محافظت از جنگل کانادایی

«محافظان جنگل» که از شبکه تماشا پخش می‌شود در بین تمام مجموعه‌های تلویزیونی کانادا از یک مشخصه خاص برخوردار است.
کد خبر: ۶۸۸۴۹۱

محافظان جنگل اولین مجموعه تلویزیونی تاریخ کاناداست که به صورت رنگی تهیه و تولید شد و راه را برای تولید رنگی بقیه مجموعه‌های تلویزیونی باز کرد، اما نکته جالب این است که بسیاری از تماشاگران تلویزیونی نتوانستند آن را به صورت رنگی تماشا کنند، زیرا آن زمان هنوز پخش رنگی برنامه‌های تلویزیونی در کانادا آغاز نشده بود. محافظان جنگل اولین بار در دسامبر 1963 پخش شد و نمایش آن تا سال 1965 ادامه پیدا کرد. در کل سه فصل از این درام ماجراجویانه تاریخی تولید شد و طی سه سال، 104 اپیزود آن به نمایش درآمد. نویسنده اصلی فیلمنامه مجموعه لیندسی گالووی است. او نگارش فیلمنامه بیش از 70 قسمت مجموعه را انجام داد و شش فیلمنامه‌نویس دیگر، وظیفه نوشتن فیلمنامه‌ بقیه اپیزودهای آن را به عهده گرفتند. جورج مک‌کاون، کارگردان مطرح تلویزیونی کانادا، با کارگردانی حدود 50 اپیزود مجموعه، کارگردان اصلی و همکار دائم این مجموعه به حساب می‌آید. هشت کارگردان دیگر هم با این مجموعه همکاری داشتند که سه تای آنها، فقط یک قسمت از آن را کارگردانی کردند.

دو شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی و آی‌تی‌سی، تهیه‌کننده محافظان جنگل هستند. گفته می‌شود این مجموعه در زمان تولید، یکی از گران‌ترین کارهای رسانه تلویزیون کانادا بود و به همین دلیل، دو شبکه تلویزیونی به صورت مشترک روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. یکی از دلایل اصلی پرهزینه بودن مجموعه در آن ایام، رنگی بودن آن است. ماکسین ساموئل تهیه‌کننده و خالق این درام ماجراجویانه نوجوانانه در مصاحبه‌ای اعلام کرد تولید آن به صورت رنگی در آن زمان، حکم یک ریسک بزرگ را داشت.

به گفته وی، بسیاری از همکارانش او را از تولید رنگی مجموعه برحذر داشتند و گفته بودند تولید آن به صورت رنگی یا سیاه و سفید، تفاوتی نخواهد داشت، اما ساموئل که لقب پیشگام کارها و اقدامات جدید و غیرقابل پیش‌بینی را گرفته بود، توجهی به این گفته‌ها نمی‌کند و محافظان جنگل را رنگی تهیه و فیلمبرداری می‌کند. او که در چند سفر خود به آمریکا متوجه تولید کارهای تلویزیونی به صورت رنگی شده بود، احساس می‌کرد آینده تلویزیون از آن برنامه‌های رنگی خواهد بود و بزودی تولید مجموعه‌ها و برنامه‌های سیاه و سفید منسوخ خواهد شد.

گرایدون گلد، رکس هاگن و مایکل زنون و گوردن پیتسنت، بازیگران اصلی محافظان جنگل هستند. از آنجا که مجموعه حال و هوایی نوجوانانه داشت و در برنامه‌های بعدازظهر تلویزیون (و نه شب)‌ نمایش داده می‌شد، اپیزودهای آن در طول زمانی 25 تا 30 دقیقه‌‌ای تولید شدند. نکته جالب این است که شبکه‌های تلویزیونی انگلستان، اولین شبکه‌های خارجی بودند که آن را برای پخش خریداری کردند. پخش محافظان جنگل در انگلستان،‌ تقریبا همزمان با کانادا بود و با فاصله چند اپیزود از یکدیگر در انگلستان روی آنتن رفت. گوردن پیتسنت با این مجموعه به شهرت زیادی رسید و تا فصل سوم که از آن جدا شده و در یک مجموعه پرطرفدار دیگر بازی کند، در تمام اپیزودهای آن حضور داشت. منتقدان و رسانه‌های گروهی کانادا این درام نوجوانانه را یکی از موفق‌ترین و پربیننده‌ترین کارهای تلویزیونی این کشور می‌دانند و هنوز هم پس از گذشت چند دهه از تولید و پخش آن، محبوبیت زیادی در بین تماشاگران دارد. طی چند دهه گذشته، محافظان جنگل چند بار از تلویزیون کانادا باز پخش شده است.

در سال 2004 هم اتفاق جالبی رخ داد که رسانه‌های گروهی کانادا آن را پوشش وسیعی دادند. در این سال، بازیگران مجموعه، عوامل اصلی تولید و طرفداران مجموعه در منطقه کلینبرگ دورهم جمع شدند و یک جشن بزرگ به افتخار محافظان جنگل گرفتند. این محل همان جایی است که بخش‌های اصلی مجموعه در آن فیلمبرداری شد و لقب لوکیشن اصلی آن را گرفت. این لوکیشن سال‌هاست به صورت یک منطقه توریستی درآمده و اهالی قدیمی محل، خاطرات خود از روزهای فیلمبرداری مجموعه را برای توریست‌ها و بازدیدکنندگان تعریف می‌کنند.

سال قبل هم عوامل اصلی تولید مجموعه دوباره در این محل جمع شدند و یاد و خاطره تولید مجموعه را زنده کردند. تهیه‌کنندگان محافظان جنگل اوایل 2007 برای اولین بار نسخه دی‌وی‌دی آن را پخش کردند. این نسخه هم با استقبال خوب تماشاگران کانادایی روبه‌رو شد. صنعت تلویزیون کانادا همیشه در تولیدات خود، نگاه ویژه‌ای به مناطق سرسبز جنگلی و چراگاه‌های کشور خود داشته است و قصه بسیاری از این مجموعه‌های تلویزیونی، در این لوکیشن‌های چشم‌نواز و جذاب رخ می‌دهد.

Tv.guide / مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها