این منطقه اکنون به صورت یکپارچه و زیر نظر استان مازندران اداره می شود

میانکاله؛ بلاتکلیف میان 2 استان

میانکاله، پناهگاه و زیستگاه نادرترین حیات‌وحش جهان، همچنان بین ماندن در مازندران یا رفتن به گلستان سرگردان است، با این حال مسئولان مازندرانی معتقدند این جزیره متعلق به این استان است و مدیریت آن نیز در هر شرایطی به صورت یکپارچه و زیر نظر این استان اداره خواهد شد.
کد خبر: ۶۵۹۴۸۶

موضوع جدایی و الحاق بخشی از میانکاله در حالی همچنان جزو دغدغه‌های اصلی دو استان به شمار می‌رود و هر دو استان آن را حق قانونی خود می‌دانند که تصمیم‌گیری در این زمینه به کمیته تطبیق مجلس شورای اسلامی و اعزام گروه کارشناسی وزارت کشور سپرده شده است.

البته گفته می‌شود حتی اگر بخشی از این جزیره به گلستان ملحق شود، مدیریت آن به عهده محیط‌زیست مازندران خواهد بود.مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با تاکید بر این‌که مدیریت یکپارچه میانکاله اعمال می‌شود و این روال همچنان ادامه دارد، به مهر می‌گوید: اگر بنا به هر دلیلی قسمت جزئی ای از میانکاله در استان دیگری قرار گیرد که هنوز این موضوع مشخص نیست، مدیریتش به عهده استان مازندران خواهد بود.

ناصر مهردادی با بیان این‌که نمونه‌های مشابه زیادی نظیر پارک ملی گلستان در کشور وجود دارد که از نظر جغرافیایی در دو استان خراسان شمالی و گلستان است، ولی مدیریت آنها یکپارچه است، می‌افزاید: میانکاله نیز به همین صورت خواهد بود.

به گفته وی، سازمان محیط‌زیست و دکتر ابتکار، رئیس این سازمان، بارها بر موضوع یکپارچگی مدیریت میانکاله تاکید کرده است و مدیریت این شبه جزیره تفکیک نمی‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست مازندران درباره جاده کشی در این پناهگاه نیز یادآور می‌شود: تلاش می‌کنیم این موضوع انجام نشود و اکنون این طرح متوقف است، زیرا میانکاله را دچار چالش خواهد کرد.در همین حال استاندار مازندران با تاکید بر این‌که الحاق میانکاله به گلستان منتفی شده است، از آن به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از مازندران یاد می‌کند.

به گفته ربیع فلاح جلودار، سندهای مورد نظر درباره این‌که میانکاله جزو استان است، ارائه شده و پیگیری‌های لازم از سوی مسئولان ارشد و نمایندگان صورت گرفته است.

اعزام گروه کارشناس برای بررسی وضع

اظهار‌نظرهای مختلف درباره موضوع میانکاله به دید و بازدید نوروزی وزیر کشور از مازندران نیز کشید و عبدالرضا رحمانی فضلی در این باره گفت: قبل از این‌که دولت دکتر روحانی سر کار بیاید، روی این مصوبه در دولت و وزارت کشور کار کارشناسی شده بود و استانداران مازندران و گلستان و کارشناسان وزارت کشور، نظراتی در این زمینه داشته و دارند که این مساله موجب شد ما آن مصوبه را تاکنون برای اجرا ابلاغ نکنیم.

وی تصریح کرد: بعد از تعطیلات نوروز حتما یک گروه کارشناس به منطقه فرستاده می‌شود تا از نزدیک مطالعات و مشورت‌های لازم را انجام دهند و تصمیم کارشناسی آنها، مبنای کار ما خواهد بود.

رحمانی فضلی تاکید کرد: دولت اصراری ندارد تصمیمات گذشته ادامه پیدا کند، بلکه اجرای این تصمیمات از این پس با کار کارشناسی دقیق امکان‌پذیر خواهد بود و نگرانی نباید برای مردم وجود داشته باشد.

پناهگاه حیاتش وحش میانکاله با 68هزار و 800 هکتار از دو زیستگاه آبی و خشکی تشکیل شده است که زیستگاه آبی آن 45 هزار هکتار وسعت دارد و تحت عنوان تالاب و خلیج میانکاله و منطقه خشکی نیز تحت عنوان شبه جزیره میانکاله است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها