منتقدان، پلیس را به اهمال‌کاری متهم می‌کنند

جرایم جنسی معضل جدی جامعه هند

جرایم جنسی در هند به معضلی فراگیر تبدیل شده است و روز به روز دامنه آن گسترش می‌یابد. چند هفته پیش در ایالت بنگالور هند، دختری شش ساله در یک مدرسه بین‌المللی شناخته شده، مورد تجاوز قرار گرفت. پدر و مادر قربانی زمان زیادی صرف کردند تا پلیس را قانع کنند برای رسیدگی به موضوع وارد عمل شود، اما زمانی که نتیجه نگرفتند، از پدر و مادران دیگر کمک گرفتند و تجمعی اعتراض‌آمیز مقابل مدرسه شکل دادند و خواستار برخورد با تجاوز به کودکان شدند.
کد خبر: ۷۰۲۷۷۶

این موضوع خیلی سریع در سطح مطبوعات هند پخش شد و واکنش‌های زیادی برانگیخت، بخصوص که اخیرا گزارش‌های رسیده از بنگالور از افزایش جرایم جنسی حکایت دارد.

موضوع تجاوز به دختر شش ساله در مدرسه، با واکنش سازمان عفو بین‌الملل هند نیز مواجه شد. این سازمان با محکوم کردن این موضوع، در بیانیه‌ای اعلام کرد بنگالور به قوانین روشن و ساز و کارهای واضح برای مدارس خود نیاز دارد تا جلوی جنایات جنسی گرفته شود.

گفته می‌شود دو نفر از کارکنان مدرسه به این دختر شش ساله تجاوز کرده‌اند. شکایت رسمی در این ارتباط اخیرا از سوی والدین این کودک ارائه و پرونده‌ای تشکیل شده، اما تاکنون هیچ شخصی بازداشت نشده است. رئیس سازمان عفو بین‌الملل هند می‌گوید: سازمان جوانان هند به وجود قوانین مشخص درخصوص سلامت جنسی در مدارس نیاز دارد، اما مقامات کشوری در این زمینه اقدامی نکرده‌اند.

او ادامه می‌دهد: «موضوع خشونت جنسی در مدارس بسیار مهم است و به بررسی نیاز دارد. باید خشونت جنسی در مدارس تعریف و راهکارهای برخورد قانونی با مجرم و بازپروری قربانی مشخص شود. مسئولان باید این قوانین را وضع و مدارس را به اجرای دقیق آن مجبور کنند. مدارس باید در زمینه خشونت جنسی پاسخگو باشند.

عفو بین‌الملل با تاکید بر استانداردها و قوانین بین‌المللی و کنوانسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد که هند عضوی از آن است، می‌گوید لازم است تمامی دست‌اندرکاران مدارس دست به دست هم دهند و از بروز چنین حوادث تلخی جلوگیری کنند: مدارس باید ساز و کارهای مختلف جلوگیری از خشونت جنسی را که شامل برنامه‌های آموزشی و اقدامات عملی می‌شود، اجرا کنند. مدارس باید فضای امنی برای دانش‌آموزان باشد و یک دانش‌آموز در مدرسه دغدغه‌ای جز درس خواندن نداشته باشد.»

درخصوص پرونده قربانی شش ساله، زمانی که پلیس هند می‌گفت فرد متجاوز از کارکنان مدرسه نبوده، قربانی انگشت اتهام را به سمت کارکنان مدرسه نشانه رفت و از آن زمان والدین این کودک تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا پلیس را قانع کنند فعالیت مدرسه را به حالت تعلیق دربیاورد.

ظاهرا این سومین مورد تجاوز علیه کودکان است که در این مدرسه گزارش شده است، اما پلیس علاقه‌ای به پیگیری این موضوع نشان نمی‌دهد. اکنون مقامات استان دستور داده‌اند این مدرسه دوباره بازرسی شود.

در طول یک ماه گذشته، حدود 12 مورد تجاوز و تعرض جنسی برای زنان در تمام گروه‌های سنی ازجمله کودکان در بنگالور گزارش شده است، اما مقامات استانی قبول نمی‌کنند عملکرد پلیس در برخورد با این موضوع بسیار ضعیف بوده است.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا بنگالور که به‌عنوان پایتخت فناوری اطلاعات و مهد علم و دانش هند شناخته می‌شود، عنوانی منفور چون پایتخت تجاوز زنان را از آن خود خواهد کرد؟ با وجود پیشرفت‌هایی که در شهر صورت گرفته و آژانس‌های امنیتی فعال در شهر، این روزها نام بنگالور همراه با اخبار تجاوز بویژه تجاوز به زنان بیشتر شنیده می‌شود، چراکه ظاهرا دادستانی در این ارتباط سهل‌انگاری کرده است. تعجب‌آور این‌که، مسئولان دولتی به جای پذیرش شرایط فعلی و چاره‌اندیشی، مسئولان پیشین را مسبب ایجاد چنین شرایطی معرفی می‌کنند.

پلیس بوضوح در رسیدگی به پرونده‌های تجاوز به زنان با تاخیر عمل می‌کند. چندی پیش باندی شش نفره در شهر فرازر به یک دختر جوان و نامزدش حمله‌ور شده و به دختر جوان تجاوز کردند، اما لحظات سخت‌تر زمانی برای قربانی رقم خورد که پلیس در کلانتری از او خواست لحن شکایت خود را ملایم‌تر و از واژه‌های دیگری به جای تجاوز و آدم‌ربایی استفاده کند. یکی از متهمان پرونده پسر یکی از مقامات استانی بود و زمان زیادی طول نکشید تا قربانی فهمید سهل‌انگاری پلیس به چه دلیل بود. قربانی از رسانه‌ها کمک خواست تا فریاد خود را به گوش مردم سراسر هند برساند. پس از این افشاگری، پلیس دو نفر از اعضای باند را دستگیر کرد، اما چهار نفر دیگر هنوز فراری هستند. بازرس مامور پرونده نیز از کار تعلیق شد. در حادثه دیگری که باز هم در بنگالور رخ داد، خانم دکتری که به کیفیت غذای دانشجویان پزشکی اعتراض کرده بود، توسط گروهی در ملأعام عریان شد. حمله‌کنندگان به این زن زمانی دستگیر شدند که موضوع در رسانه‌های اجتماعی مطرح و بحث به مطبوعات کشیده شد.

زمانی که پلیس بنگالور درگیر این سه پرونده تجاوز بود، تجاوز دیگری در قلب این شهر و در محله مسیحی‌نشین اتفاق افتاد. دو مرد به دختری شانزده ساله در روشنایی روز تجاوز کردند. پلیس این پرونده را تحت کنترل داشت و اجازه نداده بود خبری از آن منتشر شود تا این‌که قربانی به یک بیمارستان دولتی رفت و از آنجا خبر به بیرون درز کرد. در طول هفته‌های گذشته، بنگالور شاهد تظاهرات چند هزار نفری در محکومیت تجاوز و درخواست برای مبارزه با آن است. این صحنه‌ها پیشتر فقط در دهلی نو دیده شده بود. در این تظاهرات عموما از عملکرد ضعیف پلیس و مسئولان دولتی انتقاد شده است. در حادثه شهر فرازر، پلیس نام قربانی را منتشر کرده بود. این اقدام خلاف قوانین است و همین موضوع باعث شده بود خانواده متهم اعضای خانواده قربانی را تهدید کنند. در بسیاری از موارد مشخص شده یک فرد خاص چند بار به افراد مختلف تجاوز کرده است. این به این معناست که متجاوزان با فراغ بال جرم خود را تکرار می‌کنند. حتی پلیس در نهایت اعتراف کرده افزایش آمار تجاوز در بنگالور ارتباط مستقیم با استراتژی‌های این سازمان دارد. رئیس شورای کارناتاکا در همین زمینه از پلیس بنگالور خواسته افسرانی را که سه سال خدمت اجباری خود را تمام کرده‌اند، از محل خدمت خود منتقل کند.

سیداماریا، فرماندار کارناتاکا اخیرا موضوع خشونت علیه زنان را مطرح کرده است. او یکی از احزاب سیاسی در هند به نام BJP را متهم به بی‌اخلاقی می‌کند و می‌گوید پشت همه این سهل‌انگاری‌ها رد پای این حزب دیده می‌شود. او می‌گوید یکی از اعضای شورا متهم به تجاوز بود، اما دستگیر نشد. همچنین افسران پلیسی که حین انجام وظیفه فیلم‌های هرزه‌نگارانه نگاه می‌کردند نیز تحت پیگرد قرار نگرفتند. هر زمانی که این سیاستمدار با سوال‌هایی درباره امنیت زنان مواجه شده، این مسائل را مطرح کرده است.

پس از برگزاری تجمعات متعدد در اعتراض به برخورد پلیس بنگالور با جرایم جنسی، مقامات استانی تشکیل جلسه دادند و بلندپایه‌ترین مقامات پلیس نیز در این جلسه حضور یافتند، اما این‌که آیا نتیجه این جلسات پاسخ روشن دادن به شهروندان بنگالور خواهد بود یا تداوم برخورد غیرمسئولانه پلیس با مساله تجاوز سوالی است که باید در انتظار پاسخش ماند.

مترجم: سارا لقایی

منبع: FIRSTPOST

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها