ایران زمین

تلف شدن یک قلاده پلنگ در گلستان

رئیس پارک ملی گلستان از تلف شدن یک قلاده پلنگ ماده در این استان خبر داد.‎جواد سلیاری افزود: یگان حفاظت محیط‌زیست پارک ملی گلستان در حین گشتزنی در جاده گلستان متوجه برخورد یک تریلی با یک قلاده پلنگ ماده شدند.وی تصریح کرد: این اتفاق، دوازدهم اردیبهشت ساعت 22 و 30 دقیقه در جاده آسیایی روبه‌روی راه رنگی منطقه آدام چاغران روی داده است؛ البته راننده تریلی از سوی مأموران حفاظت محیط زیست پارک ملی گلستان دستگیر شده و تحویل مقامات قضایی خواهد شد./ فارس
کد خبر: ۶۶۹۸۲۵

هجوم ملخ‌ها به سیستان و بلوچستان

ملخ‌های پرنده به تعداد فراوان و گونه‌های مختلف به خیابان‌ها و کوچه‌های شهرهای سیستان و بلوچستان هجوم آورده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به این‌که این ملخ‌ها منشأ داخلی دارند، گفت: ایستگاه اصلی آنها مراتع است، اما به‌دلیل این‌که سیستان و بلوچستان، استانی بیابانی و نیمه‌بیابانی است، ازدحام آنان در این استان چشمگیر است.

افسری با بیان این‌که همه ساله تعداد زیادی از آنها در فصل تابستان یا بهار، در استان تخم‌ریزی می‌کنند و اغلب خوراک پرندگان می‌شوند، افزود: امسال دلیل افزایش شمار ملخ​ها، پایین آمدن آمار پرنده‌هایی از نوع سینه سرخ‌ها، سارها و کبک‌هاست. ضمن این‌که شرایط آب و هوایی خوبی که اکنون در استان حاکم است، زاد و ولد ملخ‌ها را نیز افزایش داده است.

وی با اشاره به این‌که بهترین راه برای از بردن این موجودات، مبارزه بیولوژیکی سازمان جهاد کشاورزی استان است، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود گروه دوم این ملخها در خرداد، از کشورهای مراکش و ایتالیا وارد شوند که اقدامات لازم برای مقابله با هجوم این گونه آسیبرسان به مزارع در دست بررسی است.‌/‌ واحد مرکزی خبر

پروانه‌ها به کشاورزان دزفولی کمک کردند

پروانه‌ها، مزارع کشاورزی شمال خوزستان را از علف هرز پنیرک پاکسازی کردند. افزایش جمعیت این پروانه‌ها در فصل بهار در منطقه شمال خوزستان موجب شده تا این پروانه‌ها از راه‌های مختلف وارد فضای داخلی ساختمان‌ها و منازل شوند.

کارشناس دفع آفات مدیریت جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به این‌که این پروانه، نارنجیرنگ و دارای نام علمی نیمافوس بوده که در اصطلاح محلی به «خانم قشنگه» معروف است، افزود: این پروانه‌ها که هر سال در فصل بهار از لارو خارج می​شوند، با پرواز در مزارع منطقه شمال خوزستان، علف پنیرک را که یک علف هرز است، از بین برده و خشک می‌کنند. مسعود کرمی‌نژاد یادآور شد: این پروانه سمی نیست و ضرری برای مردم و اراضی کشاورزی ندارد.‌/‌ ایرنا

تالاب پیرسلمان جان دوباره گرفت

تالاب پیرسلمان پس از چند سال، بار دیگر با بارش نزولات آسمانی آبگیری شد و جان دوباره گرفت.

تالاب دو هکتاری پیرسلمان دومین تالاب طبیعی استان همدان است که در 24 کیلومتری جنوب اسدآباد قرار گرفته و عمق آن به 5/1 متر میرسد.

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان اسدآباد با بیان این‌که مطابق پایش‌های دائم سازمان حفاظت محیط‌زیست استان، این تالاب از نظر شیمیایی، میکروبی و عناصر سنگین بدون هرگونه آلودگی گزارش شده است، افزود: تالاب پیرسلمان ورودی ندارد و از چشمه‌هایی که در بستر آن قرار دارد، تغذیه می‌شود.به گفته گیلانه، گیاه غالب این تالاب، نی است و گیاهان آبزی دیگری مانند ازنی، عدسک و گیاهان کنار آبی مانند لویی نیز در آن می‌روید.

گونه‌های جانوری از قبیل کشیم کوچک، چمگر نوک سرخ، بوتیمار کوچک، انواع گنجشک سانان، لک لک، حواصیل، بوتیمار، مرغابی، قورباغه، مار آبی و لاک‌پشت هم در کنار این تالاب زندگی می‌کنند.

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان اسدآباد یادآور شد: علاوه بر خشکسالی‌های اخیر در استان همدان، حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه آب نیز سبب شد تا زمینه خشک شدن تالاب‌های منطقه شکار ممنوع آق گل، پیرسلمان و تالاب چمشور در این استان فراهم شود.در کنار تالاب، مرقد مطهر امامزاده پیرسلمان قرار گرفته است که وجه تسمیه و نامگذاری تالاب به همین دلیل است و این امر باعث نگرش معنوی ساکنان منطقه به این تالاب شده است.‌/‌ واحد مرکزی خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها