امروز سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 هجری شمسی؛ 6 رجب 1435 هجری قمری؛ 6 می 2014 میلادی است. وقایع مهمی که در این روز اتفاق افتاده چنین است:
کد خبر: ۶۷۰۹۶۹
امروز سه شنبه 16 اردیبهشت در تاریخ

16 اردیبهشت 1290

جمع بسیاری از زنان در اصفهان به علت قحطی و کمبود نان دست به تظاهرات زدند. در حمله زنان به بلدیه و غارت اموال آن‌، رئیس بلدیه به قتل رسید و جسدش در میدان شاه آویخته شد.

16 اردیبهشت 1290

دکتر ذبیح ‌الله صفا شهمیرزادی در شهمیرزاد سمنان به‌دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در‌‌ همان‌جا و بابل پشت سر گذاشت. سپس به تهران آمد و تحصیلات خود را تا درجه دکترای ادبیات ادامه داد و به استادی دانشگاه نائل گردید. دکتر صفا در طول عمر فرهنگی خود سمت‏‌ها و پست‏های حساسی تصدی کرد و از این راه خدمات فرهنگی و اجتماعی بسیاری به یادگار گذاشت.

16 اردیبهشت 1303

محمدعلی شاه حاکم مخلوع قاجار به علت ابتلا به بیماری دیابت در پاریس درگذشت. او در سال 1285 شمسی جانشین پدرش مظفرالدین شاه شد. در سال 1287 شمسی مجلس شورای ملی را به توپ بست و یک سال بعد از سلطنت خلع شد. محمدعلیشاه برای بازپس گیری تاج و تخت سلطنت متوسل به حمله نظامی شد. اما در این حرکت شکست خورد و برادرش و مقامات دولتی طرفدار او باز داشت و از کشور اخراج شدند. محمدعلیشاه به هنگام مرگ پنجاه و چهار سال داشت.

16 اردیبهشت 1316

رضاشاه بازداشت گسترده رهبران حزب توده را بادستگیری دکتر ارانی آغاز کرد.

16 اردیبهشت 1320

دولت آلمان از طریق سفارتخانه خود در تهران خواستار همکاری دولت ایران برای رساندن سلاح و مهمات آلمانی به دولت رشید عالی گیلانی در عراق شد. دولت گیلانی که در فروردین آن سال به قدرت رسیده بود به آلمان گرایش داشت.

16 اردیبهشت 1338

«مستر گس‌» رئیس هیأت مدیره نفت انگلیس که قرارداد سال 1328 او با وزیر دارایی وقت ایران، زمینه‌ساز نهضت عمومی برای ملی شدن صنعت نفت گردید، وارد تهران شد.

16 اردیبهشت

علی امینی نخست وزیر شد. به دنبال استعفای دولت جعفر شریف امامی، با مقدماتی که از قبل تدارک دیده شده بود، شاه فرمان نخست‏وزیری را با اختیارات کامل به نام دکتر علی امینی صادر کرد و او با پشتیبانی و حمایت آمریکا، زمام امور را در دست گرفت. مقدمات نخست‏وزیری علی امینی از بعد از کودتای 1332 فراهم شد. او با سمت وزیر دارایی در کابینه سپهبد زاهدی، رئیس هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات نفت بود. از این لحاظ علی امینی نزد خارجیان و به ویژه آمریکاییان، مقام و موقعیت ویژه‏ای پیدا کرد. او بعدها سفیر ایران در آمریکا شد. وی با جلب حمایت دموکرات‏های آمریکا و پس از پیروزی آنان در انتخابات، توانست علی‏رغم میل شاه به نخست‏وزیری دست یابد. در واقع او برگزیده حزب دموکرات آمریکا بود و شرط اصلی قبول این سمت از جانب او مبتنی بر این اصل بود که شاه چون طبق قانون اساسی از مسؤولیت مُبرا است و فقط حق سلطنت دارد، بنابراین باید در امور کشور دخالت نکند. امینی سپس از شاه انحلال مجلس شورای ملی و سنا را درخواست نمود و شاه در نوزدهم اردیبهشت به این خواسته او تن داد. دوران نخست وزیری امینی سرانجام پس از چهارده ماه در 27 تیرماه 1341 به پایان رسید.

16 اردیبهشت 1349

بدیع الزمان فروزانفر ادیب برجسته، شاعر و استاد دانشگاه بدرود حیات گفت. ایشان استادی محقق و مدرسی کم نظیر بود و به جهت داشتن اطلاعات بسیار گسترده در زمینه معارف اسلامی و ادبیات فارسی، شاگردان بسیاری در کلاس های درس وی پرورش یافتند که هر یک در شمار استادان بزرگ عرصه ادبیات ایران زمین به شمار می روند. تاریخ ادبیات ایران، سخن سخنوران و تصحیح کلیات شمس تبریزی از آثار ارزنده بدیع الزمان فروزانفر محسوب می شوند. استاد فروزانفر در دانشگاه های برخی از کشورها، کرسی تدریس زبان و ادبیات فارسی را تأسیس کرد.

16 اردیبهشت 1354

مجید شریف واقفی یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در پی ایستادگی بر مواضع اسلامی خود و نپذیرفتن مواضع جدید برخی رهبران این سازمان به دست سران این گروه به شهادت رسید.

16 اردیبهشت 1354

لایحه تأسیس «مترو» برای تهران و حومه از تصویب نهایی پارلمان گذشت.

16 اردیبهشت 1357

حکومت پهلوی رژیم کودتایی «نورمحمد تره‌کی» در افغانستان را به رسمیت شناخت.

16 اردیبهشت 1356

محمدعلی امیر مجاهد شاعر درگذشت. وی پس از اتمام تحصیلاتش در دارالفنون به کار خبرنگاری در روزنامه های رسمی پرداخت. در زمان جنگ جهانی اول در اعتراض به سیاست قدرت های بزرگ و اوضاع آشفته کشور، تصنیف های ساخت که با استقبال مردم روبرو شد.

16 اردیبهشت 1374

بیل کلینتون رئیس جمهور وقت امریکا، تحریم‌های اقتصادی جدیدی تحت عنوان «تحریم‌های ثانویه‌» علیه ایران وضع کرد. به موجب تحریم‌های ثانویه که دوماه پس از محروم کردن شرکتهای امریکایی از معاملات نفت و گاز با ایران صادر شد، شرکتهای امریکایی از کلیه معاملات اقتصادی با ایران منع شدند.

6 رجب 483

حسن صباح بر قلعه الموت در قزوین استیلا یافت. او پس از سفر به شام و مصر به سلک اسماعیلیان درآمد و از اواخر سال 473 به دعوت مذهب اسماعیلی پرداخت. وی پس از تصرف قلعه الموت آن جا را مرکز دعوت خود قرار داد و بر قدرتش افزوده شد.

6 می 1947

سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری موسوم به «ایکائو» نخستین جلسه رسمی خود را تشکیل داد و اعلام موجودیت کرد. ایکائو از موسسات تخصصی سازمان ملل به شمار می رود و مهم ترین وظیفه اش توسعه مطمئن و منظم هواپیمایی کشوری بین المللی در سراسر جهان است. مقر ایکائو در مونترال کانادا است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها