با پیشروی گروه تروریستی داعش در برخی مناطق عراق، مقامات آمریکایی به اظهارنظرهایی پرداختند که ماهیت اهداف و مقاصد آنها را درباره عراق نشان می‌داد. گرچه چند روز بعد از سوی منابع رسمی واشنگتن این نظرها رد شده و دیدگاه اشخاص عنوان شد، اما تا حدود زیادی نشان داد آمریکا از سال‌ها پیش خواب تجزیه عراق را می‌دیده است.
کد خبر: ۶۹۶۲۹۷

پس از تصرف موصل از سوی گروه داعش، رایان کراکر سفیر سابق آمریکا در عراق در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان بیان کرد: «احتمالا داعش با از بین بردن مرز بین عراق و سوریه در حق آمریکا لطف بزرگی کرده است، به همین دلیل به نظرم بهتر است ما هم به دنبال اهداف آنها برویم و هر جا می‌روند از آنها حمایت کنیم.»

کاخ سفید بلافاصله با صدور بیانیه‌ای این صحبت‌ها را نظر شخصی رایان کراکر دانست و تاکید کرد دولت آمریکا بشدت مخالف تجزیه عراق است، اما شواهد نشان از برنامه‌ریزی‌های دیگری برای حمایت از این گروه در سوریه و عراق دارد. آمریکایی‌ها در توجیه نگرش‌های تجزیه‌طلبانه‌شان نسبت به عراق می‌گویند عراق مدت‌های زیادی است که درگیر مسائل قومی و مذهبی شده است. آنها می‌گویند در حالی که سالیان سال اقلیت سنی بر این کشور حکومت می‌کرده، شیعیان از سال ۲۰۰۶ تاکنون توانستند قدرت را به دست گیرند و همین امر، عصبانیت کشورهای عربی منطقه و همچنین قبایل سنی را به دنبال داشته است. از اینها گذشته، حمله داعش به عراق بهانه‌ای به دست کردها داد که بسرعت مناطق نفتخیز را به تصرف خود در آورند و به دنبال استقلال اقلیم خود باشند؛ استقلالی که قبل از هر چیز از سوی رژیم صهیونیستی پشتیبانی شد.

اینجا بود که نتیجه همه جوسازی‌ها علیه یکپارچگی عراق روشن شد. پیش از اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حمایت از استقلال کردستان، در خبرها آمده بود چند محموله نفتی از سوی کردستان عراق به اسرائیل فرستاده شده است. به این ترتیب بود که روشن شد مهم‌ترین نتیجه استقلال کردستان، تامین منابع انرژی رژیم صهیونیستی خواهد بود.

مساله‌ای ریشه‌دار

موقعیت ژئوپولتیک عراق همواره باعث شده است کشورهای استعمارگر چشم طمع به این کشور داشته باشند و طرح تجزیه عراق به یکی از طرح‌های کلان آنها تبدیل شود.

عراق قلب منطقه عربی ـ آسیایی به شمار می‌رود. کارشناسان سیاسی در وزارت جنگ آمریکا و شورای امنیت ملی آمریکا سیطره بر عراق را در راستای در اختیار گرفتن منابع نفتی و خطوط مواصلاتی راهبردی این کشور در برنامه خود قرار داده‌اند.

شبکه خبری الجزیره با تحلیل مقاله‌ای به قلم ابراهیم علوش، نویسنده فلسطینی در این باره گفت: در تاریخ 26/9/2007 مجلس سنای آمریکا طرح تجزیه عراق را به اقلیم خود مختار کردستان، شیعه‌نشین‌ها و سنی‌نشین‌ها تصویب کرد. به نوشته این منبع، میان اعضای صد نفره مجلس سنای آمریکا، 75 نفر از اعضا به این طرح رای مثبت و 23 عضو دیگر سنا به این طرح رای منفی دادند. نکته قابل توجه این بود که 26 عضو جمهوریخواه مجلس سنا که از اعضای حزب بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا بودند، نیز به این طرح رای مثبت دادند. این درحالی بود که پیشتر دولت وی علنا مخالفت خود را با طرح تجزیه عراق اعلام کرده بود. حمایت زیادی که از طرح تقسیم عراق در مجلس سنای آمریکا شد بیانگر این است که طرح تجزیه عراق مورد حمایت نخبگان حاکم آمریکا و لابی یهودی قرار دارد و آمریکا گرچه در لفظ با چنین طرحی مخالفت می‌کند، اما اگر در برابر یک واقعیت انجام شده قرار بگیرد بشدت از آن استقبال خواهد کرد.

مسعود بارزانی، رئیس دولت منطقه‌ای کردستان عراق چندی پیش در اظهار نظری گفت: بعید است آمریکا و ترکیه با اعلام کشور مستقل کردستان مخالفت کنند. وی این سخنان را یک روز پس از آن گفت که از پارلمان کردستان خواست تاریخی را برای برگزاری همه‌پرسی معین کنند. برخی کارشناسان در این باره گفتند اظهارات بارزانی پس از آن بیان می‌شود که مقامات دولت منطقه‌ای کردستان به واشنگتن سفر کرده تا به دولت آمریکا که تاکنون بر حفظ یک عراق متحد تاکید داشت، مساله استقلال کرستان را توضیح دهند. آمریکا در سطح عمومی و علنی تاکنون بارها مخالفت خود را با جدایی کردستان عراق از دولت مرکزی اعلام کرده است.

با این حال در تاریخ 25/11/2003، لیزلی، یک صهیونیست به طور رسمی با درج مقاله‌ای تحت عنوان «تجزیه سه دولت» در روزنامه نیویورک تایمز طرح تجزیه عراق را مطرح کرد و در همکاری با وی جوزف بایدن ـ معاون فعلی باراک اوباما ـ طرح کنفدرالی ضعیف را در این راستا در مقاله‌ای با عنوان «انسجام از طریق حکومت خود مختار» مطرح کرد که مورد تائید دو حزب جمهوریخواه و دموکرات قرار گرفت.در تاریخ 8/10/2006 نیز روزنامه تایمز از طرح دیگری پرده‌برداری کرد که هدف آن تجزیه عراق بود. این روزنامه نوشت طرح تجزیه این منطقه ناشی از ملاحظات استراتژیک است؛ زیرا اسرائیل و قدرت‌های جهانی احساس امنیت نخواهند کرد، مگر این که کشورهای منطقه را به دولت‌های کوچک بر اساس طایفه‌ای و نژادی تجزیه کنند.

بنابراین باید مهم‌ترین حامیان طرح تجزیه عراق را آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست. آمریکا گرچه در ظاهر از وحدت و یکپارچگی عراق حمایت می‌کند، اما اگر این کشور تجزیه شود هیچ نگرانی نداشته و از پیش چنان که اشاره شد خود رابرای آن آماده کرده است. هدف آمریکا و اسرائیل نه تنها تجزیه عراق که تجزیه کل کشورهای خاورمیانه و تقسیم آنها به دولت‌های کوچک و ضعیف است. زیرا تنها در این صورت خواهد بود که امنیت اسرائیل برای درازمدت می‌تواند حاصل شود، چون دیگر هیچ خطری موجودیت آن را تهدید نمی‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها