با دیدار جان کری و بارزانی

جرقه تجزیه عراق زده شد

حمله داعش به «الدجیل» ناکام ماند

در حالی که گزارش‌های رسیده از نبردهای سنگینی میان نیروهای ارتش عراق و تروریست‌های تکفیری در نقاط مختلف عراق حکایت دارد، برخی خبرهای تائید نشده می‌گوید سه شهرک جدید به تصرف نیروهای تروریستی در آمده است.
کد خبر: ۶۸۷۱۶۸
حمله داعش به «الدجیل» ناکام ماند

این درحالی است که رهبران سیاسی عراق همچنان مشغول رایزنی برای پیداکردن راه‌حلی برای بحران کشورشان بوده و مقامات آمریکایی نیز با اظهارات خود نشان می‌دهند تمایلی به دخالت نظامی در عراق برای جلوگیری از پیشروی تروریست‌ها ندارند.

به گزارش رویترز و به نقل از شاهدان عینی و منابع محلی، افراطی‌های داعش روز گذشته مدعی شدند کنترل سه شهرک را در استان الانبار به دست گرفته‌اند. بر اساس این گزارش، یک مقام اطلاعات نظامی ارتش عراق که نخواست نامش فاش شود، گفت شهرک‌های «راوه»، «عانه» و «رطبه» دیروز صبح به تصرف گروه‌های تروریستی در آمد. با این حال، دفتر فرماندهی نظامی ارتش عراق دراین باره گفته است اظهارنظری ندارد اما بعد از کسب اطلاعات لازم در یک کنفرانس خبری آن را به اطلاع عموم خواهد رساند.

دیروز دولت عراق اعلام کرد در جریان درگیری میان نیروهای ارتشی و شبه‌نظامیان در گذرگاه قائم، حدود ۳۰ نظامی ارتش عراق کشته شده‌اند. دولت عراق همچنین سقوط گذرگاه قائم در مرز این کشور با سوریه را تائید کرد. تحلیلگران می‌گویند پیشروی عناصر داعش در حاشیه رود فرات می‌تواند در ادامه به تلاش برای تصرف بغداد، از سمت غرب منتهی شود. همچنین تصرف گذرگاه قائم به داعش اجازه خواهد داد براحتی برای انتقال اسلحه و ادوات جنگی از داخل سوریه به عراق اقدام کرده و شبه‌نظامیان خود را در جبهه‌های دیگر جنگ تغذیه کند.

از سوی دیگر نیروهای داعش که از چند روز پیش تهاجم گسترده‌ای را به بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق در «بیجی» آغاز کرده‌اند، می‌گویند اکنون کنترل بیش از ۹۰ درصد این تاسیسات را در دست گرفته‌اند. این درحالی است که معاون نخست‌وزیر عراق خبر منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها درباره تسلط گروه تروریستی داعش بر پالایشگاه نفت بیجی را تکذیب کرده است. با این حال توقف تولید محصولات نفتی در این پالایشگاه، باعث نگرانی درباره کمبود مواد سوختی و هجوم مردم برای خرید آن شده است.

در یک خبر دیگر، خبرگزاری فارس به نقل از شبکه «المیادین» نوشت: نیروهای امنیتی عراق به کمک عشایر حمله تروریست‌های داعش به منطقه «الدجیل» در جنوب استان صلاح‌الدین را خنثی کردند. این در حالی است که تروریست‌های داعش پس از اشغال بخش‌هایی از شهر موصل در استان نینوا به سوی استان صلاح‌الدین پیشروی کردند اما با مقاومت داوطلبان مردمی، عشایر، پیشمرگه و ارتش عراق مواجه و ناگزیر به عقب‌نشینی از مناطق مختلف این استان شدند. از شهر فلوجه نیز خبر می‌رسد که ارتش عراق در این شهر موفقیت‌هایی در مبارزه علیه تروریست‌ها کسب کرده است. صباح الفتلاوی، فرمانده عملیات سامرا نیز اعلام کرد: نیروی هوایی عراق 24 دستگاه خودروی تروریست‌ها را در شمال شرق سامرا منهدم کرد.

در رابطه با تحولات عراق، روزگذشته سلامه خفاجی کمیسر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: شمار آوارگان در این کشور به 437 هزار نفر رسیده است. خفاجی خاطرنشان کرد: پناهجویان در استان‌های اربیل، دهوک و دشت نینوا سکنا گزیده‌اند و از بالا بودن اجاره‌بها در منطقه کردستان و دسترسی نداشتن به آموزش و تحصیل و نبود خدمات پزشکی رنج می‌برند.

رایزنی‌های سیاسی

در ادامه رایزنی‌های سیاسی در عراق دیروز اعلام شد مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق ضمن دیدار با احمد چلبی رئیس کنگره ملی عراق بر لزوم تصحیح روند سیاسی در عراق براساس قانون اساسی تاکید و اعلام کردند که باید با تروریسم مبارزه کرد. به گزارش ایسنا و به نقل از سایت شبکه سومریه‌نیوز، دفتر ریاست منطقه کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد مسعود بارزانی با احمد چلبی اوضاع امنیتی و سیاسی عراق و کنترل گروه‌های مسلح بر شهر موصل و ناتوانی نیروهای امنیتی عراق در مقابله با گروه‌های مسلح را بررسی کردند.

در این بیانیه آمده است که دو طرف بر لزوم تصحیح روند سیاسی در عراق براساس قانون اساسی تاکید و اعلام کردند باید مبارزه با تروریسم در عراق به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد. رئیس منطقه کردستان عراق سیاست‌های اشتباه دولت عراق را دلیل نابسامانی اوضاع امنیتی کشور دانست و گفت که باید واقع‌بینانه با این اوضاع برخورد کرد.

مسعود بارزانی در بیانیه‌ای که پس از دیدار وی با رابرت بیکرافت، سفیر آمریکا در عراق صادر شد، اعلام کرد: نابسامان شدن اوضاع در کشور در نتیجه سیاست‌های اشتباه دولت عراق ظرف سال‌های گذشته است.

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: اگر رهبران عراقی به اتفاق نظر نرسند و اختلافات را کنار نگذارند، اقدامات نظامی آمریکا نیز قادر نخواهد بود به عراقی‌ها کمک کند. وی درگفتگو با شبکه خبری سی. ان. ان گفت: رهبران عراق باید به یک راه‌حل سیاسی جامع در حل و فصل بحران دست یابند وگرنه هیچ قدرتی و حضور نظامی آمریکا قادر نخواهد بود بحران را در عراق ریشه‌کن کند.

در همین حال، یک گروه مخالف جنگ در آمریکا در شهرهای لس‌آنجلس، شیکاگو و واشنگتن دست به راهپیمایی زده و از برنامه احتمالی اوباما برای جنگ علیه شبه‌نظامیان و تروریست‌ها در عراق بشدت انتقاد کرد. آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی شعار می‌دادند «جنگ در عراق نه» !

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها