تحول شگرف در درمان قربانیان سوختگی

سلاحی که سلول شلیک می‌کند!

تولید داروی جدید سوختگی در ایران

محققان یک شرکت داروسازی دانش بنیان کشورمان موفق به تولید یک ترکیب دارویی ضدعفونی کننده با خاصیت ضد درد و ضد التهابی سه تا 18 برابر آسپرین شدند.
کد خبر: ۶۵۶۷۲۴
تولید داروی جدید سوختگی در ایران

این فرآورده دارویی که به صورت پماد سوختگی است در قالب پدهای سوختگی ضد عفونت با تلاش یکی از واحدهای تولید باند و گاز به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.

دکتر محمدمهدی ثقفی، فارماکولوژیست و از محققان این طرح، گفت: پماد تولید شده حاوی ترکیباتی از انواع مختلف گیاهان دارویی از جمله ماده موثره HYPERFORIN است که یکی از خواص مهم آن، کنترل رشد سلول‌های لنفوسیت سیستم ایمنی است که نقش مهمی در روند واکنش های التهابی دارد.

HYPERFORIN یک مهارکننده قوی COX-1 و LO-5 است که خاصیت ضد التهابی آن حدود سه تا 18 برابر قوی‌تر از آسپرین است، لذا پماد سوختگی تولید شده موسم به «هانی درم» خاصیت ضد التهابی و ضد درد قدرتمندی دارد. علاوه بر این، هیپرفورین خواص آنتی بیوتیکی موضعی داشته و دارای اثرات ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که این دارو سببب نرم شدن بافت‌های نکروزه می شود، لذا بافت‌های مرده راحت تر از موضع جدا می شوند.

ثقفی تصریح کرد: آنزیم های حاصل از فعالیت باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها که عامل بروز عفونت در محل زخم و سوختگی هستند توسط هانی درم به صورت انتخابی بلوکه شده و در نتیجه درد و التهاب ناشی از عفونت مهار می شود. این ترکیب دارویی همچنین دارای ترکیبات گشاد کننده عروق خونی است که با افزایش جریان خون، درمان سوختگی، ترمیم نسوج آسیب دیده را تسریع می کند.

این فارماکولوژیست خاطرنشان کرد: تست های بالینی این دارو که توسط شرکت داروسازی دانش بنیان دارو درمان سلفچگان تولید شده با موفقیت انجام شده و آماده عرضه به بازار داخلی و خارجی است و در حال حاضر در حال بررسی کاربردهای متنوع داروئی این ترکیب در اشکال مختلف هستیم.

وحدتی از محققان این طرح هم با تاکید بر این که «هانی درم» با ترکیبی 100 درصد گیاهی طبیعی و بدون هرگونه عوارض جانبی می تواند سوختگی های درجه اول شامل آفتاب سوختگی و سوختگی های ناشی از مواد شیمیایی و نیز سوختگی های درجه دوم و سوم را درمان کند، اظهار کرد: در درمان سوختگی معمولاً از گاز وازلینه و پمادهای سنتزی رایج استفاده می شود که با عرضه پماد سوختگی جدید در قالب پد سوختگی آنتی باکتریال ضمن جلوگیری از برخورد مستقیم دست با محل سوختگی و عفونی شدن آن امکان پانسمان سریع زخم یا سوختگی و درمان آن بدون نیاز به سایر داروهای موضعی فراهم می شود.

مهندس محمدی از کارشناسان شرکت باند و گاز و پنبه کاوه نیز که با همکاری شرکت داروسازی دانش بنیان، زمینه عرضه تجاری این داروی گیاهی را فراهم کرده گفت‌:مهمترین بحث در سوختگی ها، خطر بروز عفونت است. پدهای سوختگی هانی درم نه تنها استریل است که ضد عفونی کننده نیز می باشد و با استفاده از آن خصوصاً در دقایق و ساعات اولیه، پس از سوختگی می‌توان از بروز عفونت که مهمترین عامل مرگ مصدومان سوختگی است ، جلوگیری کرد.

وی با بیان این که چند سالی است در دنیا برای زخم های سوختگی از پدهای حاوی مواد دارویی (پانسمان نوین) به جای وازلین و پمادهای سنتزی استفاده می شود، افزود:مراکز درمانی ما نیز باید به سمت مصرف پد جدید و طبیعی ضد سوختگی تولید شده حرکت کنند که این شرکت به عنوان یکی از معتبرترین تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گاز و باند در کشور با همکاری محققان و شرکت های دانش بنیان در این مسیر حرکت می کند، چرا که در عین تاثیر شگرف، موثر و سریع بر روی زخم، نسبت به محصولات سنتزی مشابه خارجی، بسیار ارزانتر می باشد.

محمدی افزود: مشکل اساسی مراکز درمانی و بیماران در عدم استفاده از پانسمان نوین خارجی، قیمت بسیار زیاد آنها می باشد به طوری که هر پد 10×10 سانتیمتر ، بیشتر از 800 هزار ریال به فروش می رسد و در عین حال ارز زیادی را از کشور خارج می کند، در صورتی که پد سوختگی تولید شده توسط این شرکت با قیمت نازل کمتر از یک بیستم قیمت پد خارجی قابل عرضه می باشد. مطمئنا با استفاده از پد سوختگی تولید شده با توجه به گذراندن موفقیت آمیز تست های بالینی طی دو سال گذشته، فرآیند بهبود زخم های سوختگی در مراکز درمانی و منازل بسیار راحتتر، سریعتر و با درد و رنج کمتر بیمار، همراه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد با تلاش های واحد تحقیق و توسعه شرکت، زمینه تولید پدهای سوختگی «هانی درم» به صورت رول هایی تا 300 سانتی متر فراهم شده که در موارد بروز سوختگی های شدید، می توان مصدومان را با این پانسمان های رولی پوشاند و از بروز عفونت پیشگیری شود. بسیار امیدواریم که در آینده نزدیک این محصول یکی از اقلام مهم تجهیزات صادراتی کشور عزیزمان نیز باشد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها