در هر خانه‌ای ـ آن هم خانه‌های ایرانی ـ کلی وسیله هست که ما به آنها لوازم اضافی می‌گوییم. گاهی دنبال راهی می‌گردیم که از دست این وسایل خلاص شویم و بعضی وقت‌ها هم آنها را در زیرزمین، انباری یا حتی زیر تخت و امثال اینها پنهان می‌کنیم؛ وسایلی که گاهی بیش از ده سال با آنها کاری نداریم.
کد خبر: ۶۹۸۰۱۱

فقط در خانه‌های کوچک امروزی، جا را تنگ‌تر کرده است​ و سالی یک بار باید بیرون بیاید و تمیز شود و باز هم به گوشه تنگ و تاریک خود بازگردد. کاری که نه تنها فایده‌ای دربرندارد، که بر جسم و جان خانم خانه هم اثرات نامطلوب بر جا می‌گذارد.

اما عده‌ای از همین وسایل که به ظاهر اضافی است، استفاده‌های جالبی می‌کنند. قبل از آن که چند نمونه را برایتان بنویسیم بر این نکته اصرار می‌کنیم که وقتی به وسیله‌ای نیاز ندارید، یا آن را به کسی بدهید که می‌تواند از آن استفاده کند، یا واقعا از خانه خارجش کنید. این روزها شهرداری‌ها هم جایی برای تعمیر و نوسازی وسایل دست دوم در نظر گرفته‌اند. به این ترتیب وسیله بدون استفاده شما به دست یک فرد یا خانواده‌ای می‌رسد که به آن نیاز دارد.

این دکور قدیمی چقدر زیباست

تا وقتی خانه‌ها حیاط‌های بزرگ داشت و یک طبقه بود، همیشه کنار یکی از دیوارها نردبانی چوبی دراز کشیده بود تا اگر کسی بخواهد به پشت بام برود، بلندش کند و از پله‌ها به پشت بام برسد.

هنوز هم در خیلی از خانه‌ها بقایای این نردبان‌ها وجود دارد. اگر شما هم یکی از آنها را در انباری دارید، خوب است بیرونش بیاورید و گرد و خاک سال‌ها تنها ماندن را از چهره‌اش بگیرید و آن را مهمان اتاق پذیرایی یا هال خانه بکنید.

خیلی وقت‌ها، چهره کهنه و قدیمی نردبان خودش حس جالب و به قولی نوستالژیک را تداعی می‌کند، اما می‌توانید رنگی که به دیگر وسایل بیاید هم به آن بزنید و قدری نونوارش کنید.

با قرار دادن چند شیشه روی پله‌های نردبان، یک دکور زیبا و جذاب و منحصر به فرد خواهید داشت؛ مکانی برای گذاشتن چند قاب عکس، یک گلدان تزئینی و چند جلد کتاب.

جایی دیدم که یک شهروند خوشفکر و باسلیقه، این نردبان را به صورت افقی به دیوار پیچ کرده بود و از آن یک کتابخانه زیبا ساخته بود. برای همین است که می‌گویند: «دکورهای زیبای اتاق و خانه، از فکر و ذهن شما درست می‌شود.»

تکه‌های کوچک و رنگارنگ را نگه​دارید

در خانه من و شما، تکه‌های پارچه بوفور یافت می‌شود؛ البته بیشتر آنها بعد از خیاطی راهی سطل زباله می‌شود. بهتر است آنها را دور نریزید و به مرور جمع‌شان کنید. بعد یک روز سر فرصت بنشینید و پارچه‌ها را در اندازه‌های مناسب برش بزنید. این تکه‌های کوچک رنگی را به هم بدوزید و یک پارچه مربع یا مستطیل درست کنید. دو تا از این پارچه‎‌های رنگارنگ و تکه‌دوزی شده را که به هم وصل کنید، یک رویه کوسن زیبا خواهید داشت.

اگر اهل کارهایی مانند قلاب‌بافی هم هستید، می‌توانید چند گل رنگی کاموایی درست کنید که روی کوسن شما بنشیند و آن را زیباتر کند. حتما می‌دانید که استفاده از رنگ‌های متنوع و البته شاد، به زیباتر شدن​ روکوسنی‌ها، مبلمان و دکور هال و پذیرایی کمک می‌کند؛ البته یادتان باشد که رنگ رویه کوسن‌ها باید با چیدمان کلی خانه هماهنگ باشد.

وسایل شخصی را از کشوها بیرون بیاورید

خیلی از ما اهل جمع کردن وسایل مختلف و به نوعی دوستدار کلکسیون‌ها هستیم. کلکسیون‌ها همیشه وسایل گران قیمت و خاص نیست . بعضی‌ها کارت‌های عروسی و تولد را نگه می‌دارند. گروهی صدف‌های کنار ساحل یا سنگ‌های صیقلی کنار و کف رودخانه‌ها را جمع می‌کنند و خیلی‌ها هم موقع سفر یا گشت و گذار از عکاسی لذت می‌برند.

با همین وسایل که اغلب در کشوها و کمدها باقی می‌ما​ند، هم می‌توانید به دکور خانه، کتابخانه، کابینت‌ها، در یخچال و فریزر و... جلوه‌ای تازه بدهید و هم خاطرات سال‌های دور را برای افراد خانواده و دوستان زنده کنید.

استفاده از این روش، به اتاق، هال و پذیرایی و حتی آشپزخانه شما شخصیت می‌دهد. کار سختی هم نیست، فقط باید با قدری دقت، تعدادی از وسایل خود را به صورت درست، در جایی مناسب بچینید.

بشقاب‌های تک هم به​کار می‌آید

خیلی از خانم‌ها وقتی چند عدد از بشقاب‌های یک سرویس می‌شکند یا لب‌پر می‌شود، سراغ یک سرویس دیگر می‌روند و بشقاب‌های باقیمانده را هم کنار می‌گذارند.

یکی از زیباترین تزئینات خانه، استفاده از بشقاب‌های تک با رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوت است. یک بار این پیشنهاد را اجرا کنید و نتیجه‌اش را ببینید.

آویزان کردن چند بشقاب با اندازه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های متفاوت، جلوه خاصی به هر دیواری می‌دهد. مطمئنا شما هم از این کار لذت خواهید برد.

خود را در راکت ببینید

اگر اهل ورزش‌های راکتی هستید، وقتی یک راکت نو می‌خرید، آن را که کهنه شده دور نیندازید. راکت کهنه را بردارید، به آ​ینه‌سازی محل بروید و از آقای فروشنده بخواهید یک آ​ینه در وسط راکت شما جاسازی کند. تعجب نکنید، اول اجازه دهید آ​ینه آماده شود و خود را در آن ببینید، بعد از انجام این کار حسابی لذت ببرید.راکت را روی دیوار اتاق خواب یا حتی پذیرایی خانه نصب کنید و از این ایده جالب لذت ببرید.

دیوار اتاق‌خواب بچه‌ها

دیوار اتاق های‌خواب​و بویژه اتاق‌خواب بچه‌ها را هم می‌توانید با کاردستی‌های ارزان​قیمت خودشان یا عکس‌ها و طرح‌هایی که جمع کرده‌اند، تزئین کنید. یادتان باشد برای این کار از خود بچه‌ها هم کمک بگیرید. هم برای طرح کلی کار و هم برای چسباندن وسایل تزئینی روی دیوارها.آنچه اینجا نوشتیم فقط نمونه‌هایی از فعالیت‌هایی است که هم به پرورش خلاقیت اعضای خانواده کمک می‌کند، هم فضای خانه را شادتر و متنوع می‌سازد و هم در اقتصاد خانه و خانواده نقش موثری خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها