جبهه النصره از «کسب» عقب نشینی کرد

تداوم پیشروی‌های ارتش سوریه

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور بین‌الملل رئیس مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم:

انتخابات سوریه پادزهری برای ریشه‌کن کردن تروریسم بود

اشاره: حسین شیخ‌الاسلام، مشاور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی است که در سفر هیات پارلمانی کشورمان به سوریه به عنوان عضو ناظر بر انتخابات این کشور همراه با هیات ایرانی از شعب رای‌گیری در شهرهای این کشور بازدید کرده است. وی که خود روزی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه بوده و با تحولات این کشور حامی مقاومت در منطقه آشنایی کاملی دارد، به مناسبت پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه در حالی که بتازگی از سفر به سرزمین شام بازگشته بود، با جام‌جم به گفت وگو نشست . وی در این گفت و گو مهمترین وجه انتخابات سوریه را مشارکت حداکثری مردم در این رویداد سیاسی می‌داند و می‌گوید: در کشوری که قسمتی از آن درگیر جنگ است، حدود 11 میلیون نفر یعنی بیش از 70 درصد در انتخابات شرکت کردند. شیخ‌الاسلام معتقد است: مردم سوریه با چند میلیون رایی که به بشار اسد دادند در مقابل همه توطئه‌ها و تهدیدها ایستادگی کردند. او انتخابات اخیر سوریه را در تاریخ این کشور بی‌نظیر خواند. مشروح گفت و گوی جام جم با شیخ‌الاسلام را می‌خوانید.
کد خبر: ۶۸۲۹۳۵

ارزیابی تان از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در سوریه، نحوه برگزاری آن و پیروزی قاطع بشار اسد در انتخابات با رای 88 درصدی مردم چیست؟

باید گفت مهم‌تر از نتیجه‌ای که در انتخابات این کشور رقم خورد، مشارکت حداکثری و بی‌نظیر مردم سوریه در انتخابات است. این مشارکت حداکثری در حالی شکل گرفت که تروریست‌های تکفیری و حامیان اصلی آنها یعنی غربی‌ها، کشورهای پادشاهی عربی و رژیم صهیونیستی از هیچ تلاشی برای حداقلی کردن این مشارکت فروگذار نکردند. به طوری که حتی شب قبل از انتخابات، احمد جربا، رئیس ائتلاف معارضان سوری که بتازگی به دلیل ملاقات با سرکرده گروهک تروریستی منافقین در پاریس خود را بدنام‌تر و منفورتر از گذشته کرده است، در شبکه العربیه ظاهر شد و با قرائت بیانیه‌ای شبیه بیانیه‌های نظامی از مردم سوریه خواست در روز انتخابات از منزل خارج نشوند!

غربی‌ها همچنین هرجا که می‌توانستند مانع رای‌گیری سوری‌ها شوند این کار را انجام دادند و به سفارتخانه‌های سوریه در کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس، اجازه برگزاری انتخابات داده نشد که این اقدام، خلاف کنوانسیون ژنو است که می‌گوید سفارت هر کشوری در کشور دیگر، خاک آن کشور محسوب می‌شود، اما آنها اتباع سوری را از رای دادن محروم کردند و حتی مانع برگزاری انتخابات در اردوگاه پناهندگان و مهاجران در کشورهایی مثل اردن و ترکیه شدند. اما در لبنان که به اتباع سوریه اجازه شرکت آزادانه در این آزمون مردمسالاری داده شد، شاهد حضور بی‌سابقه و پرشور آنها در انتخابات بودیم. این در حالی است که مناطقی که در آن انتخابات برگزار شد، تحت نفوذ جریان چهاردهم مارس بوده اما با وجود آن، مشارکت بی‌نظیری در لبنان پدید آمد و صف‌های طولانی رای‌دهی در این کشور شکل گرفت.

به نظر شما بازتاب این انتخابات چه بود و چه نقشی در بازگشت ثبات و امنیت به سوریه خواهد داشت؟

کسانی که با بهانه تراشی به‌دنبال پیاده کردن سیاست‌های خود در سوریه بودند، ادعا می‌کردند این انتخابات باید با استانداردهای غربی انجام شود در حالی که این ادعا از اساس اشتباه است زیرا خود غربی‌ها نیز با دموکراسی مد‌نظر خودشان برخورد دوگانه داشته و هر جا که این دموکراسی به ضرر آنها تمام شده با آن مخالفت کرده‌اند. از سوی دیگر، مردم مسلمان سوریه ‌دنبال مدلی از دموکراسی هستند که از بطن اسلام استخراج شده است.

بنابراین باید گفت مردم سوریه انتخاباتی با استانداردهای سوری و معیارها و ملاک‌های خودشان برگزار کردند و در این انتخابات نشان دادند که از یک نظام تک‌حزبی به سمت نظامی چندحزبی حرکت می‌کنند و همه جریانات سیاسی که حاکمیت رای مردم را پذیرفته‌اند، می‌توانند در این کشور فعالیت داشته باشند.

از این‌رو، مهم این است که همه مردم با اشتیاق در انتخابات شرکت کردند و در حالی که می‌توانستند رای سفید بدهند، یا به نامزد دیگری رای بدهند اما برای اولین بار در تاریخ سوریه، با رای 88 درصدی به بشار اسد نشان دادند از درک بسیار بالایی در تحلیل شرایط امروز این کشور برخوردار هستند و می‌خواهند هرچه سریع‌تر ثبات و آرامش به کشورشان بازگردد.

در سفری که هفته گذشته با هیات پارلمانی ایران به دمشق داشتیم، با صحنه‌هایی از مقاومت و ایستادگی مردم سوریه مواجه ‌‌شدیم که گاهی در عین این‌که متاثر می‌شدیم، قابل تحسین بود. روزی که برای بازدید از شعب اخذ‌ رای به حلب رفته بودیم، پدری را دیدیم که فرزند شش ساله‌اش در حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها قطع نخاع شده بود، اما پس از بستری شدن فرزندش، برای شرکت در انتخابات دنبال این بود که زودتر برود و رای خود را به صندوق بیندازد و دوباره به بیمارستان برگردد.

در کشوری که قسمتی از آن درگیر جنگ است، حدود 11 میلیون نفر یعنی بیش از 70 درصد در انتخابات شرکت کردند و از این‌رو باید به ملت مقاوم سوریه تبریک گفت که با درک شرایط کشور، دست به کار عظیمی زد و با مشارکت خود در انتخابات از ارتش خود حمایت کرد که جان خود را در راه مبارزه با تروریست‌ها گذاشته و از تجزیه کشور جلوگیری کرده است.

بنابراین ملت سوریه در انتخابات با این وسعت شرکت کرده و با چند میلیون رایی که به بشار اسد داد در مقابل همه توطئه‌ها و تهدیدها ایستادگی کرد.

نظرتان درباره واکنش مقامات آمریکایی از جمله جان کری به انتخابات سوریه که این انتخابات را بی‌اعتبار دانسته و سوزان رایس که از ارسال سلاح‌های کشنده برای مخالفان سوری خبر داده، چیست؟

باید از آنها که می‌خواهند به مخالفان مسلح دولت سوریه سلاح سنگین و کشنده بدهند، پرسید این سلاح‌ها را می‌خواهند به چه کسانی بدهند؟ زیرا ائتلاف مخالفان در شوک ناشی از پیروزی اسد دچار فروپاشی شده است ضمن این‌که آمریکایی‌ها، هم در عرصه میدانی و هم در عرصه سیاسی در سوریه بازی را باخته و با شکست سنگینی مواجه شده‌اند، بنابراین آنها که مدام ملت و دولت سوریه را تهدید می‌کنند باید بدانند دیگر هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

مردم سوریه با رای 88 درصدی به بشار اسد نشان دادند از درک بسیار بالایی در تحلیل شرایط امروز این کشور برخوردار هستند و می‌خواهند هرچه سریع‌تر ثبات و آرامش به کشورشان بازگردد

جان کری، وزیر خارجه آمریکا که مدعی شده شرایط سوریه برای آمریکا قبل و بعد از انتخابات تفاوتی ندارد، نمی‌تواند بگوید که سیاست‌های کشورش در منطقه یکی پس از دیگری شکست خورده است. ضمن این‌که باید گفت تنها کسی که از شرایط بحرانی و ادامه درگیری‌ها در سوریه سود می‌برد، رژیم صهیونیستی است زیرا این رژیم اشغالگر از یک‌سو پیروزی اسد در انتخابات را تقویت خط مقاومت می‌داند و از سوی دیگر از خطر گسیل شدن تروریست‌های غیرقابل کنترل حاضر در سوریه به کشورهای غربی هراس دارد، بنابراین ادامه درگیری‌ها را بهترین گزینه می‌داند. آمریکا نیز به عنوان نوکر اسرائیل گوش به فرمان این رژیم جعلی است اما همه اینها و عرب‌هایی که سر میز قمار، برای زمین زدن اسد شرط‌بندی کردند، خودشان شکست خوردند. همچنان که مردم سوریه نیز از انتخابات به‌عنوان پادزهری برای ریشه‌کن کردن تروریسم و جنایت‌های تروریست‌ها استفاده کردند و در بیش از 80 درصد خاک سوریه انتخاباتی برگزار کردند که در تاریخ سیاسی این کشور نظیر ندارد.

جمهوری اسلامی ایران چه کمک بیشتری برای پیشبرد اصلاحات در سوریه می‌تواند انجام دهد؟

موضع و نظر ایران همچنان دعوت به عدم درگیری و خونریزی و همچنین پیشبرد اصلاحات است و این دعوت را تکرار می‌کند، همان‌طور که در حمص نیز ایران کمک کرد و مصالحه‌ای آبرومندانه میان دولت سوریه و مخالفان انجام شد، امیدواریم در آینده نیز بحران این کشور با اتخاذ سیاست‌های عاقلانه به نتیجه‌ای مطلوب برسد.

عبدالله احمدی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها