پنتاگون:

ایران توانایی ساخت موشک قاره پیما را دارد

بر اساس آخرین برآوردهای پنتاگون، ایران دانش ساخت موشک قاره پیما را دارد اما تا سال 2020 آن را عملیاتی نخواهد کرد.
کد خبر: ۶۹۷۲۵۴
ایران توانایی ساخت موشک قاره پیما را دارد

موسسه بین‎المللی مطالعات راهبردی (IISS)، وزارت دفاع آمریکا در گزارشی که ژانویه 2014 (دی 1392) تهیه کرده و به تازگی منتشر شده است، برآوردهای اطلاعاتی پیشین خود را مورد بازنگری قرار داده است.

محقق این اندیشکده انگلیسی می‎نویسد: "همان طور که در گزارش تفصیلی سال 2010 تشریح داده شده است، ایران موفق به تولید طیف گسترده‎ای از موشک‎هایی با بُرد کوتاه و متوسط با سوخت مایع از روی مُدل اسکاد شده است. پیشرفته‎ترین آنها موشک با برد متوسط و سوخت جامد "سجیل-2" است که قابلیت حمل کلاهک 750 کیلوگرمی تا فاصله حدوداً 2200 کیلومتری را دارد. هیچ کدام از کشورهایی که هسته‎ای نیستند، موفق به ساخت موشکی با این برد نشده‎اند. اما سجیل-2 هنوز کاملاً آزمایش نشده است و به واحدهای نظامی تحویل داده نشده است.

در ادامه گزارش آمده است: "ایران دانش و زیرساختِ تولید ICBM را دارد اما بر اساس برآورد IISS، غیر محتمل است که یک ICBM عملیاتیِ ایرانی تا قبل از 2020 ساخته شود. مقامات ایرانی در صحبت‎های خود تاکید کرده‎اند که نمی‎خواهند موشک‎هایی با برد بیشتر از 2200 کیلومتر تولید کنند. حتی اگر ایران تغییری در تصمیمات خود بدهد، تحریم‎ها و کنترل صادرات، باعث دشوار شدنِ دست‌‎یابی تهران به منابع مورد وثوق برای سوخت سجیل و دیگر اجزای لازم برای برنامه موشکی می‎شود."

این تغییر در برآورد، همزمان با مذاکرات 5+1 با ایران بر سر توافق جامع درباره برنامه هسته‎ای در وین در حال انجام است: "آمریکا اصرار دارد که توافق باید شامل برنامه هسته‎ای ایران نیز باشد زیرا قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته است تمام فعالیت‎های مرتبط با توسعه موشک‌های بالستیک که توانایی حمل سلاح هسته‎ای را دارد، متوقف کند."

این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری تاکید کرد: "مذاکرات منحصر به بحث هسته‌ای است. ما یک تصمیم گرفته ایم که مذاکرات در موضوع هسته ای باشد. "( مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها