اهدای قسمتی از پوست یک نوجوان مرگ مغزی در مشهد و پیوند آن بر روی یک دختر نوجوان در بیمارستان امام رضا(ع)، جان وی را از مرگ نجات داد.
کد خبر: ۶۸۷۴۷۳
پیوند پوست از یک بیمار مرگ مغزی در مشهد انجام شد

در این عمل قسمتی از پوست محمدحسن توخش 12 ساله که به علت سانحه دچار مرگ مغزی شده بود، در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع)، به دختری 12 ساله که دچار سوختگی شدید (65 درصد) شده بود و پوست کافی برای پوشاندن زخمهایش نداشت به روش «آلو گرافت» با موفقیت پیوند شد.

معاون آموزشی بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه پیوند پوست و فناوری استفاده از پوست بیماران مرگ مغزی از مراکز پیشتاز کشور به شمار می رود و تاکنون نزدیک به 150 مورد پیوند پوست در این مرکز انجام شده است، گفت:‌ در این روش تنها لایه نازکی از پوست اهدا کننده با ضخامت 16 هزارم اینچ برداشته و به بیمارانی که بیش از 90 درصد آنها جوان هستند و به دلیل از دست رفتن قسمت عمده پوشش سطح بدنشان در معرض آسیب های جدی و حتی مرگ هستند، پیوند زده می شود.

دکتر طاووسی با اشاره به اینکه ماهانه بیش از 2 هزار و 500 نفر به دلیل سوختگی به اورژانس این مرکز مراجعه می‌کنند که از این تعداد حدود یک درصد به دلیل شدت سوختگی نیاز به بستری پیدا می کنند، افزود: بیشتر بیماران بستری در این بخش درصد بالایی از سوختگی دارند که پس از درمان های اولیه و درمان، برای پوشش زخم خود نیاز به پوست پیدا می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین گفت: برای بیماران سوخته افرادی که پوست کافی برای پوشاندن زخم خود دارند از پوست خودشان به روش الوگرافت استفاده می‌شود اما مشکل اصلی برای بیمارانی است که پوست کافی ندارند که در این موارد یکی از بهترین گزینه‌ها استفاده از الو گرافت یا پوست از فرد دیگر است که این فرد می تواند از فامیل بیمار یا دیگری باشد که معمولا از پوست افرادمرگ مغزی یا جسد استفاده می شود.

وی افزود: این الوگرافت معمولا به دو صورت تازه و ذخیره شده استفاده می شود که ما فعلا از نوع تازه استفاده می کنیم.

طاووسی مزایای استفاده از این روش ها را کاهش از دست دادن آب و الکترولیت، کاهش احتمال عفونت زخم، تسریع در ترمیم زخم، کاهش درد بیماران و نهایتا بهبودی و ترخیص زودتر از بیمارستان و در نتیجه کاهش هزینه های درمانی عنوان کرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها