موج‌های خزر در حالی همچنان جنازه کفال ماهیان را به ساحل می‌آورد، که هنوز اطلاعات دقیقی درباره دلیل مرگ این ماهیان از سوی مراجع رسمی اعلام نشده و برای رفع این فاجعه زیست‌محیطی نیز اقدام خاصی صورت نگرفته است.
کد خبر: ۶۶۸۵۹۰

در همین حال برخی افراد سودجو نیز در نبود اطلاع‌رسانی در زمینه انتقال یافتن یا نیافتن بیماری از این ماهی‌های مرده به انسان، به فروش این آبزیان به مردم اقدام می‌کنند.

به گفته کارشناسان، قابل انتقال بودن این بیماری به انسان و دیگر گونه‌های آبزی هنوز مشخص نیست و نیاز به تحقیقات دارد.از یک دهه پیش در تمام سواحل حوزه جنوبی دریای خزر در کفال ماهیان، نوعی بیماری با نشانه باد کردن شکم و شنای غیرعادی و تلفات مشاهده شد که بیشتر در فصول گرم بویژه تابستان ظاهر می‌شد.

امسال اما بیماری بین کفال ماهیان، علائم جدید و شیوع بسیار بالایی داشت، لاغری مفرط ماهیان و درصد بالای تلفات، نشان از بیماری جدیدی در این گونه دارد؛ بیماری‌ای که باید از سوی مراکز پژوهشی آبزیان بدقت بررسی شود.

رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی در بندرانزلی، با تائید وجود بیماری بین کفال ماهیان گفت: پاییز سال گذشته با مشاهده مرگ و میر در این‌گونه آبزی، موضوع را از طریق نامه به استانداری گیلان اطلاع دادیم.

مریم فلاحی با اشاره به این‌که در گذشته نیز ویروس و بیماری در کفال ماهیان خزر مشاهده شده بود، افزود: علائم بیماری جدید متفاوت و به صورت لاغری مفرط است و نمی‌توانیم بگوییم آیا همان ویروس است یا نه، و یا این‌که امکان انتقال به آبزیان دیگر، یا انسان را دارد یا خیر.

وی درباره این‌که چرا تاکنون در زمینه این بیماری جدید تحقیق نشده است، خاطرنشان کرد: پژوهش‌های این مرکز مشتری‌محور است و باید از سوی متولیان امر به مرکز سفارش و بودجه آن تخصیص داده شود، در حالی که در سال‌های اخیر، بودجه‌های تخصیصی به این مرکز بسیار اندک بوده است.

کفال ماهیان از حدود 50 سال پیش وارد خزر شده و اکنون دو گونه سالینس و اوراتوس در حوزه جنوبی دریای خزر زندگی می‌کنند.هر دو گونه کفال ماهی از بقایای موجودات جانوری و گیاهی بستر دریا که می‌توانند با آلاینده‌هایی مثل سموم نباتی، هیدروکربورهای نفتی، فلزات سنگین و پروتئین‌های سمی همراه باشد، تغذیه می‌کنند و از این لحاظ بیشتر در معرض آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زا قرار می‌گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها