امروز 22 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 14 شعبان 1435 هجری و 12 ژوئن 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که امروز در تاریخ رخ داده بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۳۱۹۳
22 خرداد، درگذشت آیت الله مجدالدین محلاتی

هجری شمسی

22 خرداد 1302

کابینه میرزا حسن خان مستوفی الممالک که در 10 بهمن 1301 شکل گرفته بود به کارخود پایان داد.

22 خرداد 1326

سید جعفر پیشه وری رهبر حزب دمکرات آذربایجان به طرز اسرارآمیزی در باکو در تصادف اتومبیل کشته شد .

22 خرداد 1327

مأموریت نورمن شوارتسکف ـ رییس هیأت نظامی امریکا ـ در ژاندارمری ایران به پایان رسید.

22 خرداد 1389

آیت الله مجدالدین محلاتی درگذشت. وی فرزند آیت­الله شیخ بهاء­الدین محلاتی بود و در سال 1304 شمسی در نجف اشرف به دنیا آمد. دروس سطوح عالیه را در خدمت حضرات آیات حاج شیخ مرتضی حایری یزدی و سیدمحمدباقر سلطانی طباطبایی, سیدزین­العابدین کاشانی, علامه سیدمحمدحسین طباطبایی, میرزامحمد مجاهد تبریزی, شیخ محمدعلی کرمانی استفاده کرد. آنگاه در درس خارج آیات عظام سیدمحمد محقق داماد و امام(ره) و سیدحسین بروجردی شرکت و بهره­مند شد. وی همچنین شرح تجرید را از آیت الله سیداحمد خوانساری فرا گرفت. وی در سال 1380 قمری به شیراز بازگشت و به خدمات دینی از اقامه جماعت و ترویج دین در مسجد مولا و نیز مسجد ولی­عصر(عج) که از آثار خیر خودشان است، مشغول شد. آیت الله محلاتی به سبب اعتراض و روشن کردن افکار مردم به ویژه نسل جوان، به جنایات رژیم شاه از طرف دولت بازداشت و به ایرانشهر بلوچستان و زاهدان تبعید شد. وی پس از چندین ماه آزاد و در قیام پانزده خرداد با پدرش به زندان ارتش تهران برده شد. محلاتی پس از آزادی به شیراز بازگشت و دوباره به خدمات دینی و اجتماعی از قبیل امامت در مسجد حضرت ولی عصر و تدریس در مدرسه خان و گفتن تفسیر قرآن و تنویر افکار روشنفکران و نسل جوان پرداخت. وی در خرداد سال 1389 دار فانی را وداع گفت.

هجری قمری

14 شعبان 639

موسی بن یونس فقیه و ریاضی دان مسلمان درگذشت. ابوالفتح کمال الدین موسی بن یونس معروف به ابن منعه، فقیهِ شافعی، طبیب، منجم و ریاضی دان مسلمان در سال 551 ق در موصِل عراق به دنیا آمد. پس از فراگیری علوم مقدماتی در زادگاه خود، راهی بغداد شد و در مدرسه‏ نظامیه‏ آن شهر به تکمیل تحصیلات خود پرداخت. ابن یونس در عصری که دوره‏ شکوفایی علمی در تمدن اسلامی به شمار می ‏رفت، در علوم و فنون گوناگون، صاحبِ دانش و مهارت بود به طوری که حَنَفیان نزد او فقه حنفی می‏آموختند و یهودیان و مسیحیان در تفسیر تورات و انجیل به او رجوع می‏ کردند. این دانشمند مسلمان پس از اتمام تحصیلات خود، در قاهره به تدریس پرداخت و آثار فراوانی را تألیف کرد. اسرار السلطانیه، عیون المنطق و مفردات الفاظ القانون از آن جمله‏ اند.

میلادی

12 ژوئن 1991

در 12 ژوئن 1991، اولین انتخابات آزاد ریاست جمهوری در فدراسیون روسیه برگزار شد و به دلیل اهمیت این انتخابات، این روز به عنوان روز ملی روسیه نامیده شد. در این انتخابات بوریس یلتسین به ریاست جمهوری انتخاب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها