امروز 23 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 15 شعبان 1435 هجری و 13 ژوئن 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که امروز در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۳۳۴۹
23 خرداد، درگذشت بانو مجتهده امین اصفهانی

هجری شمسی

23 خرداد 1289

قانون استخدام مورگان شوستر به عنوان خزانه دار کل ایران از سوی مجلس شورای ملی تصویب شد.

23 خرداد 1302

کابینه دوم میرزاحسن خان مشیرالدوله تشکیل شد. این کابینه تا 30 مهر همان سال دوام یافت‌.

23 خرداد 1325

احمد قوام ـ نخست وزیر ـ ناچار شد با رهبران دمکرات آذربایجان پیمانی را به امضأ برساند که طی آن تشکیل یک شورای مدیریت در چهارچوب استان شامل فرمانداری کل‌، رؤسای ادارات استان و هیأت رئیسه انجمن استان پیش بینی شده بود.

23 خرداد 1327

کابینه عبدالحسین هژیر تشکیل شد. این کابینه تا 15 آبان همان سال دوام یافت‌.

23 خرداد 1354

یک قرارداد جامع برای رفع اختلافات مرزی ایران و عراق در بغداد به امضای نمایندگان دو کشور رسید.

23 خرداد 1359

فرمان امام خمینی برای تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی انتشار یافت‌.

23 خرداد 1362

بانو مجتهده نصرت بیگم امین اصفهانی درگذشت. حاجیه خانم سیده‏نصرت‏بیگم‏امین معروف به بانوی مجتهده اصفهانی درسال 1265 هجری‏شمسی در اصفهان متولد شد و از در 4 سالگی برای آموزش قرآن و فراگیری خواندن و نوشتن راهی مکتب شد. در سن 15 سالگی با پسر عموی خود ازدواج کرد و از 8 فرزند، 7 تن آنها به مرگ زودرس درگذشتند و فقط یک پسر برای او باقی ماند. بانو امین در 20 سالگی به تحصیل زبان عربی و علوم دینی (فقه و اصول) پرداخت و همزمان به فراگیری حکمت و فلسفه مبادرت ورزید تا اینکه در سن 40 سالگی مرتبت و تسلط علمی ایشان مورد تأیید علما و مراجع تقلید وقت قرار گرفت و به دریافت درجه اجتهاد و روایت نائل شد. بانو امین از 40 سالگی تا پایان عمر پربرکت خود به مدت بیش از 55 سال به تألیف کتب، تدریس، پاسخگویی به پرسش‏های دینی مردم و ارشاد مشغول بود. از این بانوی مجتهده آثار متعددی بر جای مانده که تفسیر قرآن کریم در پانزده جلد، اربعین الهاشمیه (عربی)، جامع الشتات (عربی)، معاد یا آخرین سیر بشر، مخزن ‏العرفان، روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی و سیر و سلوک در روش اولیاء از آن جمله ‏اند. سیده نصرت امین در سال 1344 با سرمایه خود مکتبی به نام فاطمه(س) و نیز دبیرستانی دخترانه تأسیس کرد و در آن به پرورش تعداد زیادی از دختران مسلمان با روش دینی همت گماشت. این حکیم الهی که نسبت ایشان با سی واسطه به امیرالمؤمنین(ع) می ‏رسد، پس از یک عمر خدمت خالصانه در 23 خرداد 1362 ش برابر با آخر شعبان 1403 ق در 97 سالگی در اصفهان بدرود حیات گفت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

هجری قمری

15 شعبان 2

قبله مسلمین از مسجد الاقصی به مسجدالحرام تغییر پیدا کرد.

15 شعبان 255

حضرت صاحب الامر و الزمان، امام مهدی (عج) پا به عرصه گیتی نهادند. معصوم چهاردهم، حجت دوازدهم، ولی اللَّه المنتظر، بقیةاللَّه الاعظم، حضرت امام زمان، مهدی موعود(عج) در نیمه‏ شعبان سال 255 هجری قمری در سامرا به دنیا آمد. پدرش امام حسن عسگری(ع) و مادر آن حضرت، نرجس خاتون است.

15 شعبان 329

علی بن محمد سَمَری نایب خاص امام‏زمان درگذشت و غیبت صغری پایان یافت. ابوالحسن علی بن محمد سَمَری چهارمین و آخرین سفیر و نایب خاص حضرت صاحب الزمان(عج) است که به امر آن حضرت در سال 326 ق به سفارت آن امام برگزیده شد. سَمَری به مدت سه سال نیابت خاص امام عصر را برعهده داشت و چند روز قبل از وفات، نامه‏ای از جانب امام به او رسید که وی را آخرین نایب حضرت معرفی نمود. با وفات او، باب وکالت و سفارت و نیابت خاصه مسدود شد و با به انتها رسیدن غیبت صغری، غیبت کبری آغاز شد

میلادی

13 ژوئن 1906

سازمان "شین فین" به عنوان شاخه سیاسی ارتش جمهوری خواه ایرلند تاسیس شد. ایرلند از اواخر قرن پانزدهم مستعمره انگلیس بود و سازمان شین فین با هدف استقلال ایرلند توسط یک روزنامه نگار برجسته ایرلندی به نام آرتور گریفیت در 13 ژوئن تأسیس شد. روش شین فین در ابتدا، مقاومت منفی در برابر انگلیسی‏ها و عُمّال دولتی آن‏ها بود ولی پس از چندی به مبارزه مسلحانه علیه دولت انگلستان تبدیل گردید. در نهایت به دنبال شورش مسلحانه و جنگ‏های چریکی که در سال 1920م آغاز شد، در سال 1921، استقلال ایرلند جنوبی به دست آمد. اما شین فین به عنوان شاخه سیاسی ارتش جمهوری خواه ایرلند، بعد از استقلال ایرلند جنوبی، در کنار مبارزات مسلحانه ارتش جمهوری خواه ایرلند شمالی (ایرا)، برای وحدت دو بخش شمالی و جنوبی ایرلند، به مبارزات سیاسی خود ادامه داد تا این که پس از دو سال مذاکرات فشرده با دولت انگلیس و احزاب پروتستانِ طرفدار انگلیس در ایرلند شمالی، در دهم آوریل 1998م، رهبران شین فین موافقتنامه صلحی با انگلیس امضا کردند. بر اساس این موافقتنامه، ایرلند شمالی به یک منطقه خودمختار تحت الحمایه انگلیس تبدیل می‏ گردد. در این میان، مسئله ایرلند شمالی همچنان حل نشده باقی ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها