاعی جهرمی از اتهاماتش

روزنامه ایران نوشت:مدیرعامل سابق بانک صادرات که در پرونده فساد سه هزار میلیاردی متهم است، می‌گوید که از اتهامش در این پرونده اطلاعی ندارد. به گزارش ایسنا، محمد جهرمی درباره وضعیت پرونده فساد 3 هزار میلیاردی گفت: در این باره از قوه قضائیه سؤال کنید. وی ادامه داد: «سه سال و خرده‌ای است که این پرونده طول کشیده است؛ ان‌شاءالله که زودتر تمام شود.»

اجرای کنسرت توسط یک خواننده زن

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:اجرای کنسرت توسط یک خواننده زن در فرهنگسرای نیاوران، بار دیگر درها را به روی برگزاری مجالس آوازخوانی در جمع زنان مرفهین بی‌درد باز کرد. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدیه محمد خانی شامگاه 22 مرداد ماه با همراهی گروه "شهنوا" کنسرت داد. فرهنگسرای نیاوران زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند.

20 درصد جوانان جهان هر سال گرفتار نوعی بیماری روانی

جمهوری اسلامی آورده:20 درصد جوانان جهان هر سال گرفتار نوعی بیماری روانی می‌شوند. این مطلب را دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت روز جهانی جوانان اعلام کرده است. وی همچنین گفت امسال سازمان ملل قصد دارد به مناسبت گرامی داشت روز جهانی جوانان موانعی را که موجب نگهداشتن جوانان در ورطه سکوت و انزوا می‌شود، برطرف نماید. بان کی مون، این را هم گفت که سرمایه‌گذاری برای خدمات سلامت روان یکی از دلایل این عارضه برای جوانان است، ولی نگفت سازمان ملل چگونه می‌خواهد موانع موجود بر سر راه این عارضه را بردارد به ویژه آنکه این سازمان در انجام وظایف ذاتی خود برای جلوگیری از کشتار کودکان و جوانان توسط رژیم‌های مستبد و جنایتکار کوتاهی می‌کند.

مظلومیت شیعه در اندونزی

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: لقمان حکیم سیف الدین، وزیر جدید دین اندونزی در دیدار با "کیایی حاجی علی کرار شینهاجی" از علمای با نفوذ اهل سنت شهر پامکاسان درخصوص ارایه راه‌حل برای مسائل شیعیان سامپانگ به بحث و گفتگو پرداخت. به گزارش روزنامه کمپاس اندونزی، وی در این دیدار به تشریح برخی از پیشرفت‌ها در قضایای شیعیان آواره سامپانگ که درحال حاضر در پناهگاهی در شهر "سیدوارجو" در جاوه شرقی به سر می‌برند پرداخت و افزود دولت برنامه‌ای برای بازگشت شهروندان شیعه به خانه‌های خود در روستای "بلوووران" و "کارانگ گاجام" منطقه "اومین" شهر سامپانگ دارد اما قبل از اجرای این طرح، لازم بود با برخی از چهره‌های بانفوذ منطقه دیدار نماید. وزیر دین اندونزی، ضمن مهم شمردن اطلاع از نظرات مختلف اعم از علماء، رهبران جامعه و مردم گفت: با ساکنان آن دو روستا برای کسب اطلاعات دقیق و عمیق به گفتگو خواهد پرداخت. براساس این گزارش، کیایی حاجی علی کرار، با برنامه دولت جهت بازگشت شهروندان شیعه به زادگاهشان به این شرط که آن‌ها از اعتقادات شیعه خارج شوند موافقت کرد و گفت: اگر هنوز به تعالیم شیعه پایبند هستند، بهتر است به زادگاه خود باز نگردند. در سال 1391 "شیخ تاج الملوک" رهبر شیعیان منطقه سامپانگ در استان جاوه شرقی اندونزی به اتهام تشویش اذهان جامعه با تدریس آموزه‌های انحرافی، دستگیر و روانه زندان گردید. در ادامه 250 خانوار شیعه منطقه نیز بالاجبار از موطن خویش رانده و در اردوگاه‌های موقت اسکان داده شدند. برخی علمای افراطی اهل سنت منطقه و مجالس علماء استانی اندونزی نیز ضمن صدور فتاوای مکرر مبنی بر ضلالت شیعه بر لزوم توبه و بازگشت شیعیان سامپانگ به مذهب اهل سنت تاکید دارند.

اتفاق‌نظر اکثریت مجلس بر استیضاح وزیر علوم

روزنامه کیهان نوشت: افراطیون به دنبال جدی شدن استیضاح وزیر علوم، روش‌های گوناگون را برای عملی نشدن این استیضاح در پیش گرفته‌اند.رسانه‌های افراطیون به انضمام برخی چهره‌های سیاسی این طیف درصدند استیضاح فرجی‌دانا را که در یک سال گذشته به عنوان گماشته بی‌اختیار تندروهای مدعی اصلاحات عمل کرده، اقدامی سیاسی وصرفا مربوط به فراکسیون اصولگرایان یا برخی نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری جلوه دهند حال آن که تخلفات فرجی‌دانا در زمینه انتصاب برخی چهره‌های سیاست‌باز حامی فتنه و به حاشیه راندن رشد علمی دانشگاه می‌باشد. دقیقا به همین اعتبار شمار زیادی از اعضای فراکسیون رهروان مجلس نیز مانند فراکسیون اصولگرایان از استیضاح وزیر علوم حمایت کرده‌اند.

روش دیگر افراطیون برای ممانعت از استیضاح، تهدید یا تطمیع برخی نمایندگان است. این طیف پیش از این کوشیدند تحت عنوان فراکسیون صدای ملت یا اعتدال، در فراکسیون رهروان انشعاب ایجاد کرده فراکسیون وکیل‌الدوله‌ها را تشکیل دهند که موفق نشدند و این کار برای چندمین بار به تأخیر افتاد. طیف یاد شده در عین حال تأخیر یک ماهه استیضاح را فرصتی برای تهدیدیا تطمیع بیشتر ارزیابی کردند. آنها همچنین به شایعات درباره انصراف برخی نمایندگان دامن می‌زنند.روش‌ بعدی فتنه‌گران، ادعای بورسیه شدن غیرقانونی 3هزار نفر در زمان دولت گذشته است. این ادعا البته خلاف واقع است اما حتی اگر صحت نیز داشت، نمی‌توانست تخلفات عدیده و زنجیره‌ای وزیر فعلی علوم را به محاق ببرد؛ ضمن اینکه برخی اعضای محوری جبهه اصلاحات در گذشته از انواع بورسیه‌های غیرقانونی بهره‌ برده‌اند و اکنون اتهام متوجه خود را با پیشدستی به دیگران نسبت می‌دهند.

در همین حال سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت پیش‌بینی کرد به احتمال زیاد مجلس به استیضاح وزیر علوم رای خواهد داد.

صفر نعیمی‌زر در گفت‌وگو با خبر آنلاین درخصوص نظر فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت درباره استیضاح وزیر علوم، گفت: فراکسیون در زمان طرح بحث موضوع استیضاح معتقد بود که به وزیر مهلت یک ماهه داده شود، تا ایشان نظرات استیضاح‌کنندگان را جلب کند، اما ایشان از این فرصت استفاده نکرد و ایشان دهن‌کجی کرد و نظرات نمایندگان را ندیده گرفت.وی با بیان اینکه فرجی‌دانا باید نسبت به محورهای استیضاح پاسخگو باشد، افزود: به احتمال بالای 90 درصد وزیر علوم از مجلس رای نمی‌گیرد. نعیمی در پاسخ به اینکه در این صورت ممکن است نمایندگان حامی دولت از این فراکسیون جدا شوند، خاطر نشان کرد: مشکلی ندارد. کسانی که دم از انتزاع فراکسیون می‌زنند می‌توانند از فراکسیون جدا بشوند. اعضای ما 178 نفر هستند که پیش از این هم یکپارچه‌ رای دادند و کسانی که به صورت فوق‌العاده در برخی از نشست‌های فراکسیون شرکت می‌کنند، جزو لیست ما نیستند.

یک عضو دیگر فراکسیون رهروان ولایت مجلس با اشاره به استیضاح وزیر علوم گفت: امضاکنندگان استیضاح وزیر علوم از دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت هستند و مجلس روی موضوعات کلان کشور فراکسیونی و جناحی عمل نمی‌کند بلکه یکدست و یکپارچه است.

موسی غضنفر‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: استنباط ما این است که دولت به دلیل رودربایستی نمی‌تواند وزیر علوم را عزل کند و استیضاح وی، کمکی به دولت است لذا مجلس در این زمینه به دولت کمک می‌کند.وی گفت: متاسفانه برخی افراد و رسانه‌ها روش زشتی در برابر این موضوع در پیش گرفتند و به مجلس می‌گویند که شما چیزی از تخلفات ما نگویید تا ما هم تخلفات دیگران را نگوییم. این چه منطق غلطی است که در پیش گرفتند که تا می‌گوییم در وزارت علوم تخلف شده آنها هم می‌گویند، فلانی هم تخلف کرده است. تخلف از سوی هر کسی که صورت گرفته، باید گفته شود و آن فرد هم باید طبق قانون پاسخگو باشد.

وی گفت: یکی از دلایل بنده هم برای امضای طرح استیضاح وزیر علوم استفاده از فتنه‌گران در وزارت علوم است. «مقام معظم رهبری بارها و بارها پیرامون فتنه 88 صحبت کردند اما می‌بینیم که افراد فتنه‌گر در وزارت علوم و دانشگاه‌ها گنجانده شده‌اند و جای سوال است که آیا اینها نمی‌فهمند فتنه چیست و یا می‌دانند و می‌فهمند اما عمدا به این افراد در وزارت علوم مسئولیت داده‌اند. فرصت‌های زیادی هم به وی داده شد اما فرجی‌دانا از این فرصت‌ها استفاده نکرد.قاسم جعفری یکی دیگر از نمایندگان اسیتضاح‌کننده نیز در مصاحبه با مهر گفت: تعداد زیادی از اعضای فراکسیون رهروان نیز با اقدامات فرجی‌دانا در وزارت علوم مخالف بوده و پیگیر جلسات استیضاح‌کنندگان با وزیر علوم بودند.نماینده مردم بجنورد با بیان اینکه بسیاری از امضاکنندگان طرح استیضاح از اعضای فراکسیون رهروان هستند گفت: محمدرضا باهنر، علی لاریجانی و محمدحسن ابوترابی‌فرد به عنوان رئیس و نایب رئیسان مجلس شورای اسلامی نیز دغدغه‌ها و انتقادات جدی نسبت به وزیر علوم دارند و جلسات و تعهدات وزیر علوم به استیضاح‌کنندگان را پیگیری می‌کردند.

وی ادامه داد: عده‌ای تلاش دارند فضای استیضاح‌ وزیر علوم را گروهی و جناحی نشان دهند، به عبارت دیگر وانمود کنند که تنها اعضای فراکسیون اصولگرایان به دنبال این استیضاح هستند در حالی که امضاکنندگان این استیضاح از دو فراکسیون بوده و این امر نشان می‌دهد استیضاح وزیر علوم فراگروهی و فراجناحی است.در همین حال یوسفیان‌ملا نماینده آمل در مصاحبه با سایت اصلاح‌طلب امید گفت: همان یک ماه وقتی که داده شد، برای حل موضوع استیضاح کافی بود که خیلی از این وقت استفاده خوبی نشد اما امیدواریم طی چند روز آینده باقیمانده تا استیضاح، مسئله حل شود.»وی افزود: «اعتقاد دارم مصاحبه‌های تند در این موضوع به ضرر وزیر علوم است. بسیاری این طرف و آن طرف مصاحبه می‌کنند و حرف‌هایی می‌زنند که جو را برهم می‌زند و روی تصمیم نمایندگان اثر می‌گذارد. به تبع آن نمایندگان موافق اگر هم می‌خواهند استیضاح پایان یابد، این مصاحبه‌ها نمی‌گذارد چنین اتفاقی بیفتد و این حرف‌ها کار را بدتر می‌کند. همین الان آقای پورنجاتی مصاحبه کرده‌اند و حرف‌های بسیار تندی به استیضاح‌کنندگان زده‌اند. ایشان نباید چنین کاری می‌کردند. استیضاح حق نمایندگان است. وقتی شما چنین مصاحبه‌هایی می‌کنید، بدین معناست که حق نمایندگان را به رسمیت نمی‌شناسید.

در همین حال یک خبر موثق حاکی از آن است که افراطیون در جلسات محفلی اعلام کرده‌اند باید با به هم زدن استیضاح قدم بعدی را برداشت و اعلام کرد که اکثریت مجلس (فراکسیون رهروان) از هم پاشیده و فراکسیون حامیان دولت اکثریت مجلس را گرفته است!!

ایران در 10 سال گذشته دستاوردهای بزرگ منطقه‌ای داشته است

روزنامه کیهان آورده:«اظهارات رهبر ایران درباره مذاکرات با آمریکا یادآوری این نکته به واشنگتن است که ایران همواره می‌تواند راهکارهایی برای به شکست کشاندن طرح‌های آمریکا پیدا کند.»این تحلیل را وب‌سایت روز آن‌لاین وابسته به اپوزیسیون خارج‌نشین عنوان کرد و نوشت: تهدید آیت‌الله خامنه‌ای در این بخش از سخنان او خطاب به سفرا پیداست؛ «یک دیپلماسی هوشمندانه و فعال می‌تواند دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، انسانی و اجتماعی به همراه بیاورد که با هیچ حرکتی از جمله جنگ‌های پرهزینه و پرخطر نیز حاصل نمی‌شود. قدرت‌هایی تلاش کردند با زور و اسلحه منافع خود را ]در منطقه[ تامین کنند که ناکام ماندند؛ اما کسانی با ظرافت، هوشمندی و تحرک توانستند منافع خود را به خوبی تامین کنند.»

نویسنده با بیان اینکه ایران در یک بازه زمانی 10 ساله دستاوردهای بزرگی در منطقه داشته، خاطرنشان کرد: ایران موفق شد پس از حمله آمریکا به عراق و سقوط صدام، این کشور را به یکی از حوزه‌های نفوذ خود در منطقه تبدیل کند. حضور سپاه قدس در عراق و حمایت ایران از گروه‌های مختلف عملاً باعث شد تا تهران چنان قدرتی در عراق کسب کند که مانع از تشکیل دولت توسط ایاد علاوی شده و فردی مانند نوری‌المالکی را سال‌ها در پست نخست‌وزیری نگاه دارد. علاوه بر این، ایران توانست با ایجاد نوعی نزدیکی میان شیعیان و کردها، نبض سیاست را در عراق در دست بگیرد.

روز‌آنلاین می‌نویسد: ایران از طریق حزب‌الله توانست توازنی را به سود خود در لبنان ایجاد کند که عملاً تشکیل هر دولتی در لبنان را منوط به تایید خود کند. حوادث و درگیری های سال 2008 در لبنان نمونه بارز این قدرت‌گیری جدید بود. پس از آن نیز هماره حزب‌الله لبنان عامل تاثیرگذاری نهایی در تشکیل یا عدم تشکیل دولت‌ها در لبنان بود.در ادامه این یادداشت آمده است: تجربه جنگ سال 2006 بین اسرائیل و حزب‌الله برای ایران این دستاورد را داشت که فهمید مجهز کردن گروه‌های فلسطینی به موشک‌های موثرتر می‌تواند قدرت چانه‌زنی بیشتری بدهد. روند مسلح کردن فلسطینی‌ها پس از آن جنگ، شدت بیشتری به خود گرفت تا امروز که گروهی مثل حماس می‌تواند بیش از یک ماه در برابر حمله نظامی و همه‌جانبه اسرائیل مقاومت کرده و به شلیک موشک‌هایش به سمت شهرهای اسرائیلی ادامه دهد.

روزآنلاین همچنین نوشت: ایران در یک پروسه سه ساله توانست به غرب و متحدان منطقه‌ای آن بفهماند که سقوط دولت بشار اسد در سوریه بدون جلب رضایت ایران، امری غیرممکن است. ظرف سه سال درگیری در سوریه و با وجود حمایت‌های مختلفی که از گروه‌های اپوزیسیون سوریه به عمل آمد، این تنها ایران بود که با کمک‌های نظامی و مالی خود به دولت اسد و همچنین با نشان دادن چراغ سبز به حزب‌الله برای ورود به خاک سوریه، توانست ورق را برگردانده و دولت بشار اسد را که در حال سقوط بود، نه تنها بر جای خود ابقا، بلکه قدرت بیشتری نیز در مواجهه با مخالفانش به آن اعطا کند. مسئولین ایرانی در ماه‌های ابتدایی شروع درگیری‌ها در سوریه اعلام کردند که ریاست جمهوری بشار اسد تا انتخابات سال 2014 ادامه خواهد یافت و حتی یک روز قبل از انتخابات نیز اسد کنار نخواهد رفت و این همان اتفاقی بود که رخ داد.

عذر بدتر از گناه وزارت ارشاد در پاسخ کیهان

پس از انتشار خبر «وزارت ارشاد باز هم دست گل به آب داد» در ستون اخبار ویژه روزنامه کیهان مورخ 21 مرداد 1393 که در آن به انتصاب ساعد مشکی که سابقه حضور و همکاری با جشنواره‌های معاند جمهوری اسلامی ایران را دارد به عنوان دبیر دوسالانه پوستر ایران اعتراض شده بود؛ وزارت ارشاد نامه‌ای را به شرح زیر برای روزنامه کیهان ارسال کرده است:

ساعد مشکی، دبیر یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر برخلاف آنچه در مطلب آن روزنامه عنوان شده، در نخستین دوره جشنواره «پوستر برای فردا» در سال 2009 (1388) حضور نداشته است. دعوت از او برای داوری به اوایل سال 1388 برمی‌گردد. قرار بوده که موضوعات پوستر برای فردا بر مواد اعلامیه حقوق بشر جهانی و مسائل و مشکلات انسان معاصر تأکید داشته باشد.پس از برگزاری انتخابات سال 88 و مسائل پیش آمده، ساعد مشکی در داوری شرکت نمی‌کند و از آن کناره‌گیری می‌کند. بدیهی است که به دلیل عدم حضور ساعد مشکی در داوری این رویداد، ارتباطی نیز با «مرجان ساتراپی» نداشته است. تصاویری هم که از پوسترهایی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی منتشر شده هیچ ارتباطی با دبیر یا اعضای شورای دو‌سالانه پوستر ندارد.

جشنواره «پوستر برای فردا» درباره موضوعات جهانی و معاصر که مورد توجه سازمان ملل و سازمان یونسکو نیز هست، برگزار می‌شود و مجید عباسی، در دوره‌ای که جشنواره با موضوع آموزش برای همه برگزار شده حضور داشته و پریسا تشکری نیز با رعایت اصول داوری این جشنواره را برعهده داشته است.یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر با رویکرد حرفه‌ای و با توجه به قوانین و مقررات و ارزش‌های فرهنگی کشور با حضور طراحان ایران و جهان در راستای تعامل و ارتباط بین‌المللی هنری برگزار خواهد شد و در زمان برگزاری دوسالانه و پس از آن، این رویداد می‌تواند توسط کارشناسان نقد و تحلیل شود.

پاسخ کیهان: ظاهرا برخی مسئولان وزارت ارشاد قصد دارند تعمدا چشم بر حقایق ببندند. در متن‌ نامه ارسالی آمده است: پس از برگزاری انتخابات سال 88 و مسائل پیش آمده(!!) ساعد مشکی در داوری شرکت نمی‌کند. علی‌رغم این ادعا پس از گذشت 5 سال هیچ خبری مبنی بر انصراف آقای مشکی به عنوان داور جشنواره «پوستر برای فردا» در خبرگزاری‌های داخلی و خارجی و حتی در وبسایت شخصی ایشان منتشر نشده است و ما برای اولین‌بار خبر عدم حضور آقای مشکی در این جشنواره را در نامه ارسالی وزارت ارشاد می‌بینیم! در این زمینه انتظار می‌رفت روابط عمومی وزارت ارشاد با دقت بیشتری پاسخ می‌داد. این در حالی است که نه تنها خبر حضور آقای مشکی به عنوان داور جشنواره معاند «پوستر برای فردا» به وفور در خبرگزاری‌ها یافت می‌شود بلکه ایشان در سال 2011 و پس از اینکه ماهیت جشنواره پوستر برای فردا با برگزاری پروژه‌هایی نظیر «آزادی بیان» و «مرگ ]اعدام[ عدالت نیست» آشکار می‌شود با ارسال اثر خود در این جشنواره شرکت می‌کند؛ جشنواره‌ای که صراحتا حکم قرآنی قصاص را ناعادلانه خوانده و به بهانه‌های مختلف نظیر آزادی بیان، حقوق بشر، برابری زن و مرد و... جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کند. این موارد در کنار حضور مستمر داوران اسرائیلی در جشنواره پوستر برای فردا جای هیچ توجیهی را باقی نمی‌گذارد.

علاوه بر این دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در نامه ارسالی خود خبر داوری دو تن دیگر از اعضای شورای سیاستگذاری دوسالانه پوستر ایران در جشنواره پوستر برای فردا را کاملا مسکوت گذاشته و هیچ اشاره‌ای به آن نکرده است. پریسا تشکری در سال 2010 در کنار یوسی لمل از اسرائیل داوری این جشنواره را با موضوع ضداسلامی «مرگ ]اعدام[ عدالت نیست» در محکومیت حکم قصاص و مجید عباسی نیز در سال 2012 داوری این جشنواره را با موضوع «برابری جنسی» برعهده گرفته‌اند. اکنون مسئولین وزارت ارشاد باید پاسخ دهند که با کدام منطق و دلیل حکم انتصاب این افراد را امضا کرده‌اند و آیا چنین اقدامی با ادعای آقای وزیر که فرمودند: «قطعا از بی‌تفاوت‌ها و مخالفان انقلاب حمایت نمی‌کنیم» قرابتی دارد؟ بهتر نیست برخی مسئولان وزارت ارشاد به جای ارسال چنین جوابیه‌هایی که عذر بدتر از گناه است اقدامی عملی هر چند کوچک را در راستای تثبیت و ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی انجام دهند؟

مقصد جدید گردشگری ایرانی ها

روزناهمه قدس نوشت:منابع ارمنستانی اعلام کردند، در نیمه نخست سال جاری میلادی 35 هزار ایرانی به این کشور سفر کرده اند که این رقم معادل هفت درصد کل گردشگران وارد شده به ارمنستان بوده است.

برنامه داعش برای دانش آموزان سوریه

روزنامه قدس از قول العالم نوشت: گروهک تروریستی داعش از شماری از مدیران و معلمان پایه های ابتدایی و راهنمایی خواسته که جهت به اصطلاح آماده سازی دروس اسلامی برای تدریس در مدارس شهر رقه و اطراف آن تشکیل جلسه دهند.

برکناری مدیرعامل با امضای غیرقانونی!

قدس از قول فرارو نوشت: براساس تازه‌ترین اطلاعات بدست آمده، امیراسکندری، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در هیأت مدیره شرکت دخانیات در تاریخ 28 اسفند سال قبل عملاً از سمت خود برکنار شده بود و دیگر نباید در هیأت مدیره این شرکت حضور می‌یافت و یا مصوبه‌ای را امضا می‌کرد. با این حساب امضای وی در صورت جلسه مربوط به برکناری نجفیان از مدیرعاملی شرکت دخانیات عملاً فاقد وجاهت قانونی است.

مالکی: به کربلا بازمی‌گردم

قدس آنلاین نوشت: نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق با بیان اینکه باعث ریختن هیچ قطره خونی در کشور نخواهد شد، گفت: من بعد از پایان یافتن مأموریتم به منطقه طویریج،‌ زادگاهم در کربلا بازمی‌گردم و من تمام دارایی‌هایم را صرف کمک به آوارگان کرده‌ام.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها