مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، موضوع ارسال خون و فرآورده های خونی به کشورهای درگیر جنگ در منطقه را نادرست خواند و گفت: در هیچ زمانی ارسال خون به کشورهای دیگر را نداشته ایم.
کد خبر: ۶۹۵۲۱۴
ماجرای ارسال خون به کشورهای جنگی حقیقت دارد؟

دکتر علی اکبر پورفتح الله اظهارداشت: به هیچ عنوان ارسال خون به کشورهای دیگر را نداریم و نخواهیم داشت. در گذشته هم نداشتیم، به خاطر اینکه عملا زنجیره سرد حمل و نقل فرآورده های خونی، زنجیره پیچیده ای است که امکان دسترسی و ارسال مثلا گلبول قرمز در شرایط 4 درجه سانتیگراد برای کشور دیگر فراهم نیست. و یا اینکه امکان ارسال پلاکت وجود ندارد، به خاطر اینکه فقط 3 روز طول مدت نگهداری پلاکت است و مرتب باید در حال چرخش باشد.

وی تاکید کرد: بنابراین، امکان ارسال خون و فرآورده های خونی به هیچ وجه وجود ندارد اما سازمان انتقال خون ایران، تجربه بسیار خوبی در ارائه دانش انتقال خون دارد و به خاطر همین نیز، به عنوان مرکز همکاریهای سازمان بهداشت جهانی در زمینه سلامت خون برای کشورهای منطقه "امرو" انتخاب شده ایم و طبیعتا در تمام کشورهای منطقه این آمادگی را داریم که دانش انتقال خون را گسترش و آموزش بدهیم و اگر هم همکاری انجام می شود، در زمینه ارتقای دانش کشورهای منطقه است.

پورفتح الله در ارتباط با استفاده از محصولات چینی در انتقال خون ایران نیز گفت: در زمینه انتقال خون فکر نمی کنم تعامل خاصی با کشور چین داشته باشیم اما بعضی از محصولاتی که مورد استفاده قرار می گیرد می تواند از منابع مختلف تامین شود. البته یک نکته وجود دارد که سازمان انتقال خون ایران یکی از پیشروترین سازمانها در زمینه کنترل کیفی فرآیندها است. هیچ محصولی وارد انتقال خون نمی شود مگر تاییدیه های ویژه بین المللی و کشور خودمان را داشته باشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: بنابراین، اگر روزی در انتقال خون محصول چینی دیدید، مطمئن باشید که استانداردهای آن محصول در سطح بین المللی است. زیرا فرایندی را که ما شروع کرده ایم، استفاده از محصول بی کیفیت برای ما امکان پذیر نیست. به خاطر اینکه ما 150 هزار لیتر پلاسما برای تبدیل به مشتقات دارویی، به خارج از کشور ارسال می کنیم و از همین رو، تمام فرآیندهای انتقال خون مورد بازرسی قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: یکی از قویترین سیستمهای کنترلی در سازمان انتقال خون ایران وجود دارد و از همین رو، به هیچ وجه نگران استفاده از برندهای چینی و غیرچینی نیستیم. بلکه به شدت علاقمند هستیم از هر منبعی که استانداردهای ما و جهان را دارد، می تواند وارد رقابت با مناقصات ما بشود که بتوانیم با کمترین هزینه، محصولمان را در اختیار داشته باشیم.

پورفتح الله گفت: من بعضی از این نگرشها را نگرشهای اقتصادی کمپانی های رقیب می بینم که تمایل ندارند شرکتهای دیگر وارد این رقابت بشوند. البته این بحث را در انتقال خون شکسته ایم و هیچ تعصبی هم نداریم اگر زمانی محصول چینی هم در انتقال خون پیدا کردید، مطمئن باشید محصولی با کیفیت بین المللی و از سطح استانداردهای کیفی ما گذشته است. ( مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها