مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از کشف چاه نفت در فرودگاه اهواز خبر داد و گفت: برنامه زمان‌بندی دقیق برای جابه‌جایی فرودگاه اهواز در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۷۰۰۱۸۵

محمدعلی ایلخانی افزود: با توجه به کشف چاه نفت در فرودگاه اهواز، شرکت فرودگاه‌ها رسما با وزارت نفت وارد مذاکره شده تا این موضوع با توافق طرفین مرتفع شود.

وی با بیان این‌که وزارت نفت رسما نسبت به در اختیار گرفتن این چاه اقدام کرده است، گفت: در جریان مذاکرات قرار شد وزارت نفت نسبت به ساخت یک فرودگاه جدید در اهواز اقدام کند و به محض آماده شدن آن، شرکت فرودگاه‌ها محل فعلی فرودگاه اهواز را به این وزارتخانه تحویل دهد.

پیش از این محمد رسولی‌نژاد، مدیرعامل پیشین شرکت فرودگاه‌های کشور نیز ضمن تائید وجود حوضچه‌های نفتی در باند فرودگاه اهواز از لزوم جابه‌جایی این فرودگاه خبر داده بود. مخزن میدان نفتی اهواز به طول 70 کیلومتر و عرض ده تا 15 کیلومتر یکی از سوپرمخزن‌های دنیا محسوب می‌شود که در 40 سال گذشته به‌دلیل ناهماهنگی‌های صورت گرفته بافت شهری به سمت این مخزن نفتی کشیده شده است.با توجه به این‌که برای توسعه میدان نیاز است که دکل در منطقه فرودگاه مستقر شود، ممکن است پرواز‌ها در دراز‌مدت تحت‌الشعاع این موضوع قرار گیرد، به همین دلیل برخی نظرات کارشناسی بر این است که فرودگاه اهواز به نقطه‌ای دیگر منتقل شود./ ایسنا

خسارت آتش‌سوزی‌های اخیر به جنگل‌های فارس

حریق جنگل‌های استان فارس امسال خسارات جبران‌ناپذیری به درختان این منطقه وارد کرده است، به گفته مسئولان خساراتی که آتش به درختان این استان زده تا 10 سال آینده و حتی بیشتر نیز جبران نخواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در این باره گفت: متاسفانه فارس با داشتن 17 درصد جنگل‌های کشور همچنان از داشتن بالگرد اطفای حریق محروم است.

کاظم بردبار افزود: طی مدت اخیر روند آتش‌سوزی در جنگل‌های استان فارس شدت یافته به گونه‌ای که هر روز شاهد وقوع آتش‌سوزی در یکی از عرصه‌ها هستیم. لذا جای نگرانی است چراکه در این مدت تعداد زیادی از درختچه‌های این استان از جمله درختچه‌های بنه از بین رفته که برگشت آن امکان‌ناپذیر است. وی گفت: در این مدت 4800 هکتار از جنگل‌های این استان طعمه حریق شده که بیش از 30 میلیارد تومان خسارت وارد کرده در حالی که در سال گذشته در فصل گرما فقط 2850 هکتار طعمه حریق شده بود.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با تاکید بر این که این خسارت‌ها به این زودی جبران نخواهد شد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که تا 10سال آینده و حتی بیشتر نیز این درختان از بین رفته جبران نشودوی با تاکید بر این که 80 درصد از این خسارت‌ها قابل برگشت نیست، گفت: این خسارت‌ها مشکلات زیادی را در استان به وجود می‌آورد که به عنوان نمونه می‌توان به فرسایش خاک که عامل اصلی تولید است اشاره کرد. علاوه بر این احتمال وقوع سیلاب در بالادست نیز وجود دارد که این امر می‌تواند مشکلات زیادی را برای استان به همراه داشته باشد./مهر

مرگ دریاچه بزنگان نزدیک است

دریاچه بزنگان خراسان رضوی که در جنوب رشته کوه‌های هزار مسجد و در شهرستان سرخس واقع شده، هم‌اکنون آخرین نفس‌های خود را می‌کشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این باره گفت: خشکسالی‌های پی در پی و مکرر از یک سو و افزایش جمعیت انسانی در بالادست و گسترش زمین‌های کشاورزی که خود به مصرف بیشتر آب منجر شده از دیگر سو این دریاچه را با تهدید روبه‌رو کرده است.حمید صالحی با اشاره به نبود منابع آب برای تغذیه این دریاچه افزود: کمبود آب دریاچه موجب رشد گیاهان آبزی و اشغال تمام سطح دریاچه شده که همین امر افت آب دریاچه را شتاب بخشیده است.وی اظهارکرد: خطر ورود رسوب به دریاچه همراه با سیلاب‌های فصلی به علت تخریب مراتع بالادست و گستره کم دریاچه، آن را بسیار شکننده و آسیب‌پذیر کرده است. صالحی گفت: گستره این اثر طبیعی ملی حدود 400 هکتار است و این در حالی است که گستره پهنه آبی آن در حالت اشباع آب حدود 50 هکتار و ارتفاع متوسط آن 850 متر از سطح دریاست.مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: آب این دریاچه از ارتفاعات آهکی واقع در 20 کیلومتری جنوب دریاچه، توسط دو آبراهه اصلی که از سمت شرق و غرب به این دریاچه راه می‌یابند، تامین می‌شود.صالحی یادآور شد: منابع آب زیر زمینی تغذیه‌کننده اطراف دریاچه بزنگان دو چشمه دائم به نام‌های چشمه گل بی‌بی و چشمه کرق غلام است و البته بخش عمده‌ای از آب دریاچه از سوی چشمه‌های فعال کف دریاچه تامین می‌شود./‌ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها