امروز 30 تیر 1393 هجری شمسی؛ 23 رمضان 1435 هجری قمری، 21 جولای 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۹۷۹۰۷
30 تیر،  قیام مردمی علیه نخست وزیری قوام

هجری شمسی

30 تیر 1293

مراسم تاجگذاری احمدشاه، آخرین پادشاه سلسله قاجار، در تهران برگزار شد. هزینه این جشن از طریق استقراض از بانک شاهی تأمین شد.

30 تیر 1331

در پی اعتراض گسترده مردم و نمایندگان مجلس به نخست وزیری احمد قوام، دولت او سقوط کرد. بدین ترتیب، دکتر محمد مصدق بار دیگر نخست وزیر شد.

30 تیر 1343

درپی ملاقات دوروزه سران سه کشور ترکیه‌، ایران و پاکستان‌، پیمان «عمران منطقه‌ای‌» یا «آر.سی‌.دی‌» شکل گرفت‌.

30 تیر 1357

حجت الاسلام شیخ احمد کافی واعظ معروف درگذشت. وی در سال 1307ش در مشهد مقدس به دنیا آمد و پس از پایان دروس مقدمات و ادبیات عرب، به دلیل شوق و علاقه شدید به منبر، به وعظ و ارشاد مردم پرداخت.کافی واعظ و خطیبی مشهور بود. در دوران شاه، در حالی که بردن نام امام خمینی در منابر عمومی جرم محسوب می‏شد، وی در مجامع عمومی از امام به بزرگی و عظمت یاد می‏کرد. سرانجام او چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در 50 سالگی در سانحه‏ای مشکوک دار فانی را وداع گفت.

هجری قمری

23 رمضان 969

ابوالحسن بن احمد ابیوردی مشهور به دانشمند ریاضی دان پرآوازه ایرانی درگذشت. ابیوردی در ادبیات، کلام، فلسفه و ریاضیات تالیفاتی به زبان های فارسی و عربی دارد. در اثری به نام «حل لاینحل» هجده مسئله ریاضی را که حل شنده باقی مانده بود، حل و گردآوری کرد. ابیوردی شعر نیز می سرود.

میلادی

21 جولای 1888 میلادی

جان دیوید دانلپ محقق و دامپزشک اسکاتلندی، نخستین چرخ لاستیکی باددار را ساخت. نخستین دوچرخه ای که دانلپ با استفاده از همین چرخ ها ساخت، هنوز در موزه ادینبورگ نگهداری می شود.

21 جولای 1969 میلادی

کره ماه به تسخیر انسان درآمد و عصر فضا آغاز شد. خبر مربوط به این واقعه به این شرح انتشار یافت، «انسان در ماه راه رفت، غذا خورد و خوابید.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها