معاون توانبخشی بهزیستی کشور خبر داد

اوتیسم بیداد می‌کند

معاون توانبخشی بهزیستی کشور از ارائه خدمات پرستاری در منزل برای 12 هزار معلول ضایعه نخاعی تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: مسیر پیشگیری از معلولیت‌ها در جامعه عوض شده و آمار ابتلا به اوتیسم در جامعه بیداد می‌کند.
کد خبر: ۶۸۸۲۰۰

یحیی سخنگویی در نخستین کنگره ملی توانبخشی مبتنی بر خانواده افزود: ما غربال‌گری اوتیسم را چند ماه پیش آغاز کردیم و اکنون انجام آن در استان‌ها به اتمام رسیده و قصد داریم برای پیشگیری و درمان کودکان دو تا پنج ساله مبتلا به اوتیسم ورود جدی پیدا کنیم تا بتوانیم آنها را وارد مدرسه عادی کرده و از عقب‌ماندگی‌شان جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون بیش از 90 هزار معلول در 1800 مرکز روزانه و شبانه ما خدمت دریافت می‌کنند. نیاز به این تغییر رویکرد در جامعه احساس می‌شد، زیرا تغییر قیمت تجهیزات و قیمت تمام شده ارائه خدمات، در نگهداری معلولان در مراکز اثر گذاشته بود.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور با بیان این‌که اکنون 15 درصد افراد کشور را افراد معلول تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: با بودجه فعلی نمی‌توانستیم پاسخگوی این قشر باشیم. به این منظور، تدابیری را در نظر گرفته بودیم که تغییر رویکرد از توانبخشی مبتنی بر مراکز به توانبخشی مبتنی بر خانواده از جمله آنها بود.

به گزارش ایسنا، معاون توانبخشی بهزیستی کشور با بیان این‌که خیل عظیمی از معلولان نیازمند خدمات بهزیستی هستند، عنوان کرد: در قالب طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده، 4700 معلول تحت پوشش ما هستند، برای 1800 نفر کارآفرینی کردیم و این رقم را امسال به 9000 نفر تحت پوشش ارتقا خواهیم داد.

وی ادامه داد: هزینه نگهداری از معلولان در منزل یک‌سوم هزینه نگهداری آنها در مراکز است.

سخنگویی با اعلام این‌که در رویکرد جدید تغییراتی در نحوه شناسایی افراد معلول نیز به وجود آمده است، بیان کرد: امسال 13 هزار معلول ضایعه نخاعی شناسایی شده داریم که 9000 نفر از آنها در سه ماهه اول امسال تحت پوشش قرار گرفتند و قصد داریم تا سه ماه آینده این رقم را به 12 هزار نفر افزایش دهیم. بر این اساس 12 هزار معلول ضایعه نخاعی تا سه ماه آینده خدمات پرستاری ما را دریافت خواهند کرد.

وی ابراز کرد: بودجه بهزیستی در سال گذشته برای تامین تجهیزات به 17.5 میلیارد تومان رسید که اکنون به 35 میلیارد تومان ارتقا یافته است و برای نخستین بار در کشور یک‌سوم از این بودجه به میان مراکز استان‌ها توزیع شده تا بتوانند تجهیزات با کیفیت خریداری کنند.

راه‌اندازی مرکز تخصصی ویژه معلولان ضایعه نخاعی

رئیس سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی مرکز تخصصی ویژه معلولان ضایعه نخاعی در آینده‌ای نزدیک در تهران خبر داد.

به گزارش مهر، همایون هاشمی در این کنگره گفت: تعدادی خودروی مناسب‌سازی برای حمل و نقل معلولان آماده شده و بزودی در استان‌ها توزیع خواهد شد.

وی همچنین از تحویل بیش از ۵۰ خودروی مناسب‌سازی شده برای حمل و نقل معلولان در استان‌ها خبر داد و افزود: در گذشته توانبخشی مبتنی بر جامعه عمده تمرکز فعالیت سازمان بهزیستی بود که البته به شرایط آن زمان مربوط می‌شد، اما اکنون تاکید بر توانبخشی مبتنی بر خانواده است و تجربه نشان داده دو نهاد خانواده و سازمان بهزیستی می‌توانند در این حوزه به کمک هم بیایند.

به گفته وی، سازمان بهزیستی از نظر منابع مالی در شرایط نسبتا خوبی است، چون در گذشته بودجه سازمان حدود 520 تا 530 میلیارد تومان بود، اما اکنون این رقم به 1500 میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها