با فرارسیدن ایام تابستان طرح های مختلفی از سوی برنامه سازان مختلف روانه دفاتر مدیران شبکه ها و مدیران گروههای طرح و برنامه می شود تا بتواند در طولانی ترین تعطیلات سال ، بخشی از اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را به خود اختصاص دهد.
کد خبر: ۷۰۱۵۳

این برنامه ها معمولا ساختار و شکل و شمایلی مشخص دارند. از چند وله ، یک مجری و تعدادی تصاویر جوان پسند تشکیل شده اند و نویسندگان متن های آنها نیز تقریبا موضوع های مشابهی را در دستور کاری خود قرار داده اند.
البته شاید بتوان دلیل چنین تشابهی را تولید اکثر این برنامه ها در یک گروه خاص برنامه سازی در اغلب شبکه ها دانست. در شبکه های مختلف معمولا گروه های تامین برنامه و جوان و خانواده عهده دار ساخت چنین برنامه هایی می شوند.
اما امسال شبکه تهران ساخت برنامه ای با چنین حال و هوایی را به گروه معارف خود سفارش داده است. سعید غفاری تهیه کننده برنامه خط مستقیم سال گذشته برنامه دختران را برای شبکه یک سیما در ایام تابستان تولید کرد و امسال در کنار«رضا داستانی» تهیه این برنامه را برای نود روز تعطیلات تابستانی به عهده دارد.
نسیم خنک همان چیزی است که همه در تهران در گرمای بالای چهل درجه پایتخت به دنبال آن است. حال بعضی از افراد این نسیم را زیر کولرهای گازی می یابند و بعضی دیگر در وسط استخر شنا!
اما یکی از جاهایی که این هوای خنک زیر پوست آدم می خزد، اتاق فرمان پخش برنامه های زنده شبکه تهران است. اینجا منطقه خوش آب و هوایی است که زمانی پذیرای چند ویلای تفریحی و مسکونی بود و بعدها با گسترش شبکه های مختلف تلویزیونی هر یک از ساختمان های آن با اندک تغییری به یک استودیوی برنامه سازی تبدیل شد.
به خانه برمی گردیم ، صبح بخیر ایران و چندین برنامه زنده محصول فعالیت برنامه سازان سازمان صدا و سیما در همین محل است. در داخل یکی از استودیوهایی که در این محل واقع شده ، گروهی در دو اتاق تو در تو با چشم دوختن به تصایر تلویزیون های مختلف در حال کنترل برنامه های شبکه تهران هستند.
نسیم خنک فن کوئل می وزد و بر روی یکی از مبل های قرار گرفته در همین محل ، گروه تولید برنامه خط مستقیم منتظر تحویل گرفتن آنتن پخش هستند تا در فاصله ساعت 30/15 تا 16 برنامه ای زنده را برای جوانهای استان تهران پخش کنند.
جوانانی که به گفته تهیه کننده برنامه اگر در این ساعت در استخر و محل کار نباشند حتما در خانه هستند و اگر در خانه باشند و خواب نباشند و بیننده تلویزیون باشند؛ حتما انتخابشان برنامه خط مستقیم است. حتما می توانید از این فرمول ساده میزان مخاطبان احتمالی این برنامه را حدس بزنید!
بحث و گفتگوی تهیه کننده برنامه با جوانی که پیراهنی آبی و شلواری سفید به تن دارد، بر سر متنی است که قرار است او در ابتدای برنامه بخواند.
این بحث شروع روز کاری دست اندرکاران این برنامه است تا با سلام و علیکی متفاوت به سراغ مخاطبان بروند. ساعت 15است و از اینجا تهران چیزی است شبیه ماکتی از ساختمان های بد قواره که انگار ماکت سازی ناشی از سر بی حوصلی آن را ساخته و در وسط یک محل پر از دود قرار داده است. بحث مجری و تهیه کننده خاتمه یافته است.
از غفاری می پرسیم: «تفاوت ساخت برنامه ای با موضوع جوانان برای شبکه تهران با برنامه ای مشابه که قرار است از یک شبکه سراسری پخش شود، چیست؛»
او پاسخ می دهد: برای تولید برنامه ای با این مشخصات نیاز به شناخت متفاوت و مجدد مخاطب است. وقتی یک استان را برای برنامه سازی در نظر می گیریم معنای آن این است که باید با خرده فرهنگ ها، شناسه ها، نشانه ها و ادبیاتی که خاص آن منطقه است بتوانیم با مخاطبان خودمان ارتباط برقرار کنیم و بر اساس آن برنامه تولید کنیم. اما برنامه سازی برای یک شبکه سراسری از قواعد جهانشمول تری پیروی می کند و در نسبت با مخاطب اولویت ها و اهداف خاصی تقریبا تعیین شده است.

هدف ، نشاط بخشی
در میان برنامه های مختلفی که از شبکه های مختلف سیما پخش می شود، وجه تمایز خط مستقیم چیست؛ رضا داستانی تهیه کننده سیمای صبحگاهی در کنار غفاری این برنامه را هر روز به پخش می رساند.
فعالیت او و همکارانش تنها به همین استودیوی شیشه ای که تصویر آن را در همین صفحه می بینید خلاصه نمی شود. آنها پس از پایان برنامه از پله های دفاتر مختلف برنامه سازی بالا می روند تا بخش های تولیدی این برنامه را از سازندگان آنها تحویل بگیرند و روز بعد به پخش برسانند.
داستانی در سالهای گذشته فعالیت خود را در تولید برنامه های زنده صبح بخیر ایران متمرکز کرده و در حال حاضر پنجشنبه ها با برنامه ای درباره نقاط دیدنی ایران که تا به حال معرفی نشده در سیمای خانواده حضور دارد.
او درباره امکاناتی که در اختیار او و سایر همکارانش بوده تا از برنامه ای با این سوژه و موضوع اثری غیر تکراری بسازند، می گوید: تلاش کردیم تا از همه امکانات همچون موسیقی ، رنگ و... تا جایی که به ابتذال کشیده نشود استفاده کنیم.
داخل استودیو یک صندلی بزرگ نارنجی با چند شکل حجم دار بر روی زمین و چهار تابلو با تصاویری از 3دختر و 3پسر جوان و هندوانه و ماهی های قرمز داخل تنگ پس زمینه تصویری برنامه را شکل داده اند که در تصویر خوش آب و رنگ جلوه می کند.
داستانی درباره تفاوت این برنامه با سایر برنامه های جوانانه شبکه های دیگر می گوید: ما محتوایی تر کار می کنیم. اولویت اول ما محتوا است و بعد از آن ساختار. با گفتن این جمله به سراغ مجری جوان برنامه می رود تا آخرین کنترل ها را انجام دهد.
بر اساس هر یک از ماههای فصل تابستان یک محور کلی برای برنامه در نظر گرفته شده است. تیرماه ماه پرداختن به موضوع های «درک دیگران ، دلبستگی و وابستگی رفاقت» است. در مرداد ماه قرار است موضوعات برنامه به سمت «درک خویشتن» سوق پیدا کند و در ماه آخر تابستان مساله «ارتباط با خدا» اولویت برنامه خواهد بود. خط مستقیم در کنار اجرا بخش های مختلفی هم دارد.
یکی از بخش های این مجله تصویری «سرمقاله» است که در آن جمله یک فرد یا یک عارف یا اندیشه یک متفکر یا یک حدیث خوانده می شود. در بخش دیگری با نام «نگارگری» مهارت های زندگی از نظر ادبیات دینی بررسی می شود.
در یک قسمت دیگر با نام «محله» فعالیت های جوانان در اوقات فراغت در سطح محله های مختلف شهر بررسی می شود. قسمت «میکس» هم شامل پشت صحنه و گزارش هایی از نمایش های روی صحنه و... است.
فالنامه هم یکی از بخشهایی است که حتما برای مخاطبان برنامه که احتمالا جمع کثیری از آنها افراد دم بخت و پشت کنکوری هستند می تواند آموزه های فراوانی داشته باشد. اما برنامه موضوع های جالبی دارد که در طول ماههای آینده دوربین برنامه به سراغ آنها خواهد رفت.
اگر شما یا پدرتان یک پزشک جراح هستید یا با حضور در اتاقی پر از دکمه های مختلف هدایت یک هواپیما را به عهده دارید یا حتی اگر راننده اتوبوس ، خادم امامزاده ، معلم ، حافظ کل قرآن ، نجات غریق یا یک جانباز شیمیایی موفق ، همه اینها می تواند شکار خوبی برای دوربین این برنامه باشد.
همانطور که آسیب های اجتماعی فرهنگی ، دعوای جوان ها با هم یا به قول معروف ستیز آنها! عدم رعایت مقررات ، اهدای کلیه ، از خود گذشتگی یک زن در مراقبت از همسر جانبازش و دست اندرکاران صندوق های قرض الحسنه خانگی سوژه های آینده این برنامه خواهند بود.

باد بزنی با کاربرد مهم
سلام و علیک مجری با جوانان شهریار، رودهن ، بومهن ، اسلامشهر و دیگر جاهای استان تهران در حیاط مقابل استودیو، آغازگر برنامه است. او پس از این سلام و علیک به داخل استودیو می دود.
در طول اجرای برنامه بادبزنی حصیری به دست دارد و با آن بازی می کند. به نظر می رسد این کار راهی برای جلوگیری از حرکات زاید دست مجری باشد، چیزی که اکثر مجریان تلویزیون با آن درگیر هستند.
بعد از پایان بخش اول برنامه مجری که اندکی بداهه پردازی کرده ، مورد عتاب تهیه کننده قرار می گیرد. آنها با بی سیم با همدیگر در ارتباط هستند و در حین اجرای برنامه کلمات مختلفی میان آنها به طور نامحسوس رد و بدل می شود. هفته دوم اجرای برنامه است و موضوع امروز درباره بخشش.
داستانی تاکید می کند مجری حرکت و با دوربین بازی کند. حالا مجری درباره مثبت اندیشی حرف می زند و لحظاتی بعد کلامش را قطع می کند تا بخش دیگر برنامه که درباره پشت صحنه یک تئاتر است پخش شود.
غفاری درباره انتخاب مجری برنامه می گوید: تلاش کردیم تا مجری برنامه چهره آشنایی نداشته باشد. برای اجرای این برنامه از بیش از 35نفر تست گرفتیم. هرچند این مجری تازه کار است اما قابلیت های خوبی دارد و امیدواریم به عنوان یکی از مجری های خوب ، باسواد و جوان پسند معرفی شود.
آنچه برای ما اهمیت داشت تناسب بین مهارت ، دانش ، سواد و برقراری یک ارتباط خوب بود. چیزی که شاید لازم باشد تا برخی مجریان تلویزیون توجه بیشتری به آن کنند.
داستانی درباره مزایا و معایب کار با مجری جوان می گوید: برنامه زنده امکان تکرار ندارد و هر عیبی پیش بیاید روی آنتن دیده می شود. مجری جوان می تواند اشتباهاتی داشته باشد که به دلیل زنده بودن برنامه قابل کنترل نباشد اما مجری تازه کار مقاومتی در برابر تصمیم گیری گروه ندارد و برای همین با فاکتورهای برنامه هماهنگ تر است.
حالا دوربین برنامه در منطقه تجریش است و سوال گزارشگر از مردم درباره گذران اوقات فراغت.

چه شبکه ای بهتر از شبکه تهران!
غفاری معتقد است : مخاطبان برنامه جوانانی هستند که در تهران زندگی می کنند و در فاصله سنی 18تا 26سال قرار دارند و در واقع با توجه به این نکته ساختار، عنوان بندی و فضاسازی از ریتم ، نشاط، تحرک و ابداع و خلاقیت خاص خود برخوردار است.
او می گوید: روزهای چهار شنبه برنامه ما یک میهمان دارد. از هفته های آینده هم در کنار برقراری تماس تلفنی تلاش می کنیم تا با راه اندازی باشگاهی برای مخاطبان برنامه با نام «باشگاه تابستانی سوژه پردازان خط مستقیم» امکانی فراهم کنیم تا در آن تمامی جوانان تهرانی سوژه هایی را با توجه به موضوع برنامه در قالب فیلم تولید کنند تا این سوژه ها با نام خودشان در برنامه ارائه شود.
ضمن آن که با طراحی صفحه ای در شبکه اینترنت از این طریق هم با مخاطبان ارتباط برقرار خواهیم کرد. او ادامه می دهد: به خاطر گرمی هوا اگر در این ساعت جوانها در خواب و استخر نباشند خانه هستند و پای تلویزیون و چه شبکه ای بهتر از شبکه تهران! اما آیا این برنامه تمامی قواعد یک برنامه متفاوت را دارد؛
او و همکارش درباره فضای یکنواخت استودیو هم می گویند: برنامه ما برنامه ای زنده است و این برنامه ها از یک قواعدی پیروی می کند. استودیوی جذاب و زیبا یکی از این ویژگی ها است.
تلاش ما باید معطوف به این مساله باشد که در همین فضا و در همین شرایط ابداع خلاقیت و تازگی بودن را به مرور ایجاد کنیم و اگر نکنیم ضعف از ما است. داستانی اضافه می کند: برای اجرای برنامه در کنار استخر امکان فنی مهیا نیست. محدودیت فنی باعث شده در این فضا خلاصه شویم.
برنامه ما در شدت نور آفتاب پخش می شود و به همین دلیل باید تمام کنتراست های نوری لحاظ شود. این ساعت نورهای مستقیم و با شدت زیاد داریم و این مساله محدودیت ایجاد می کند.
از سوی دیگر این مکان از ابتدا برای ضبط برنامه اختصاص نیافته و اینجا ویلاهایی بوده که بعدا استودیو شده و به همین دلیل امکانات برق و نورش محدود است. البته ما تلاش خودمان را برای ارائه کاری خلاقه می کنیم.
مثلا اجرای پلاتوی زنده در یک فضای داخلی و خارجی نیازمند ریسک است که بخشی از این کار انجام شده و بخشی هم نیازمند رتوش است.

پارتی بازی یک درصدی
از محمد قاسمی مجری برنامه می پرسیم: بزرگ ترین اشتباهی که در این برنامه تا به حال انجام داده ای چه بوده است؛ می گوید: این اشتباه امروز رخ داد.
جوانی و جهالت کردم و نکته ای را خطاب به نور پرداز برنامه در زمان پخش برنامه گفتم که درست نبود. از برخورد گروه ابراز رضایت می کند و می گوید: از روز اول با خودم شرط کردم تا به عنوان یک مجری هر نوآوری که می خواهم انجام بدهم را با گروه تولید هماهنگ کنم.
تجربیات قبلی محمد قاسمی در زمینه رسانه به 3سال حضور در باشگاه تلویزیونی جوان و طی کردن دوره های برنامه سازی تلویزیونی و حضور در نمایشی به کارگردانی بهزاد بهزادپور خلاصه می شود.
او دانشجوی سال دوم رشته جامعه شناسی با گرایش پژوهشگری اجتماعی است و به اعتراف خودش پارتی بازی در انتخاب او برای این نقش یک درصد تاثیر داشته است. پیش از ادامه این گفتگوی دوستانه ، او برای مرور متن روز بعد فرا خوانده می شود.
برنامه دقایقی قبل به انتها رسیده و حالا نوبت به برنامه ای دیگر رسیده است.

رضا استادی
ostadi@jamejamonline.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها