تلفن هوشمند در خدمت معلولان

بشر روز‌به‌روز می‌کوشد تا هوشمندی را به جنبه‌های گسترده‌تری از زندگی وارد کند. ابزاری که تا دیروز بدون حضور انسان روشن نمی‌شدند، امروز بدون حضور وی حتی تصمیم‌گیری می‌کنند و می‌توانند از راه دور با صاحب خود چت کنند و آخرین اطلاعات را در اختیار وی قرار دهند. نمونه این تلاش در هوشمند‌سازی بی‌حد و مرز تلفن هوشمند است؛ دستگاهی که بی‌شک تاثیر بسزایی در همه ابعاد زندگی انسان گذاشته و کارها را برای وی سهل کرده است.
کد خبر: ۶۸۷۱۳۳

قدیم‌تر‌ها زمانی که تلفن‌های همراه کلید داشتند، نقطه‌ای برجسته روی کلید شماره پنج شماره‌گیر دستگاه بود تا افراد نابینا هم بتوانند از آن استفاده کنند. این توجه سازنده‌ها خوب بود اما کافی نبود، در حقیقت محدودیت وجود داشت. اما اکنون که فناوری تلفن‌همراه تا این حد پیشرفت کرده است، کمک به معلولان برای بهره‌مندی بیشتر از این دستگاه‌ها هم باید بی‌شمار شود.

بر این اساس سامسونگ به کارهایی دست زده که نمود آن در تلفن هوشمند گلکسی اس 5 مشهود است. به عبارتی، این تلفن ابزاری مناسب برای توانمند ساختن نابینایان، ناشنوایان و معلولان حرکتی است. در منوی Accessibility این محصول قابلیت‌هایی به کار برده شده است که به کاربران ویژه خود این امکان را می‌دهد با توجه به ناتوانی خود از خدمات اس 5 استفاده کنند.

یکی از ویژگی‌های خاص اس 5 برای نابینایان و کم‌بینایان، وجود برنامه Talkback (صفحه‌خوان) است. این ویژگی به کاربر کمک می‌کند از طریق دوربین و اطلاع‌رسانی به او برای جانمایی چهره، سوژه عکس را در وسط تصویر قرار داده و عکس خود را بگیرد. این تلفن هنگام شماره‌گیری اعداد را برای نابینایان می‌خواند. علاوه براین، کاربر به محض این که در حین تماس تلفن را از خود دور کند، اس 5 به طور خودکار به حالت بلندگو در می‌آید و به وی امکان می‌دهد در حین مکالمه از دیگر قابلیت‌های دستگاه خود استفاده کند.

غیر از صفحه خوان، برای حفاظت اطلاعات افراد نابینا و کم‌بینا اس 5 این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده تا در حالت صفحه خاموش، به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند. به کمک این ویژگی لازم نیست کاربر با احتیاط نسبت به اطراف، از تلفن‌همراه خود استفاده کند. درضمن در این وضع مصرف باتری نیز کاهش می‌یابد.

علاوه بر نابینایان، گلکسی اس 5 قابلیت‌های ویژه‌ای نیز برای ناشنوایان دارد. تشخیص گریه نوزاد یکی از قابلیت‌های کاربردی برای والدین ناشنواست. از طریق این ویژگی فرد ناشنوا با کمک ابزارهای جانبی این محصول همچون Gear Fit از طریق لرزش تلفن از صدای گریه نوزاد مطلع می‌شود. کاربران با محدودیت شنوایی می‌توانند با تعیین الگوهای مختلف لرزش بدون نیاز به رویت صفحه نمایش از تماس‌های ورودی، زنگ‌های اخطار نیز مطلع شوند.

رامین فتوت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها