کنترل قند، استفاده از داروهای مختلف و انجام آزمایش‌های روزانه برای تشخیص سطح قند خون، گوشه‌ای از مشکلاتی است که افراد دیابتی هر روز با آن دست به گریبانند. دو سال پیش، تعدادی از محققان دانشگاه برون رودآیلند اعلام کردند در حال ساخت دستگاهی با قابلیت تشخیص میزان کم گلوکز در بزاق دهان هستند که به نظر می‌رسد کار ساخت این بایوچیپ به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.
کد خبر: ۶۹۷۰۱۲

بایوچیپ طراحی شده، این امکان را در اختیار دیابتی‌ها قرار می‌دهد که بدون استفاده از یک قطره خون و تنها با آزمایش بزاق دهان، از میزان گلوکز بدن خود باخبر شوند.

همچنین می‌توانند میزان گلوکز در ترکیب آب، نمک و آنزیم‌های خاصی را تشخیص دهند که در مجموع به عنوان بزاق مصنوعی شناخته می‌شوند. این بایوچیپ در ابعاد سه سانتی‌متری و از جنس کوارتز بوده و با لایه‌ای از نقره پوشیده شده است.

پیش از این، چیپ‌های دیگری نیز طراحی شده بودند که سطح آنها به وسیله پلازمونیک پوشیده شده بود و دقت لازم را نداشتند. اکنون با ایجاد تغییرات جدید، به نظر می‌رسد این بایوچیپ می‌تواند در بزاق شبیه‌سازی شده عملکرد درستی داشته باشد.

محققان در همین رابطه توضیح داده‌اند قدم بعدی انجام آزمایش روی بزاق انسان است. این در شرایطی است که به طور کلی بزاق دهان صد برابر کمتر از خون حاوی گلوکز است.

مشکلی که در طول ساخت بایوچیپ مورد توجه بوده و در اطلاع‌رسانی به استفاده‌کننده، اعمال شده است.

محمد طالبیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها