چند سالی است که لیلی افشار، نوازنده برجسته ایرانی، هر سال برای برگزاری دوره‌های پیشرفته نوازندگی گیتار و اجرای کنسرت به ایران سفر می‌کند.
کد خبر: ۷۰۵۲۲۳
از موسیقی ​محلی ​تا آثار باخ در نوای ​گیتار

امسال هم طبق معمول این نوازنده که از او به عنوان نخستین زنی یاد می‌شود که در نوازندگی گیتار به درجه دکتری نائل شده است، به ایران آمد و در کنار برگزاری چند کلاس در شهرهای مختلف ایران، با دو اجرای تکنوازی گیتار در فرهنگسرای نیاوران، برای علاقه‌مندان موسیقی کلاسیک قطعاتی را نواخت.

در بخش اول این کنسرت، قطعه کارا توپراک (خاک سیاه) اثر عاشق ویصل را نواخت. مایورکا اثر ایساک آلبنیز قطعه دومی بود که افشار برای کنسرت خود در نظر گرفته بود. سوئیت ویلنسل شماره یک اثر یوهان سباستین باخ، موسیقی‌دان بزرگ دوره باروک - که افشار خود برای گیتار تنظیم کرده- قطعه بعدی بخش اول بود. در آخرین بخش قسمت اول این اجرا، افشار هفت قطعه موسیقی محلی را که خود برای گیتار تنظیم کرده بود، اجرا کرد. گل گندم، درنه‌جان (عزیز جون)، مستم مستم، دختر بویر احمدی، رشید خان، تو بیو و بارون بارونه از این قطعات بودند.

بخش دوم این کنسرت به اجرای قطعه‌هایی از آهنگسازان معاصر و دو قطعه ترکی اختصاص داشت. قطعه اول قسمت دوم را با کاری از لئو براور و آهنگساز معاصر کوبایی آغاز کرد. این قطعه دانزا دل آلتیپلانو (danza del altiplano) نام دارد. افشار بخش بعدی اجرای خود را به نواختن دو قطعه از 24 کاپریس گویا ساخته کاستلنوو تدسکو اختصاص داد. او پیش از اجرای این دو قطعه، درباره‌شان گفت: «تدسکو این قطعات را با الهام از چند تابلوی فرانسیس گویا، نقاش بزرگ قرن هجدهم اسپانیایی ساخته است.» قطعه نخست، با عنوان «هیچ کاری نمی‌شد کرد» (No Hubo Remedio) روایت زنی است که می‌خواهند او را به دار بیاویزند. «از خواب منطق دیوها زاده می‌شوند» (El sueño de la razón produce monstruos) دومین قطعه از کاپریس‌های تدسکو بود که لیلی افشار آن را اجرا کرد. او این قطعات را که موضوع رساله دکترایش بوده در نخستین آلبوم خود اجرا کرد. در این قطعات، سرانجام، منطق بر خرافات پیروز می‌شود.

او در بخش بعدی کنسرتش به اجرای دو قطعه ترکی «کوچه لره سو سپ بیشم» و «سنه ده کالماز» از رشید بهبودف پرداخت. Aire de Jaropo و Misionera قطعه آخری بود که افشار برای مخاطبان اجرا کرد و پس از پایان بخش دوم کنسرت دوباره روی سن آمد و به درخواست حاضران در شب نخست قطعه آستوریاس ار البنیز و در شب دوم قطعه خاطرات الحمرا از فرانسیس تارگا را برای آنها نواخت.

لیلی افشار نواختن گیتار را از ده سالگی آغاز کرده و ازجمله نوازندگان برجسته گیتار کلاسیک در جهان و نخستین زنی است که در رشته اجرای گیتار کلاسیک از دانشگاه ایالتی فلوریدا به درجه دکتری دست یافته است.

افشار که لیسانس موسیقی خود را از کنسرواتوار بوستون دریافت کرده تاکنون جوایز زیادی​ کسب کرده و اکنون استاد دانشگاه ممفیس است. این نوازنده گیتار تاکنون کنسرت‌های متعددی در فرانسه، دانمارک، ایتالیا، آمریکا، انگلستان، ایرلند، کانادا و استرالیا برگزار کرده است.

کمیل انتظاری / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها