دومین جلسه پارلمان عراق برای تعیین رئیس پارلمان، نخست وزیر و رئیس جمهوری که امروز (یکشنبه) با حضور 233 نماینده کار خود را آغاز کرده بود بار دیگر بی نتیجه پایان یافت و به روز سه‌شنبه موکول شد.
کد خبر: ۶۹۵۳۷۴
چرا جلسه پارلمان عراق بی‌نتیجه ماند؟

به گزارش پایگاه عربی "عراق پرس"، جلسه امروز پارلمان عراق برای تعیین رئیس پارلمان و معاونانش به دلیل عدم توافق گروه‌های مختلف سیاسی عراق با درخواست ائتلاف ملی عراق و با اعلام رئیس موقت پارلمان بی‌نتیجه ماند و به سه‌شنبه موکول شد.

اسامه النجیفی، رئیس پیشین پارلمان عراق در این نشست اعلام کرد که ائتلاف نیروهای عراقی (گروه‌های سنی حاضر در پارلمان) بر سر سلیم جبوری برای ریاست پارلمان به توافق رسیده‌اند و از بقیه گروه‌ها خواست تا گزینه‌های خود را برای نخست وزیری و رئیس جمهوری اعلام کنند.

دلیل تعویق جلسه امروز وجود اختلاف میان ائتلاف ملی عراق(گروه‌های شیعی پارلمان) و ائتلاف نیروهای ملی عراق بر سر ریاست الجبوری و نیز عدم اعلام دو معاون رئیس پارلمان از سوی کرد‌ها و شیعیان بود. در این نشست همچنین برخی از نمایندگان کرد پارلمان عراق در جلسه شرکت نکرده بودند.

بر اساس قانون اساسی عراق رئیس پارلمان و معاونان وی باید در اولین جلسه پارلمان جدید انتخاب شوند که با ناکام ماندن جلسه امروز، عملا بر خلاف قانون اساسی تعیین رئیس پارلمان و معاونانش به جلسه سوم خواهد کشید.

طبق توافق میان گروه‌های سیاسی عراقی ریاست پارلمان از میان اهل سنت انتخاب می‌شود و دو معاون وی را کردها و اعراب شیعه معرفی می‌کنند. رئیس جمهور نیز براساس این توافق باید از گروه‌های کرد عراقی انتخاب شود و معاون اول و معاون دوم رئیس جمهور از اعراب سنی و شیعه انتخاب می‌شوند. پست نخست وزیری نیز طبق طوافق مذکور به اعراب شیعه می‌رسد و معاونان نخست وزیر کرد و عرب شیعه خواهند بود.

پس از آن تشکیل شد که یک منبع پارلمانی اعلام کرد مهدی حافظ، رئیس موقت پارلمان عراق که مسن‌ترین نماینده نیز است، به دلیل تاخیر در حضور تعدادی از نمایندگان ائتلاف کردستان، جلسه پارلمان را به وقت محلی به ساعت یک بعد از ظهر موکول کرد.

در همین حال تعدادی نمایندگان ائتلاف کردستان به دلیل آنچه "اوضاع نامساعد جوی" خواندند در پارلمان حاضر نشدند.

این در حالی است که یک منبع در پارلمان عراق اعلام کرد که نمایندگان دو فراکسیون "تغییر" و "اتحاد ملی" که متشکل از کردها هستند، وارد ساختمان پارلمان شدند.

از سوی دیگر لقاء وردی، از نمایندگان عراقی اعلام کرد: ائتلاف نیروهای ملی (گروه‌های سنی) تصمیم گرفته است در صورتی که ائتلاف ملی عراق (گروه‌های شیعه)، نوری مالکی را به عنوان نامزد خود برای نخست وزیری معرفی کند، جلسه پارلمان را تحریم کند.

در همین حال، ائتلاف نیروهای ملی با کاندیداتوری سلیم جبوری برای تصدی پست ریاست پارلمان موافقت کردند.

شبکه سومریه نیوز عراق گزارش داد، نشستی که میان نوری مالکی با ابراهیم جعفری، رئیس ائتلاف ملی عراق در ساختمان پارلمان برای دست یابی به توافقی جهت معرفی نخست وزیر آتی عراق برگزار شد، به نتیجه‌ای نرسید.

جلسه امروز، دومین جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس پارلمان، رئیس جمهوری و نخست وزیر بود. این در حالی است که اختلافات میان فراکسیون‌های سیاسی درخصوص نامزدهای تصدی این پست‌ها وجود دارد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها