با سقوط بالگرد در پاکستان

سفیران فیلیپین و نروژ کشته شدند

در جریان عملیات برای بازپس‌گیری اسلاویانسک اتفاق افتاد

سقوط 3 بالگرد ارتش اوکراین

شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین طی چند هفته گذشته یکی از مراکز اصلی درگیری میان نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه بوده و مخالفان تاکنون توانسته‌اند بسیاری از ساختمان‌های دولتی را تصاحب کنند. اما اتفاقات روز گذشته در این شهر در نوع خود بی‌سابقه بود. این اتفاقات پس از آن آغاز شد که نیروهای ارتش اوکراین از صبح دیروز حمله همه‌جانبه را به قصد بازپس‌گیری این شهر آغاز کردند.
کد خبر: ۶۶۹۴۱۱

به گزارش ایسنا، ارتش اوکراین پیش از آغاز این حمله تاکید کرد برای بازپس گیری شهر اسلاویانسک کاملا جدی است و در استفاده از زور تردیدی به خود راه نمی‌دهد. بنابر گزارش‌های رسیده، نیروهای اوکراینی لحظاتی پس از آغاز حمله توانستند بلندی‌های استراتژیک مشرف به شهر اسلاویانسک را به تصرف خود درآورند. در همین زمینه، آرسن آواکوف وزیر کشور موقت اوکراین روز گذشته گفت: نیروهای امنیتی در ابتدای این نبرد توانستند 9 مقر ایست بازرسی در مناطق مختلف حومه این شهر را تحت کنترل خود درآورند. وزارت کشور اوکراین ساعتی پیش از شروع این حملات، از ساکنان اسلاویانسک خواسته بود با توجه به اجرای عملیات نیروهای ویژه ارتش دراین شهر، برای حفظ امنیت خود در خانه‌ها بمانند.

در همین حال شبه‌نظامیان طرفدار روسیه از کشته شدن دو نیروی خودی و مجروح شدن تعداد زیادی از معترضان در جریان حمله نیروهای امنیتی خبر دادند. به گفته یک فرمانده شبه‌نظامیان، شهر اسلاویانسک از همه طرف محاصره شد و نیروهای اوکراینی توانستند ساختمان رادیو و تلویزیون در این شهر را تحت کنترل درآورند.

آنگونه که منابع خبری گزارش می‌دهند، نیروهای ارتش نیز در این زمینه تلفاتی داشته‌اند. در همین زمینه اعلام شد چهار بالگرد ارتش اوکراین در اثر آتش موشک‌های ضدهوایی منهدم شد. البته منابع مختلف خبری آمار متفاوتی در این زمینه مخابره کرده‌اند. شبکه روسی ریانووستی در این زمینه به سقوط سه بالگرد اشاره کرد. بالگرد اول از نوع ام.آی-24 و بالگرد دوم و سوم از نوع ام.آی-08 بوده است. اما رسانه‌های بین‌المللی در این زمینه سقوط دو بالگرد را تائید کرده‌اند. گفته می‌شود در این میان یک خلبان ارتش اوکراین نیز کشته و یک خلبان دیگر بازداشت شده است. رسانه‌های دولتی اوکراین می‌گویند این بالگردها توسط موشک‌های ضد هوایی منهدم شده‌است. تحلیلگران می‌گویند با بالا گرفتن تنش در شرق اوکراین بیم آن می‌رود که ارتش روسیه نیز وارد عمل شود و جنگی تمام عیار در این منطقه در گیرد.

به دنبال این اتفاقات، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه با انتقاد شدید از حمله روز گذشته واحدهای ارتش اوکراین به شهر اسلاویانسک، این اقدام دولت موقت کی‌یف را تیر خلاصی بر آخرین امیدها برای اجرایی شدن توافق‌نامه ژنو خواند.

ادامه تنش در دونتسک

اتفاقات اسلاویانسک در حالی جریان دارد که دیگر مناطق شرقی اوکراین نیز همچنان ناآرام است. طبق آخرین گزارش‌ها از وضع بحران در شرق، چند صد نفر از معترضان مخالف دولت اوکراین، روز پنجشنبه ساختمان دادستانی محلی را در شهر دونتسک مورد حمله قرار داده و با وجود استفاده پلیس از نارنجک‌های بی‌حس‌کننده و گاز اشک‌آور، توانستند این ساختمان را به تصرف خود درآورند.

در این رویارویی معترضان به پرتاب سنگ به سوی نیروی پلیس مبادرت کردند. صدها نفر نیز همزمان با این درگیری‌ها، با سر دادن شعارهایی، از جمعیت معترضان حمایت کردند. معترضان در پی تصرف ساختمان دادستانی، پرچم اوکراین را از بالای آن پایین کشیده و پرچم جمهوری خلق دونتسک را جایگزین آن کردند. ناظران می‌گویند معترضان با این اقدام یا به دنبال خودمختاری بیشتر از دولت مرکزی اوکراین هستند یا استقلال و پیوستن به روسیه را دنبال می‌کنند.

اوکراین، محور مذاکرات مرکل و اوباما

در همین حال، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شب گذشته برای دیدار رسمی وارد واشنگتن شد تا با مقامات آمریکایی دیدار داشته باشد. بنا به گفته تحلیلگران، بحران اوکراین از مهم‌ترین مواردی است که در دیدار طرفین مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این سفر مرکل پیام بخش بازرگانی کشورش را به گوش مقامات کاخ سفید خواهد رساند که خواستار خودداری از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شده‌اند. شرکت‌های «فولکس‌واگن»، «زیمنس»، «آدیداس» و «دویچه‌بانک» از جمله نهادهایی است که تحریم‌ روسیه را مغایر با منافع خود می‌داند. صدراعظم آلمان در حالی وارد آمریکا شد که سایه رسوایی شنود مکالمات تلفنی او توسط آژانس امنیت ملی آمریکا، همچنان بر روابط دو کشور سنگینی می‌کند. این، اولین سفر صدراعظم آلمان پس از این رسوایی محسوب می‌شود که برخی از کارشناسان آلمانی آن را به یک حادثه اتمی تشبیه می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها