چایکاران، امیدوار به حمایت دولت

گرچه دولت امسال در راستای حمایت از چایکاران، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای را افزایش داده و این موضوع تا حدی موجب دلگرمی چایکاران شده است، اما مشکلات این بخش آنچنان زیاد است که به گفته چایکاران و فعالان و کارشناسان این حوزه، این افزایش قیمت به تنهایی، چاره برون‌رفت از مشکلات و رکود ایجاد شده در این بخش نیست و باید حمایت‌های بیشتری از این صنعت صورت گیرد.
کد خبر: ۶۶۳۷۸۸

قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی 93-92 برای هر کیلوگرم برگ سبز درجه یک، معادل 1800 تومان و برای برگ سبز درجه 2، هزار تومان تعیین شده است. این قیمت‌ها در سال گذشته به ترتیب 1200 و 700 تومان بود که امسال با افزایش حدود 50 درصدی همراه شده است.

صنعت چای یکی از صنایع بزرگ کشور است که نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال جامعه دارد، به همین دلیل هر نوع حمایتی از آن از جمله افزایش قیمت خرید تضمینی، می‌تواند موجب افزایش انگیزه کشاورزان و چایکاران شده و ضریب امیدواری، تلاش و نقش‌آفرینی آنها را در عرصه تولید بیشتر و بهتر این محصول بیشتر کند.

این قیمت پاسخگوی هزینه‌های چایکاران نیست

یک چایکار لاهیجانی با بیان این‌که افزایش قیمت برگ سبز چای باعث افزایش کیفیت چای می‌شود، به مهر می‌گوید: با اجرای خرید تضمینی صحیح، کشاورزان بیشتر به به​زراعی و اصلاح باغ‌های خود روی می‌آورند.

علیرضا محمدی در عین حال معتقد است: قیمت تضمینی برگ سبز چای، کفاف هزینه‌های آنان را نمی‌دهد و هزینه‌های برگ سبز چای، خیلی بیشتر از قیمت تضمینی آن است.

وی تاکید می‌کند: خرید چای از سوی دولت به صورت تضمینی، باید همراه با افزایش قیمت و مداوم باشد.

محمدجواد زمانی، دیگر چایکار لاهیجانی با بیان این‌که نرخ خرید تضمینی چای باید بموقع اعلام شود، بر لزوم واقعی شدن قیمت‌ها تاکید کرده و می‌گوید: اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، علاوه بر این‌که در قوانین تصریح و تاکید شده است، یکی از مطالبات مهم کشاورزان است، زیرا به کشاورز امکان می‌دهد، برنامه داشت و برداشت محصول خود را در زمان مناسب انجام دهد.

استاندار گیلان نیز با اشاره به افزایش 50 درصدی قیمت خرید برگ سبز چای درجه یک و افزایش 54 درصدی قیمت خرید برگ سبز چای درجه 2 نسبت به سال گذشته، می‌گوید: اعتبار اختصاص یافته برای خرید برگ سبز چای در سال 91، 285 میلیارد ریال بود که این اعتبار در سال گذشته به 580 میلیارد ریال افزایش یافت و امسال نیز قرار است به صد میلیارد تومان برسد. محمدعلی نجفی با تاکید بر احیای باغ‌های چای می‌افزاید: در سال‌های 91 و 92 اعتباری برای به​زراعی این باغ‌ها در نظر گرفته نشده بود، در حالی که دولت امسال 600 میلیارد تومان بودجه برای این بخش اختصاص داده است.

به گفته وی، دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به رفع مشکلات کشاورزان از جمله چایکاران دارد و افزایش قیمت خرید تضمینی نیز در همین راستاست.

ناصر عاشوری، نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که دولت همواره می‌تواند از طریق خرید تضمینی برگ سبز چای، کشاورزان را به برداشت برگ کیفی راغب کند، تاکید می‌کند: برای شکوفایی صنعت چای، پرداخت اعتبارات و تسهیلات کافی و بموقع، همراه با بهره مناسب و طولانی‌مدت یا بلاعوض، حمایت همه‌جانبه دولت از صنعت چای و چایکاران، توزیع بموقع کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات در زمان مناسب همراه با افزایش سهمیه و کاهش بها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها